اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سبقت گرفتن سریع یونان از ترکیه با جنگنده‌های نسل چهار و نیم و پنج

در حالیکه در شاخص جهانی قدرت آتش 2023، ترکیه در هر رده از جمله نیروی هوایی از یونان قدرتمندتر است، اما آتن می‌تواند با خرید جنگنده‌های جدید مزیت کیفی آشکاری کسب کند.

سبقت گرفتن سریع یونان از ترکیه با جنگنده‌های نسل چهار و نیم و پنج

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک نشریه آمریکایی روز دوشنبه نوشت، ترکیه به تدریج با این واقعیت کنار می‌آید که نیروی هوایی یونان می‌تواند به زودی ناوگان جنگنده پیشرفته‌تر را به کار گیرد.

نشریه «فوربز» در این زمینه نوشت، ژنرال «عابدین اونال» فرمانده بازنشسته نیروی هوایی ترکیه معتقد است که  اگر پروژه ترکیه در  نوسازی جنگنده‌های «اف-۱۶» شکست بخورد و یونان پروژه‌های خود را محقق کند، طرف یونانی از نظر هواپیماهای جنگی در سال ۲۰۲۵ دست بالاتر را خواهد داشت. بنابراین، برنامه ترکیه برای خرید ۴۰ فروند هواپیمای اف-۱۶ وایپر و نوسازی ۸۰ فروند از ناوگان جنگنده اف-۱۶ حیاتی است.

بر اساس این گزارش، ترکیه امیدوار است که آمریکا قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری را که در اکتبر 2021 برای ۴۰ جت جدید اف-۱۶ بلاک و ۷۹ کیت نوسازی برای ارتقاء جنگنده‌های اف-۱۶ قدیمی در ناوگان که درخواست کرده بود، تصویب کند. با این حال، کنگره هنوز آن را تایید نکرده و «باب منندز» سناتور پر نفوذ دموکرات اهل ایالت «نیوجرسی» همچنان تاکید می‌کند تا زمانی که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تغییرات گسترده ای در سیاست خود اعمال نکند، سد راه این معامله خواهد بود.

علاوه بر این، حتی اگر این فروش فردا به اتفاق آرا تایید شود، تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که ترکیه هنوز برای دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ بلاک جدید خود به دلیل عقب ماندگی شرکت سازنده ناشی از تقاضای زیاد مدتی منتظر خواهد بود. منندز از فروش جنگنده‌های رادارگریز نسل پنجم« اف-۳۵» به یونان نیز حمایت می‌کند. آتن دستکم ۲۰ فروند از این  جنگنده نسل پنجم را می‌خواهد.

 

پیش بینی ژنرال اونال مبنی بر اینکه یونان می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ به دست بالا دست یابد جالب است. آتن انتظار دارد ۲۴ جنگنده نسل چهار و نیم «رافال» را که از فرانسه خریداری کرده تا ژانویه ۲۰۲۵ تحویل بگیرد.

یونان احتمالاً تا نیمه دوم این دهه هیچ جنگنده اف-۳۵ را تحویل نخواهد گرفت. در مجموع همه این جت‌ها از نوع  اف-۱۶ بلاک که ستون فقرات ناوگان جنگنده ترکیه را تشکیل می‌دهند، پیشرفته‌تر هستندو در حالی که ترکیهبدون شک مزیت کمی را حفظ خواهد کرد، یونان به سرعت در حال دستیابی به برتری کیفی است.

در حالیکه در شاخص جهانی قدرت آتش ۲۰۲۳، ترکیه در هر رده، از جمله نیروی هوایی از یونان قدرتمندتر است اما آتن می‌تواند با خرید جنگنده‌های جدید مزیت کیفی آشکاری به دست آورد.

 در انتهای این مطلب آمده است، ترکیه البته پروژه نوسازی «اوزگور» را نیز در نظر دارد. این پروژه شامل نصب تجهیزات اویونیک جدیده بر روی جنگنده‌های اف-۱۶ قدیمی است. در حالی که توانایی ترکیه برای ارتقای اساسی بسیاری از جنگنده‌های اف-۱۶  قابل توجه است، به نظر می‌رسد ناوگان جنگنده بزرگتر این کشور در نهایت در آینده نزدیک از نظر فناوری از رقیب یونانی خود پایین‌تر باشد.

پایان پیام/م/ ت 270

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول