اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

فارس من| باغ قلهک را پس بگیرید

جمعی از کاربران فارس من با تشکیل کمپینی خواستار باز پس گرفتن باغ قلهک از دولت انگلیس شدند.

فارس من| باغ قلهک را پس بگیرید

به گزارش خبرگزاری فارس، جمعی از کاربران فارس من با تشکیل کمپینی خواستار بازگرداندن باغ قلهک از دولت انگلیس شدند.

در این کمپین آمده است: بر اساس مدارک موجود باغ قلهک در سال ۱۲۷۸ هجری توسط ناصرالدین شاه قاجار جهت نشیمن ییلاقی به سفارت وقت انگلستان به صورت سکنی واگذار شده است. این عقد صرفاً حق انتفاع به نحو خاص را افاده می‌کند نه انتقال عین و ملکیت و یا حتی استفاده در غیر مورد اشاره شده در عقد...از مسؤولان خواهشمندیم با روحیه انقلابی و بر اساس قوانین، باغ قلهک را از چنگال دولت جاسوس پرور بریتانیای صغیر آزاد کنند تا مورد استفاده مردم عزیزمان قرار بگیرد. (اینجا بخوانید)

گفتنی است، محمدشاه قاجار در سال ۱۲۵۱ هجری قمری و در زمانی که «سرجان کمپبل» وزیر مختار انگلیس در ایران بود باغ قلهک را که جزو «تیول» شاهی بود، به دولت انگلستان اجاره داد و سفارت انگلیس هم ییلاق خود را در قلهک بنا کرد. بعد از مدتی شاه از اجاره آن نیز صرفنظر کرد و این محل را تلویحاً به صورت رایگان و بدون دریافت اجاره در اختیار هیأت سیاسی انگلیس گذاشت.

باغ قلهک با وسعت ۲۰۰ هزار متر مربع در زمان ناصرالدین شاه قاجار به صورت عقد موقت سکنی در اختیار دولت وقت انگلستان قرار داده شده بود که با فوت طرفین قرارداد عقد باطل شد؛ اما انگلستان با دسیسه‌ای مرموزانه در زمان رضاشاه اقدام به تهیه سندی کرد که صحت آن در بررسی‌های حقوقی مورد خدشه قرار گرفته است. دولت بریتانیا مدعی است که این باغ را از دولت قاجار خریداری کرده، ولی مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کند که این باغ اجاره ۹۰ ساله بوده و دولت بریتانیا باید آن را پس بدهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول