اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا امضا شد

موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان و وزیر تجارت اورآسیا امضا شد.

موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا امضا شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا پیمان‌‌پاک امروز در مراسم امضای موافقت‌نامه تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا اظهار داشت: در چند ماه اخیر ارتباطات ایران و روسیه نزدیک‌تر شده و هیأت‌های تجاری بیشتری بین دو کشور سفر کرده‌اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: مسئله مهم، علاقه‌مندی به ارتباط و همکاری با بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی میان دو کشور بود که ناشی از شناخت و معرفی توانمندی‌های مختلف کشورها است.

وی افزود: امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اورآسیا می‌تواند باعث توسعه روابط اقتصادی و تجاری شده و این روابط تسهیل شود. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه آمادگی کامل داریم تا در کنار موافقت‌نامه مذکور کارگروه مشترک تشکیل دهیم، اظهار داشت: البته فعالیت‌های مالی خوبی تاکنون انجام شده و اقدامات لجستیکی نیز در دستور کار است. 

پیمان‌پاک ادامه داد: همچنین آمادگی داریم تا با همکاری در بخش‌های کشاورزی در خصوص امنیت قضایی اقدام کنیم.

در ادامه این مراسم آندری اسلپنو وزیر تجارت اورآسیا با اشاره به افزایش ارتباطات در همکاری ایران با اتحادیه اورآسیا گفت: موافقت‌نامه تجارت در گام اول به صورت موقت امضا شد که بسیار مسیر را برای امروز هموار ساخت. 

وی بیان داشت: برخلاف اعمال تحریم‌های خارجی علیه ایران و روسیه، سطح‌ همکاری‌های دو کشور افزایش چشمگیری داشته است. 

وزیر تجارت اورآسیا افزود: موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اورآسیا به گسترش همکاری‌های آینده کمک می‌کند و برنامه‌های دیگری در زمینه مالی، کشاورزی، حمل و نقل وجود دارد که با حمایت‌های سیاسی کشورها به نتیجه خواهد رسید.

اسلپنو بیان داشت: با توجه به همه‌گیری کووید 19 مبادلات تجاری‌مان با ایران بسیار توسعه یافت و با وجود مشکلات و محدودیت‌های دیگر در یک سال گذشته 20 درصد افزایش مبادلات تجاری با ایران داشتیم. 

وی افزود: وقتی مشارکت و همکاری این اتحادیه با ایران در چنین شرایط سخت و بحرانی تا این حد افزایش یافته است، مطمئناً این افزایش تداوم خواهد یافت.

وزیر بازرگانی اتحادیه اورآسیا گفت: امروز در چند نقطه کلیدی با طرف ایرانی به توافق رسیدیم و سایر مسائل را به مرور مورد بررسی قرار می‌دهیم.

علیرضا پیمان‌پاک در ادامه با بیان اینکه مذاکرات تجارت آزاد با اورآسیا نهایی شد، گفت: متن سند مذاکرات نیز نهایی شد.

وی با بیان اینکه لیست اقلام منفی نیز نهایی شد، بیان داشت: طبق موافقت‌نامه صورت گرفته، تقریباً حدود 10 درصد کالاها در لاین قرمز بوده و 90 درصد از کالاها در توافق‌نامه منعقد شده با اتحادیه اورآسیا جزو کالاهایی است که وارد لیست سبز شده و تعرفه آنها صفر می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: تعدادی کالاها در مورد تعیین سهمیه که عموماً مرتبط با حوزه کشاورزی است در مرحله آخر مورد مذاکره قرار گرفت و تا یک ماه آینده مذاکرات و اسناد برای تصویب در دولت‌ها و مجالس نهایی می‌شود. 

پیمان‌پاک گفت: تا اواسط سال 1402 این موافقت‌نامه عملیاتی می‌شود و در افزایش تجارت ایران و اتحادیه اورآسیا که متشکل از پنج کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان است، اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه مطابق مطالعات انجام گرفته و تجربیات به دست آمده از سه سال موافقت‌نامه ترجیحی در تعداد محدودی از کالاها، اثر مثبتی در توسعه تجارت داشته است، اظهار داشت: این موافقت‌نامه می‌تواند منجر به آن شود که جهش جدی و افزایش تعاملات تجاری در تجارت‌مان با این کشورها داشته باشیم، زیرا عمده اقتصاد این کشورها اقتصادی مکمل با اقتصاد کشورمان است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران  بیان داشت: کالاهایی که در ایران در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و محصولات عمومی تولید می‌شود عموماً مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا است و نهادهای کشاورزی‌، مواد اولیه معدنی و محصولات مختلفی که در این کشورها تولید می‌شود مورد نیاز ما است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول