اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

قیمت نفت روسیه از زبان‌ وزیر دارایی‌ این کشور

وزیر دارایی روسیه گفته است که متوسط قیمت نفت اورال روسیه در فاصله 15 دسامبر تا 14 ژانویه، 46.82 دلار در هر بشکه بوده که کمتر از سقف قیمتی 60 دلار در هر بشکه است.

قیمت نفت روسیه از زبان‌ وزیر دارایی‌ این کشور

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، روزنامه RBK امروز به نقل از وزیر دارایی روسیه گزارش داد که متوسط قیمت نفت اورال روسیه در فاصله 15 دسامبر تا 14 ژانویه، 46.82 دلار در هر بشکه یا 341.8 دلار به ازای هر تن بوده است.

این رقم کمتر از رقم تعیین شده گروه هفت برابر با 60 دلار در هر بشکه و تقریبا نصف قیمت شاخص نفتی برنت است که امروز حدود 85 دلار در هر بشکه معامله شد.

پس از اینکه کشورهای G7 و استرالیا در ماه دسامبر، سقف قیمتی 60 دلاری برای نفت روسیه را اعلام کردند، قیمت نفت روسیه یک چهارم نسبت به ماه قبل کاهش یافت. این اقدام در ادامه تحریم های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام روسیه از طریق دریا انجام شده است که آمریکا، کانادا، ژاپن و انگلیس نیز چنین تعهداتی نیز دارند.

بر اساس آمارهای روزنامه RBK، متوسط قیمت نفت اورال روسیه 50.47 دلار در هر بشکه بوده است که به میزان چشمگیری کمتر از مدت مشابه سال گذشته است، زمانی که قیمت نفت اورال 72.71 دلار در هر بشکه بود.

در ماه نوامبر 2022، متوسط قیمت ماهانه، بشکه ای 66.47 دلار در هر بشکه بوده است.

تحلیلگران می گویند، سقف قیمتی غرب، بخشی از تحریم‌های ضد روسی است که تاثیر فوری اندکی بر درآمدهای نفتی مسکو دارد. پیش بینی شده است که صادرات نفت و گاز، 41 درصد درآمدهای روسیه را در سال جاری برابر با 11.7 تریلیون روبل (172 میلیارد دلار) تشکیل دهد که این رقم 36 درصد یا 9.1 تریلیون روبل (133 میلیارد دلار) بیشتر از رقم سال 2021 است.

در همین حال، روسیه فروش نفت به کشورهایی را که در قراردادهای خود سقف قیمتی اعمال می کنند، ممنوع کرده است.

الکساندر نواک، معاون نخست ‌وزیر روسیه، قبلا گفته بود، با وجود تحریم‌های اخیر بر صادرات این کشور نفت روسیه همچنان تقاضای بالایی برخوردار است؛ با اعمال محدودیت‌های قیمتی، کشورهای غربی تنها باعث می‌شوند تا تورم ناشی از عرضه کم انرژی بیشتر شود و روسیه چنین سازوکارهای غیربازاری را غیرقابل قبول می‌ داند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول