خبرگزاری فارس - تهران؛ از ۱۵ سال پیش گروهی از جوانان فعالیت تربیتی در مساجد را با رویکرد سیر مطالعاتی کتب دینی و قرآن آغاز کرده و حال پس از گذشت سالها و افزایش جمعیت اعضاء، این گروه توانسته ۱۳ مسجد را در مناطق ۲، ۵، ۱۰ و ۲۲ تهران و ۳ مسجد در مشهد را تحت پوشش خود قرار دهد و با تعداد حدود یک هزار دانشآموز و ۷۰ مربی به فعالیتهای تربیتی و کادرسازی نیروهای جوان مومن و انقلابی بپردازد. از این رو با مسئول این مجموعه که شبکه مساجد تدبر محور نام دارد به گفتوگو نشستیم تا از نحوه شکلگیری این مجموعه و اقدامات و فعالیتهای حال حاضر آن شناخت پیدا کنیم.
عباس رفیعها در گفتوگو با خبرنگار فارس در ابتدای صحبت خود، به این اشاره میکند که مجموعه مساجد تدبرمحور با اینکه فعالیت تربیتی گستردهای در ۱۶ مسجد انجام میدهد، اما تشکیلات جدیدی نیست، قصد تصدیگری ندارد و به صورت فی سبیلالله به صورت شبکهای فعالیت میکند.
وی با اشاره به نحوه آغاز فعالیت این مجموعه بیان میکند: فعالیت ما از ۱۵ سال پیش با حمایت حجتالاسلام محمدصادق اخوان، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران که در حادثه منا به شهادت رسید، در مسجد الزهرا(س) شهرآرا آغاز شد و به تدریج جمعیتمان افزایش یافت و با حضور حدود ۴۰۰ نفر فعالیت دانشآموزی تربیتی انجام میدادیم اما سال ۹۱ رو به فروپاشی رفتیم تا اینکه یکی از اساتید به ما پیشنهاد خوانش قرآن را داد. ما پیش از آن به صورت جدی در فضای سیر مطالعاتی فعالیت داشتیم اما به سراغ قرآن نرفته بودیم و با خوانش قرآن توانستیم مجددا احیاء شویم.
به جای شاخهها به سراغ تنه درخت اسلام رفتیم
مسئول شبکه مساجد تدبر محور اضافه میکند: ما در آن زمان تمام کتابهای شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید آوینی، علی صفایی حائری، آقای میرباقری، آقای مصباح و... را در مجموعه مطالعه میکردیم اما متوجه شدیم که همه این کتابها تفصیل و تفسیری برای قرآن هستند و بحث ما به اینجا رسید که کسانی که این کتابها را نوشتهاند چه چیزی خواندهاند که چنین آثاری تالیف کردهاند. بر این اساس سراغ قرآن رفتیم و متوجه شدیم آثاری که پیش از آن مطالعه میکردیم مکمل یکدیگرند اما باید در بستری تحت عنوان قرآن قرار بگیرند. در واقع ما از آن پس به جای شاخهها به سراغ تنه درخت اسلام رفتیم.
رفیعها با بیان اینکه در مجموعه تربیتی فضایی نیاز است که اعضا بتوانند فعالیت کنند و چون ما ۴۰۰ نفر عضو داشتیم اما یک مسجد در اختیار داشتیم کار برای آنها کم میآمد، تصریح میکند: بنابراین به چند نفر که ساکن سعادتآباد بودند و به شهرآرا میآمدند پیشنهاد دادیم به سراغ یک مسجد در محله خود بروند تا بتوانیم آن مسجد را به فضای فعالیتهایمان اضافه کنیم و آنها نیز استقبال کردند. اینگونه بود که مسجد دوم را هم تحت پوشش قرار دادیم و با افزایش بیشتر جمعیت به یک سبک فعالیت رسیدیم.
وی ادامه میدهد: ما سعی کردیم تصدیگری نکنیم و شبکه باشیم. بنابراین دستوری به کسی ندادیم که در چه مراسمی شرکت کند و در چه مراسمی شرکت نکند. فقط فضای رشد را فراهم میکنیم که هرکس علاقه داشت بتواند رشد کند. ما از قالبهای موجود مانند بسیج، کانون، گروه جهادی استفاده میکنیم و بستگی دارد توان هر مسجد چه میزان باشد. تم فعالیت مجموعه نیز دانشآموزی بوده اما مدتی است که درحال فراهمسازی زمینه برای ایجاد کانونی دانشجویی تحت عنوان کانون شهید رجببیگی هستیم.
مبنای اساسی ما تدبر در قرآن و موضوع ولایت فقیه است
مسئول شبکه مساجد تدبر محور عنوان میکند: مبنای فعالیت ما تدبر در قرآن است. یعنی اینکه اعضا قرآن بخوانند، آیات آن را متوجه شوند، به آن عمل کنند و به مسائل قرآنی نگاه کنند. البته اینگونه نیست که بهجز قرآن چیز دیگری مطالعه نکنیم بلکه کتب روایات، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و... را نیز در بسته سیر مطالعاتی قرار میدهیم. مبنای اساسی دیگر، موضوع ولایت فقیه است و بچهها باید صحبتهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را دنبال کرده و بدانند، چراکه جریان ولایت فقیه بوده که ما را به سراغ قرآن به عنوان مبنا سوق داده است.
رفیعها اضافه میکند: در حوزه عملیاتی مساجد تحت پوشش ما شبکه شدهاند و برای پیش بردن اهداف هر مسجد، منابع انسانی و ظرفیتهای موجود آن از یکدیگر کمک میگیرند تا برنامهها به خوبی پیش برود. ما در بحث تقویت درسی و علمی بچهها نیز تاکید بسیاری داریم و در جشنواره مالک اشتر بسیج نیز پایگاه الزهرا(س) که کار را از آنجا آغاز کردیم امسال به عنوان پایگاه برتر علمی کشور انتخاب شد.
۲ طرح علمی برای بچههای دبیرستانی و کنکوری
وی با اشاره به طرحهای علمی مساجد تدبر محور میگوید: ما ۲ طرح علمی داریم که یکی از آنها طرح «کتابخانه خدا» است که برای بچههای پایه هفتم تا یازدهم است. آنها در ایام امتحانات به صورت متمرکز در مسجد حضور دارند و از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب مطالعه میکنند و پس از آن به امتحانی که برایشان طراحی میکنیم پاسخ میدهند تا بهتر بتوانند از پس امتحانهای مدرسه برآیند. بر این اساس معدل آنها افزایش مییابد و زمانی که میخواهند از پایه نهم به دهم بروند معمولا اکثر آنها در مدارس خاص و استعدادهای درخشان قبول میشوند.
مسئول شبکه مساجد تدبر محور خاطرنشان میکند: طرح دیگری نیز تحت عنوان «روشنای علم» داریم که در آن بچههای کنکوری را از مساجد مختلف دور یکدیگر جمع میکنیم و ۷۰ شبانهروز برای آنها اردوی علمی برگزار میکنیم که بتوانند به دانشگاههای خوب بروند. این طرح را اجرا کردیم چون معمولا بچههای پایه دوازدهم به خاطر درگیر شدن با درس و کنکور به مدت یکسال از مسجد فاصله میگرفتند و پس از آن نیز بازگشت آنها به مجموعه به دلایل مختلفی از جمله تغییر عقیده، ورود به بازار کار و...مشکل میشد.
رفیعها اضافه میکند: مشابه چنین کاری را حتی مدارس خاص هم انجام نمیدهند، چراکه هزینه بالایی میطلبد. به عنوان مثال اردوهای ۱۰ روزهای که مدارس در عید نوروز برگزار میکنند حدودا بین ۴ تا ۷ میلیون تومان برای هر نفر هزینه میبرد اما ما احتمالا امسال برای ۷۰ روز حدود ۳.۵ میلیون تومان دریافت خواهیم کرد. علتی که میتوانیم چنین کاری انجام دهیم این است که دبیران و اساتیدی که بالای سر بچهها هستند حقوق نمیگیرند، چراکه سالهای پیش خود آنها از این سیستم بالا آمدهاند و اکنون که دانشجوی نخبه و دبیر مطرح هستند، در اینجا رایگان کار میکنند. برای تامین غذا نیز از طریق خانوادهها و خیرین اقدام میکنیم. لازم به ذکر است که این طرح به عنوان الگوی طرح برتر سپاه تهران انتخاب شده است.
وی با اشاره به فعالیتهای این مساجد در حوزه برگزاری هیئات مذهبی بیان میکند: به عنوان محفل انس با اهل بیت(ع) هر مسجدی برای خود هیئت عزاداری دارد، اما این هیئتها به ۳ دسته تقسیمبندی میشود. یکی از آنها هیئت هفتگی دانشآموزی است که حتما محتوامحور است، بدون سخنران برگزار نمیشود و همچنین مراسم آن به سبک کاملا سنتی است و مواردی چون ذکر و هروله، عریان شدن و لطمه زدن در آن انجام نمیشود. هیئتهای مناسبتی نیز در صحن مساجد برگزار میشود و ساخت دکور و خادمی آن برعهده بچهها است. همچنین هیئت تجمیعی داریم که ۳ مرتبه در سال در شامهای ولادت ائمه(ع) بچههای مساجد مختلف را کنار یکدیگر جمعآوری میکنیم تا بچهها از یکدیگر و فعالیتهای هم باخبر شوند و با انگیزه بیشتری فعالیت کنند.
مسئول شبکه مساجد تدبر محور با اشاره به برگزاری اردو با محوریت زیارت و اعتکاف تصریح میکند: در سال ۴ اردوی مشهد، راهیان نور، اربعین و اعتکاف برگزار میکنیم که همه آنها با رویکرد اعتکافمحور حول محور سورههای قرآن برگزار میشود و بدون برنامه تفریحی است که امسال ۴۰۰ نفر در آنها شرکت کردند. اردوهای جهادی را نیز با محوریت دانشجوها برگزار میکنیم.
مساجد باید جنگ تمام عیار دشمن را جدی بگیرند
رفیعها با اشاره به تعداد مربیان و اعضاء فعال این مساجد عنوان میکند: مربیان شبکه مساجد تدبرمحور را ۷۰ نفر تشکیل میدهند و حدود یک هزار نفر از دانشآموزان نیز در ذیل این مساجد فعالیت میکنند. ما در این مجموعه اعتقاد به جذب نیز نداریم و به جای آن از واژه دعوت استفاده میکنیم. ما به واسطه بچهها از طریق مدارس بچههای دیگر را به مساجد دعوت میکنیم و آنها به سادگی به مسجد میآیند. واقعیت این است که بچهها منتظر دعوت هستند اما کسی به آنها نمیگوید که به مسجد بیایند. البته این که مدتی فرد به مسجد بیاید و برنامهای در آن نبینید نیز فایدهای ندارد و باید به فعال بودن مسجد هم توجه داشت.
وی ادامه میدهد: اگر بچههای ما در یک مسجد افزایش یابد و به عدد خاصی برسد، به سراغ فعال کردن مسجد جدید میرویم. نام آن را قلمه زدن گذاشتیم تا مانند گل در مسجد جدید ریشه ایجاد کنیم.
مسئول شبکه مساجد تدبر محور در خصوص راهکار برای شکلگیری دیگر مسجدها و فعالیت در این راستا خاطرنشان میکند: رفاقت بین مومنان کار را جلو میبرد. مساجد باید جنگ تمام عیار دشمن را جدی بگیرند و از طریق بچههای دبیرستانی کادرسازی کنند. اگر هر مسجد ۲ نفر نیرو داشته باشد میتواند فعالیت خود را آغاز کنند و ما نیز اگر دانشجویان دغدغهمند پای کار مشاهده کنیم، آن را آموزش خواهیم داد تا ۶ ماه بعد به مسجد محله خود برود و شروع به فعالیت تربیتی کند.
پایان پیام/