خبرگزاری فارس از قزوین؛ هاجر عبدالهی: ترافیک فارغ از تعابیر و تفاسیر و معانی که دارد در کشور و زبان ما عملا به شلوغی خیابانها و مسیرهای مختلف گفته میشود که در اثر استفاده از وسایل نقلیه منجر به راهبندان یا تاخیر در رسیدن مردم به مقصد میشود.
اتلاف وقت، ایجاد تاخیر در پاسخگویی دستگاههای امدادی و خدماترسان به افراد آسیبدیده در حوادث مختلف، آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، کاهش کیفیت زندگی و تاثیرات ثانویه از جمله به خطر افتادن سلامت شهروندان و مسائل دیگر را میتوان از جمله معضلات ترافیک برشمرد.
امروز ترافیک گریبان بسیاری از شهرهای کشور را گرفته و معضلاتی را ایجاد و تاثیرات زیادی بر شئون زندگی مردم و شهروندان گذاشته است. قزوین هم مستثنا از این امر نیست و گرههای ترافیکی این شهر را که هنوز کلان شهر نشده، درگیر خود کرده و باید گفت قزوین جزو اولین شهرهایی است که طرح جامع حمل و نقل ترافیک آن تهیه شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
همراهی و هماهنگی دستگاه های متولی در حل مشکل ترافیک قزوین موثر است
امیر حسینپور کارشناس ارشد برنامهریزی شهری در گفتوگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه وضعیت ترافیک در شهر قزوین نامطلوب است و نبود یا کافی نبودن سیستمهای حمل و نقل عمومی، عدم فرهنگسازی، مسائل سختافزاری در بخش شهرسازی مانند تمرکز مراکز مختلف در برخی از نقاط شهر به ویژه هسته مرکزی و وجود برخی معابر به بروز ترافیک در شهر قزوین دامن زده، اظهار میکند: از جمله مسیرهای قزوین که ترافیک بیشتر است میتوان به خیابانهای بوعلی، خیام، فردوسی، نادری و خیابان امام حدفاصل بازار تا سبزه میدان اشاره کرد.
وی میافزاید: قزوین شهری است که در گذشته به حمل و نقل آن توجه شده و اسنادی تهیه و مطالعه شده از جمله طرح جامع حمل و نقل ترافیک که تهیه و به تصویب مراجع بالادستی هم رسیده و مشورتهایی صورت گرفته و راهکارهایی نیز ارائه شده است.
این کارشناس شهری ادامه میدهد: در طرح جامع حمل و نقل ترافیک قزوین استفاده از مفهوم نو و علمی توسعه مبتنی بر حمل و نقل یاد شده و پیشنهادها و مسائلی مطرح شده که میتوان به حوزه پلها، کمربندی، تعریض معابر و غیره اشاره کرد.
حسینپور ترافیک در شهر قزوین را در ساعات خاص از شبانه روز به ویژه از ساعت 16 عصر تا 21 شب در خیابانهای پرتردد و پرتراکم میداند و بر این نظر است: با توجه به قدمت شهر قزوین و معابری که بیشترین تراکم را دارند عملا تعریض خیابانها، دارای هزینه بسیار زیادی است و معقول نیست املاک حاشیه معابر تملک و خیابانها تعریض شود. بنابراین معقولترین راهکار، تمرکز زدایی از مراکز و مجتمع های مختلف که محل رجوع بسیاری از مردم است و توجه بسیار جدی به حمل و نقل عمومی مانند قطار شهری یا تراموا و بیآرتی است که باید دارای ویژگیهای خاص همچون ایمن، ارزان، در دسترس بودن، بخشیدن اطمینان خاطر به مردم و دوری آنان برای استفاده از خودروهای شخصی باشد.
طبق اذعان وی هر طرحی که برای مدیریت ترافیک شهر قزوین لحاظ میشود باید با در نظر گرفتن تمام جمعیت روستاها و شهرهای اطراف این شهر باشد که به دلیل مسافت 20 تا 30 کیلومتری قزوین قرار دارند مردم این روستاها و شهرها برای رفع نیازهای خود به قزوین مراجعه میکنند؛ پیادهراههای جذاب، تشویق مردم به استفاده از دوچرخه و توجه به حمل و نقل عمومی میتواند در عدم استفاده از خودروی شخصی تاثیرگذار باشد.
کارشناس ارشد برنامهریزی شهری، آموزش و فرهنگسازی در بین مردم به ویژه در مراکز آموزشی، مدارس و غیره را در کاهش حجم ترافیک موثر ذکر و تصریح میکند: این موضوع باید تبیین شود که استفاده غیرضروری از خودروی شخصی موجب اتلاف وقت و حاملهای انرژی و آلودگی هوا میشود.
حسینپور میافزاید: توجه جدی مدیریت شهری به الزام دستگاهها و بخش های خصوصی به تامین پارکینگ در حوزه ساختوسازها و املاک خصوصی و عمومی و دولتی و وجود پارکینگهای عمومی و اختصاصی، توجه شهروندان به پارک خودروها در توقفگاهها، پارکینگها و مراکز خاص، افزایش اتوبوسها، تعیین مسیرهای منطقی و معقول برای اتوبوسها و تغییر مسیر حرکت آنها و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بیآرتی میتواند در کاهش ترافیک در قزوین نقشآفرین باشد.
به گفته وی، مشکل ترافیکی قزوین خیلی حاد و جدی نیست بلکه بیشتر نیازمند توجه جدی به ایفای وظایف است و دستگاههای متولی و مردم باید همراهی لازم را برای کاهش ترافیک داشته باشند.
طرح جامع ترافیک قزوین اجرا نشده است
عباس وثیقنیا که سابقه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر نیز عضو گروه تخصصی شهرسازی نظام مهندسی کشور است در گفتوگو با خبرنگار فارس در قزوین، وضعیت ترافیکی را تابعی از تعداد خودروها و توزیع کاربریها در شهر میداند و میگوید: بیشتر کاربریهایی که تولید سفر میکنند در مرکز شهر قزوین در کنار هم جمع شدهاند.
وی می افزاید: به عنوان مثال در بیمارستانها که روزمره رفت و آمد وجود دارد از ساعت 14 تا 16 اوج پیک ملاقات است، مدارس از هفت تا هشت صبح و ساعت 12 تا 13 ظهر، مراکز دانشگاهی، فروشگاههای بزرگ و ورزشگاهها و مسیر بهشت فاطمه و بهشت حسینی در پنجشنبه و جمعه در ساعات خاص تولید سفر میکنند که اتخاذ تدابیر لازم در این زمانها و مدیریت ترافیک مناسب میتواند در کوتاهمدت نتیجهبخش باشد و خیلی هم هزینهبر نیست.
رئیس اسبق نظام مهندسی ساختمان استان با بیان اینکه شبکههای ارتباطی در قزوین بر اساس طرحهای توسعه و جامع اجرا نشده، ادامه می دهد: عمده بحث در قزوین مدیریت ترافیک است و با فرهنگسازی و نظمبخشی به پارکهای دوبله و سوبله توسط پلیس یا نظمدهنده میتوان این موضوعات را حل کرد.
این کارشناس شهرسازی بیان میکند: قزوین از نخستین شهرهایی است که برای آن طرح جامع ترافیک تهیه شده و دو تا سه طرح هم تهیه شده اما متاسفانه اجرا نشده که باید گفت این مهم و نیز عدم ایجاد پارکینگ مناسب و به تعداد مورد نیاز به ویژه در مرکز شهر و معابری که ترافیک خیلی زیاد است مانند نادری، فردوسی، خیام، منجر به ترافیک شده است.
وثیقنیا تصریح می کند: برای رفع ترافیک شهر قزوین میتوان به برنامهریزی کوتاه مدت و آنی همچون حضور پلیس راهور در خیابانهای پرترافیک و برخورد جدی با پارکهای دوبله و سوبله خودروها، برنامه میان مدت مانند ایجاد پارکینگها و برنامه بلندمدت همچون برنامههای آموزشی و پارکینگهای مناسب و انتقال توزیع کاربریها از مرکز شهر به جاهای دیگر اشاره کرد.
وی ادامه میدهد: در شهر قزوین به تعداد کافی وسیله حمل و نقل عمومی وجود دارد و نیازهای شهر را برطرف میکند اما بازسازی، به روز کردن و تعبیه امکانات مناسب در اتوبوسها مانند وسایل برودتی و حرارتی، توزیع مناسب ایستگاهها و توجه به ساختار ظاهری ایستگاهها امری لازم و ضروری است تا بتوان مردم را به سمت استفاده از ناوگان عمومی سوق داد گرچه در سالهای اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته اما نیاز است به بحث رفع ترافیک توجه و رسیدگی بیشتری شود.
عضو گروه تخصصی سازمان نظام مهندسی کشور این را هم اذعان میکند که تعدادی از ناوگان حمل و نقل عمومی در قزوین عمر بسیار بالایی دارند و سوختهای مناسبی ندارند و آلودگی ایجاد میکنند که برای این امر باید تدبیری اندیشیده شود.
ناوگان حمل و نقل عمومی قزوین نیازمند بهسازی و تقویت است
کامران زندی که دکترای مهندسی حمل و نقل و ترافیک دارد و عضو پیشین هیات مدیره نظام مهندسی استان قزوین بوده، در گفتوگو با خبرنگار فارس در قزوین، وضعیت ترافیکی این شهر را نامطلوب ذکر و با اشاره به شرایط نامناسب و عرض کم خیابانها بیان میکند: مسئله بسیار مهم این است که به تخلفات راهنمایی و رانندگی در شهر قزوین به صورت مناسب رسیدگی نمیشود از جمله تخلفات پارک ممنوع، توقف در ایستگاههای اتوبوس، پارک دوبله، رد شدن از چراغ قرمز و عدم توقف در پشت خطکشی عابر پیاده. این در حالی است که پلیس با سختگیریهای بهتر، خیلی میتواند به بهبود ترافیک کمک کند.
وی میافزاید: در همه شهرهای بزرگ دنیا و پیشرفته تلاش بر این است که مردم را به حمل و نقل همگانی سوق داده و استفاده از خودروی شخصی را تقلیل دهند که این مهم، مستلزم اصلاح زیرساختها است و میتوان مترو و افزایش خطوط اتوبوسرانی و مینیبوسرانی را ذکر کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد قزوین معتقد است به زور نمیتوان مردم را به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ترغیب کرد چرا که هنوز تعداد خطوط کافی در شهر قزوین وجود ندارد و ایستگاههای اتوبوسرانی کافی نیست، از سویی تاخیر در ایستگاههای اتوبوس زیاد است و میطلبد تعداد ایستگاهها و ناوگان حمل و نقل همگانی افزایش یابد. از طرفی با توجه به وجود اتوبوسها فقط در خیابانهای اصلی، در خیابانهای فرعی تر هم خطهای اتوبوس و مینیبوس ایجاد شود تا مردم تمایل کمتری برای استفاده از خودروی شخصی داشته باشند و تقاضای حمل و نقل همگانی افزایش یابد.
زندی با بیان اینکه تقریبا تمام شهرهای کشور وضعیتی مشابه قزوین را دارند اما شهرهای هم رده قزوین بعضا شاید به دلیلی عریض بودن خیابانها مشکل کمتری داشته باشند، ادامه میدهد: به دلیل باریک خیابانهای قدیمی قزوین، مردم با مشکل تردد مواجه میشوند.
طبق اذعان وی، هر شهروندی با حداقل فاصله پیادهروی 5 تا 7 دقیقه باید بتواند به اولین ایستگاه اتوبوس برسد تا با فاصله زمانی کوتاه به حمل و نقل همگانی بپیوندد که چنین شرایطی در قزوین مهیا نیست و نیازمند تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی است.
عضو پیشین هیات مدیره سازمان نظان مهندسی استان قزوین میگوید: قطعا با افزایش سفر و ترافیک در شهر قزوین، اگر گره ترافیکی حل نشود هر سال وضعیت ترافیکی بدتر میشود که لازم است سیستمهای جایگزین خودروی شخصی مانند قطار شهری، قطار روزمینی و بیآرتی (سامانه اتوبوسی تندرو) تعبیه شود که در مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک قزوین این پیشبینیها صورت گرفته است و مسئولان باید با تدابیر لازم نسبت به عملیاتی کردن این مطالعات و امور تحقق ببخشند تا بتوانند شرایط ترافیکی را بهبود دهند.
پایان پیام/