اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

استقبال تاریخی جلوی چشم سلطنت‌طلب‌ها!

بزرگ‌ترین استقبال تاریخ ایران که ۶ تا ۸ میلیون نفر در آن شرکت کردند، همین‌طوری نبود؛ یک کمیته استقبال داشت که روز ۳ بهمن ۱۳۵۷ تشکیل شد و بیش از ۵۰ هزار عضو داشت و ایران را آماده کرد برای روز بزرگ.

استقبال تاریخی جلوی چشم سلطنت‌طلب‌ها!

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: در روزهایی که بختیار خودش را منصوب سلطنت مشروطه ـ البته از نوع پهلوی ـ می‌دانست و سلطنت‌طلبان و برخی نظامیان و وابستگان دربار پهلوی امید داشتند که بختیار کاری بکند و دوباره محمدرضا را بازگرداند مردم مهیا می‌شدند که رهبرشان را از تبعید به میهن بازگردانند و ماجرای تشکیل «کمیته استقبال از امام خمینی (ره)» که بزرگ‌ترین استقبال تاریخ ایران را سازماندهی کرد این بود: «با حتمی‌شدن بازگشت امام خمینی (ره) و انتشار این خبر در تاریخ ۳۰ دی‌ماه، موجی از شادمانی در بین مردم و شخصیت‌های انقلابی ایجاد شد... نیروهای انقلاب برای فراهم‌ساختن مقدمات ورود امام (ره) به فکر سازماندهی امور افتادند و به پیشنهاد شهید مطهری کمیته‌ای را تأسیس کردند که به کمیته استقبال معروف شد... حفظ امنیت جانی امام (ره) در فرودگاه و در طول مسیر حرکت از فرودگاه تا بهشت زهرا (س)، حساس‌ترین مسئولیت ستاد استقبال محسوب می‌شد...

پس از معرفی اعضای اصلی کمیته که افرادی نظیر محمد مفتح در آن بودند جلسه‌ای به صورت رسمی در مدرسه رفاه تشکیل و در این جلسه شهید مطهری به عنوان رییس کمیته استقبال برگزیده شد. پس از آن شاخه‌ها و گروه‌های کاری کمیته تشکیل شد که شامل گروه‌های تبلیغات، انتظامات، تدارکات مالی، ‌برنامه‌ریزی و تشریفات، برنامه‌ریزی داخلی و پذیرایی، روابط عمومی، اطلاعات، واحد شهرستان‌ها و واحد خبرنگاران داخلی و خارجی می‌شد».

همان روز معلوم شد چه کسی بر قلب‌های مردم حکومت می‌کند و چنین شد: «کمیته استقبال، مدرسه رفاه را به‌ عنوان مرکز استقرار خود انتخاب و اقدام به جذب نیرو کرد. استقبال اقشار مختلف مردم از عضویت در این کمیته به حدی بود که در مدت کوتاهی بیش از ۵۰ هزار نفر [تا ۷۵ هزار نفر برآورد شده] به عضویت آن درآمدند و مسئولیت حفاظت از جان امام و انتظامات مراسم را در شرایطی برعهده گرفتند که هنوز دولت بختیار در کشور برقرار بود... مسئولیت حفاظت از حضرت امام و کنترل مسیرها به واحد انتظامات کمیته استقبال واگذار شد و اعضای این واحد هم شهید بروجردی را به عنوان فرمانده گروه و تیم حفاظت از امام برگزیدند».

بعد هم شد آنچه شد و همه دنیا دید و همه جهانیان دیدند و امام خمینی (ره) در دیدار با اعضای کمیته استقبال فرمودند: «من نمی‌دانم چطور از عهده این مراتب، این زحمات برآیم. من خدمتی که مورد پسند باشد نکردم و من از خدا می‌خواهم که توفیق بدهد که همه ما خدمت بکنیم به این کشور، خدمت بکنیم به احکام اسلام... ما از همه شما جوان‌ها تشکر می‌کنیم که در این موقع همه با قدرت، همه با اراده، همه با خواسته‌ای الهی به پا خاستید و کارهای خودتان را زمین گذاشتید و این کار بزرگی که به عهده همه ماست دنبال کردید... من از همه شما آقایان تشکر می‌کنم که در این مورد‌ها زحمت کشیدید لکن زحمتی بوده است که برای خادم خودتان کشیدید، زحمتی بوده است که برای خدمتگزار خودتان کشیدید. من خدمتگزار شما هستم. من می‌خواهم که شما عزیز باشید. من خدمتگزار ملت هستم».

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول