اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

آفریقای جنوبی: به دنبال خلاصی از سلطه دلار هستیم

آفریقای جنوبی می‌گوید که تلاش‌های جدی به منظور یافتن راه های جدید خلاصی از سلطه دلار در دستور کار دارد.

آفریقای جنوبی: به دنبال خلاصی از سلطه دلار هستیم

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی تاکید کرد که خلاص شدن از سلطه دلار آمریکا یکی از دلایل ایجاد بانک توسعه جدید تحت مدیریت گروه کشورهای بریکس بوده است.

پاندور در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ما همیشه نگران تسلط دلار و در جستجوی جایگزین بوده‌ایم و این یکی از دلایل ایجاد بانک توسعه جدید برای کشورهای بریکس است.

وی افزود:  نظام‌های رایج مالی کنونی به کشورهای ثروتمند امتیاز زیادی می‌دهند و برای کشورهایی مانند آفریقای جنوبی که مجبور به پرداخت دلار هستند، چالش بزرگی ایجاد می‌کند که باری را بر دوش پول محلی ما وارد می‌کند.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی تاکید کرد: بنابراین، ما نیاز به یک نظام مالی عادلانه‌تر را ضروری می‌بینیم و این همان چیزی است که اکنون با وزرای کشورهای بریکس در مورد آن صحبت می‌کنیم.

پاندور با اشاره به اینکه گروه بریکس همچنان تقاضاهایی از سوی کشورها برای پیوستن به این گروه را دریافت می‌کند، گفت: سال گذشته توانستیم با عضویت اعضای جدید در بانک توسعه جدید موافقت کنیم، زیرا زمانی که این بانک تأسیس شد، تنها پنج کشور را شامل می‌شد و از منابع خود ما تأسیس شد.

وی با بیان اینکه آفریقای جنوبی از حمایت بانک توسعه ملی بهره مند شده است، گفت: اکنون اعضای جدیدی مانند امارات متحده عربی، مصر و اروگوئه و  طرف‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌خواهند به آن بپیوندند.این نشان دهنده قدرت موجودیت نهادی است که به عنوان جایگزینی برای نهادهای مالی توسعه موجود در نظر گرفته می شود.

 

گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. تعدادی از کشورها مانند الجزایر، آرژانتین، ایران و اندونزی به دنبال پیوستن به این بلوک اقتصادی هستند.

جمعیت کشورهای این گروه حدود ۴۱ درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می دهد و ۲۳ درصد از حجم اقتصاد جهانی و ۱۸ درصد از تجارت بین المللی را به خود اختصاص داده است.

گروه متشکل از اقتصادهای نوپدید با عنوان گروه بریکس (BRICS)، بانک توسعه این گروه را در سال ۲۰۱۵ در  شانگهای راه اندازی کردند تا سرمایه گذاری برای زیرسازی و پیشرفت در پنج کشور عضو را ارتقا دهند.

بانک توسعه جدید (NDB) در شانگهای چین به پشتیبانی از پروژه‌ها در کشورهای عضو بریکس می‌پردازد تا سامانه کنونی توسعه مالی را بهبود بخشیده و آن را کامل کند.

 از آن زمان تا کنون ان‌دی‌بی بیش از ۸۰ پروژه را تامین مالی کرده است که ارزش آنها به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد. پروژه‌هایی که انجام شده‌اند در حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل، آب و بهداشت، انرژی پاک، زیرساخت‌های دیجیتال، زیرساخت‌های اجتماعی و توسعه شهری بوده‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول