اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن: آمریکا و ژاپن دنبال بهانه‌ای برای کاهش قدرت نظامی چین هستند

معاون وزیر خارجه چین با بیان اینکه آمریکا و ژاپن در بیان تهدید اتمی پکن مبالغه می‌کنند، گفت تقابل واشنگتن با این کشور به تمام جهان صدمه می‌زند.

پکن: آمریکا و ژاپن دنبال بهانه‌ای برای کاهش قدرت نظامی چین هستند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، افزایش همکاری نظامی ژاپن و آمریکا و همچنین معرفی چین به عنوان بزرگترین چالش راهبردی برای واشنگتن و توکیو، با واکنش دوباره پکن همراه شد.

«ژی فنگ» معاون وزیر خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت: «بیانیه آمریکا و ژاپن درباره تهدید اتمی چین به مبالغه می‌پردازد تا بهانه‌هایی برای کاهش قدرت نظامی ما ایجاد کند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ژی طی سخنرانی در افتتاحیه چهارمین مجمع اندیشکده‌های چین با موضوع نفوذ بین‌المللی،  توضیح داد که چین و آمریکا باید راه درستی برای کنار آمدن با یکدیگر بیابند زیرا هر شکلی از رویارویی بین پکن و واشنگتن در نهایت به منافع دو کشور و جهان آسیب خواهد رساند.

وی در این‌باره اظهار داشت: «چین و ایالات متحده به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، منافع مشترک گسترده‌ای در تضمین صلح و ثبات جهانی، ارتقای توسعه و رفاه جهانی دارند و مسئولیت ویژه‌ای بر عهده آنهاست».

این دیپلمات چینی با بیان اینکه روابط پکن و واشنگتن فراتر از دوجانبه است و به سرنوشت کل جهان مربوط می‌شود، اضافه کرد: «تمام جهان به آنچه چین و ایالات متحده انجام می‌دهند، نگاه می‌کنند. کشورها باید با مسئولیت‌پذیری به تاریخ، صلح و مردم نزدیک شوند و راه درست را برای کنار آمدن با یکدیگر به نفع مردم دو کشور و کل جهان بیابند».

ژی ادامه داد: «زمانی که چین و آمریکا با یکدیگر روبرو می‌شوند، خواه به شکل جنگ سرد، جنگ گرم، جنگ تجاری یا فناوری، در نهایت همه چیز به منافع دو طرف و همه کشورهای جهان لطمه می‌زند».

وی با بیان اینکه معرفی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید ژئوپلیتیک، ایجاد گروه‌های مختلف بین‌المللی علیه پکن، یا اعمال انواع اقدامات کنترلی مانند چیزی که علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق انجام شد نتیجه‌ای نخواهد داشت، خواستار طولانی‌تر کردن فهرست زمینه‌های همکاری بین کشورها به جای کوتاه کردن آن شد.

پیش از این نیز «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن ابراز مخالفت با اتهام‌زنی آمریکا و ژاپن به این کشور، از واشنگتن و توکیو خواست که ذهنیت جنگ سرد علیه پکن را کنار بگذارند. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول