اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام قزاق: همکاری امارات و قزاقستان براساس منافع مشترک استوار است

سخنگوی رئیس جمهور قزاقستان گفت: همکاری نزدیک «آستانه» و «ابوظبی» بر اساس ارزش‌ها و منافع مشترک، احترام و حمایت متقابل استوار است.

مقام قزاق: همکاری امارات و قزاقستان براساس منافع مشترک استوار است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «روسلان ژلدیبای»، سخنگوی رئیس جمهور قزاقستان گسترش تجارت متقابل، تقویت روابط اقتصادی، حمل و نقل و سرمایه گذاری را از موضوعات اصلی سفر «قاسم ژامرت تاکایف»، رئیس جمهور این کشور به امارات متحده عربی خواند.

بنابر سخنان وی، همکاری نزدیک قزاقستان و امارات بر اساس ارزش‌ها و منافع مشترک، احترام و حمایت متقابل استوار است که سهم قابل توجهی در این امر سران دو کشور گذاشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: روسای جمهور قزاقستان و امارات در این مذاکرات بر تعهد متقابل خود برای تقویت بیشتر گفت‌وگوهای سیاسی و روابط تجاری و اقتصادی تاکید کردند.

ژالدیبای امارات را یکی از شرکای اساسی و معتبر قزاقستان در جهان عرب عنوان کرد و گفت: حجم سرمایه گذاری امارات در اقتصاد قزاقستان حدود 3 میلیارد دلار و میزان سرمایه گذاری «آستانه» در «ابوظبی» بیش از یک میلیارد دلار است.

وی اضافه کرد: تا پایان سال 2022 تجارت متقابل قزاقستان و امارات به حدود 600 میلیون دلار رسید. اگرچه این ارقام قابل توجه هستند، اما به طور کامل پتانسیل و توانایی‌های دو کشور را آشکار نمی‌کند. لذا سران دو کشور هدف جدیدی را تعیین کردند که عبارت از افزایش تجارت متقابل تا یک میلیارد دلار است.

بنابر سخنان ژالدیبای، در نتیجه این مذاکرات تعدادی از اسناد مهم از جمله بیانیه مشترک دولت‌های قزاقستان و امارات در مورد ایجاد پروژه‌های سرمایه گذاری استراتژیک به امضا رسیدند.

وی ساخت کارخانه تولید شکر و نیروگاه بادی، ایجاد شرکت‌های انرژی سبز و اجرای پلتفرم سرمایه گذاری به مبلغ حدود 5 میلیارد دلار را از جمله پروژه‌های کلیدی در قزاقستان خواند که بنابر سخنان رئیس جمهور این کشور تاثیر مثبت جدی بر توسعه قزاقستان خواهند داشت.

به گفته وی، امارات نیز به نوبه خود علاقه‌مند به افزایش خرید محصولات فرآوری شده قزاقستان است. «آستانه» تاکنون حدود 100 قلم کالا به ارزش 336 میلیون دلار در صنایع متالورژی، غذایی، شیمیایی و دارویی شناسایی کرده است.

سخنگوی رئیس جمهور قزاقستان تاکید کرد: پیش بینی می‌شود در همکاری با «گروه بنادر ابوظبی، که از شهرت جهانی برخوردار است یک شرکت مشترک منحصر به فردی در زمینه ارائه خدمات کشتیرانی به شرکت‌های انرژی در دریای خزر، راه اندازی می‌شود.

طبق سخنان ژالدیبای، بین قزاقستان و امارات متحده عربی همچنین در زمینه کشاورزی روابط متقابل سودمندی برقرار شده است که می‌توان به فعالیت شرکت اماراتی «فینیکس گلوبال» اشاره کرد که در حال تکمیل یک کارخانه تغذیه اکسترود شده (به مبلغ 23 میلیون دلار) در استان آلماتی قزاقستان است و همچنین  قصد کاشت هزار هکتار باغ به ارزش 76 میلیون دلار را دارد.

بنابر سخنان وی، روابط دو کشور موفق و مثبت است که با توجه به قصد تاکایف برای نظارت شخصی بر تمام پروژه‌ها و ابتکارات بزرگ مشترک اطمینان است در آینده باز هم بیشتر شود.

وی افزود: در چارچوب این سفر رئیس جمهور قزاقستان همچنین در اجلاس بین المللی معتبر و بزرگ «هفته توسعه پایدار ابوظبی» با دستور کار چنین موضوعات مهمی مانند امنیت غذا و آب، دسترسی به انرژی، کربن زدایی صنعت، نیز شرکت و سخنرانی کرد.

به گفته ژالدیبای، اظهارات مقامات امارات متحده عربی که در آن بر قصد تقویت روابط دوستی، همکاری و مشارکت راهبردی بین دو کشور تاکید شده بیانگر اهمیت چشمگیر مذاکرات سران دو کشور است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول