اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

جهش کشاورزی همزمان با بهره‌برداری از سد چمشیر/تاخیر در آبگیری به روستاهای پایین دست خسارت زد

کارشناسان حوزه منابع آب معتقد هستند، تاخیر در آبگیری سد چمشیر زمینه هدر رفت منابع آبی سیلاب اخیر را فراهم کرده و مردم روستاهای پایین دست بر خلاف وعده دولت بار دیگر از سیلاب گسترده روزهای اخیر آسیب دیده‌اند.

جهش کشاورزی همزمان با بهره‌برداری از سد چمشیر/تاخیر در آبگیری به روستاهای پایین دست خسارت زد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آبگیری سد چمشیر طی روزهای اخیر به محل بحث‌های گسترده بدل شده است، این در حالی است که سیلاب‌های منطقه زهره شروع شده و زمینه ایجاد دشواری برای مردم منطقه را فراهم کرده است.

بر خلاف استدلال مخالفان آب‌گیری که معتقد هستند، رودخانه زهره درگیر خشکسالی شده است، بر اساس به‌روزترین آمار از منطقه سد، بارندگی در حوضه آبریز زهره،  طی سال آبی جاری نسبت به دوره بلند مدت 26.63 درصد افزایش را تجربه کرده است. همچنین اختلاف بارش باران در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته از افزایش  47 درصد آورد آبی خبر می‌دهد.

*تاخیر در آبگیری چشمیر به مردم خسارت زد

در همین راستا، اسفندیار رحیمی، کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو با فارس گفت: تغییرات اقلیمی در کشور دو رو دارد، روی اولا آن خشکسالی و روی دیگر آن سیلاب‌های گسترده است.

این کارشناس مسائل اقلیمی در بیان آمار بارش گفت: هرچه به خط استوا نزدیکتر شویم، سیلاب‌های با شدت بالاتری رخ می‌دهد، همین مسئله سبب شده تا در استان‌هایی نظیر بوشهر، هرمزگان و فارس شاهد بارش بالاتر از عدد نرمال باشیم.

وی افزود: در چنین شرایطی، توسعه ابزارهای مدیریت منابع آب که بتواند از سیلاب و خسارت آن جلوگیری کرده و به دنبال آن آب تنظیم شده در طول سال به ما بدهد، از اهمیت خاصی برخوردار است.

رحیمی با اشاره به سد چمشیر گفت: مسائل شور شدن آب که در سد چمشیر منتفی است اما ما باید بدانیم، همین میزان تاخیر در آبگیری زمینه رها شدن سیلاب را فراهم کرده و ممکن است در سال‌های آتی این مسئله ما را با مشکل مواجه کند.

رحیمی گفت: روستایی در پایین دست سد وجود دارد که شله‌زار نام دارد، با وجود اینکه دولت قول آبگیری این  را داده بود اما تاخیر در زمان آبگیری باعث شده تا بار دیگر سیلاب این روستا را متاثر کرده و زندگی مردم را  سخت کند.

وی ادامه داد: منتقدان آبگیری آیا حاضر هستند یک روز به همراه خانواده در روستای شله زار زندگی کنند، مردم در این منطقه ه واسطه سیلاب امکان هیچ کاری را ندارند.

به گزارش فارس، آبگیری سد چمشیر می‌تواند زمینه احیای حیات شرق خوزستان و جنوب کهگیلویه و بویر احمد را به دنبال داشته باشد.

*جهش کشاورزی با آبگیری سد چمشیر

در همین راستا، سید علی معتمدی‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در بیان اینکه ۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش آبیاری از این سد قرار می‌گیرند، ادامه داد: در فاز اول ۹ هزار هکتار و در فازهای بعدی نیز مطالعات توسعه اراضی تحت پوشش آبیاری‌های نوین انجام خواهد شد.

وی آبیاری به دشت‌های سرآبننیز، خربل، دشت‌گل، باباکلان، دشت گازال، دشت گز، دشت بی‌بی‌حکیمه، آب‌گندی، چهارتنگ، آب‌شیرین، بی‌بی‌جان‌اباد، ماهور باشت و در مجموع اراضی کشاورزی ۱۸ دشت را از مزایای این سد برشمرد.

معتمدی‌پور با بیان اینکه سد چمشیر گچساران روی سرشاخه‌های اصلی رودخانه زهره بنا شده، تصریح کرد: علاوه بر تولید برق و رونق صنعت گردشگری، زیر کشت بردن اراضی کشاورزی، ایجاد زیرساخت‌های تولید صنعت آبزیان و صنایع وابسته، تلطیف آب و هوا، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها، احیای پوشش گیاهی و کاهش چرای دام، احیای حیات‌وحش و پوشش جانوری و گیاهی، کنترل شوری آب رودخانه زهره، احیای اراضی پایین‌دست، اشتغال و رفاه بیشتر عشایر منطقه از جمله مزایای این سد بزرگ در منطقه گچساران است.

به گزارش فارس، پیشتر نیز بسیاری از کارشناسان عنوان کردند، اگر آبگیری سد چمشیر انجام شود حیات شرق خوزستان احیا می شود و زمینه رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال در این منطقه مهیا خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول