اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

اهدای شهاب‌سنگ کرمان ۲۵۲ به موزۀ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز

قطعۀ شهاب‌سنگی که در کرمان کشف شده، به موزۀ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز اهدا شد.

اهدای شهاب‌سنگ کرمان ۲۵۲ به موزۀ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، حجت کمالی مدیر موزۀ شهاب‌سنگ ایران در مراسم اهدای این اثر، توضیح داد: این قطعۀ شهاب‌سنگی که امروز به موزۀ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز اهدا شد، در کرمان کشف شده و در سایت جهانی شهاب‌سنگ به نام «شهاب‌سنگ کرمان 252» ثبت جهانی شده است.

پدر شهاب‌سنگ ایران و اهداکنندۀ این شهاب‌سنگ افزود: شهاب‌سنگ‌ها از نوع سنگی، آهنی یا سنگی و آهنی هستند.

به گفته‌ مدیر موزۀ شهاب‌سنگ ایران، سن زمینی شهاب‌سنگ کرمان ۲۵۲، بین ۲۰تا ۲۵هزارسال تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: شهاب‌سنگ‌ها دو سن دارند، سنی که از زمان جداشدن از سیارۀ مادر و مسافتی که طی می‌کنند تا به زمین سقوط کنند و سنی که از زمان سقوط در سطح زمین می‌مانند.

کمالی در ادامه اظهار داشت: شهاب‌سنگ کرمان ۲۵۲، اطلاعاتی درخصوص چگونگی شکل‌گیری منظومۀ شمسی، ساختارشناسی و  وجود حیات در سیارات را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

رکنی مدیر موزۀ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز نیز در این‌باره گفت: قطعات سنگی به‌دست‌آمده از کرۀ ماه، منحصربه فردترین قطعات بخش زمین‌شناسی این موزه است.

وی افزود: شهاب‌سنگ کرمان ۲۵۲، به‌عنوان دومین قطعۀ فرازمینی به این موزه اضافه شد.

به‌گفته‌ وی در موزۀ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز، ۹۴۵ نمونه سنگ رسوبی، سنگ نیمه‌قیمتی، فیل‌های گیاهی و جانوری و سنگ‌های فرازمینی نگهداری می‌شود و دانشگاه شیراز، دومین دانشگاه دریافت‌کنندۀ شهاب‌سنگ در کشور است.

گفتنی‌ است موزۀ تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز، در اسفندماه سال ۱۳۵۳ با تلاش  صدرالدین شریفی تأسیس و در سال ۱۳۵۹به ساختمان کنونی، با زیربنای حدود ۵هزار مترمربع انتقال یافت. این موزه شامل بخش‌های جانوری، گیاهی، زمین‌شناسی، حشره‌شناسی، نجوم، تکنولوژی، آناتومی، تمبر و سکه و کارگاه تاکسیدرمی است که فعالیت‌های آن‌ها در سه محور آموزشی، پژوهشی و نمایشی صورت می‌گیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول