اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

رشد بهره‌وری‌ شرکت‌ها و کاهش‌ رانت با شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی سبب کاهش فساد و رانت در بخش مهم و بزرگی از اقتصاد کشور می‌شود و با افزایش بهره‌وری، عملکرد کاری این شرکت‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

رشد بهره‌وری‌ شرکت‌ها و کاهش‌ رانت با شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی

محمدصالح جوکار در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: بخشی از طرح قانونی شفاف‌سازی قوای سه گانه این است که همه صورت‌های مالی، صورت حساب‌ها و اموال و دارایی‌های شرکتی منتشر شود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم با فساد و رانت در کشور مقابله کنیم، بخش مهمی از آن منوط به ایجاد شفافیت در فضای اقتصادی کشور است، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی سبب کاهش فساد و رانت در بخش مهم و بزرگی از اقتصاد کشور می‌شود و با افزایش بهره‌وری، عملکرد کاری این شرکت ها را نیز بالا می برد.

وی افزود: انتشار اطلاعات مالی همه شرکت‌ها اهمیت دارد و فقط با شفاف شدن صورت مالی شرکت‌های دولتی است که بستر برای سوءاستفاده ها از بین می‌رود و می توانیم به قضاوت در مورد عملکرد شرکت‌های دولتی بپردازیم.

وی اظهار کرد: همه اقشار جامعه می‌توانند از اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی استفاده کنند، یکی از موضوعاتی که در کشور ما مشکل ساز شده است، شرکت های زیان ده هستند. این شرکت ها برای کشور هزینه دارند و سودی عاید کشور نمی‌کنند، برخی افراد از برکات این شرکت‌ها بهره‌مند می‌شوند و به خاطر منافع خودشان آن ها را سرپا نگه داشته اند، این شرایط قابل قبول نیست و مردم باید کاملاً در جریان عملکرد این شرکت ها قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، عملکرد این نوع شرکت‌ها را مشخص می‌کند و می توانیم بهتر درباره‌ آنها تصمیم بگیریم، همه وزارتخانه ها باید در راستای انتشار صورت هالی مالی شرکت هایی که زیر مجموعه ی آن ها هستند، همکاری لازم را داشته باشند.

جوکار تصریح کرد: صورت‌های مالی هر شرکت نشان دهنده‌ عملکرد آن شرکت است، بر اساس صورت حساب‌های یک بنگاه اقتصادی می‌توانیم به سود یا ضررده بودن آن بنگاه پی ببریم، به همین دلیل اهمیت دارد صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی منتشر شود تا زمینه‌ای برای بررسی عملکرد این شرکت ها توسط کارشناسان و مردم فراهم شود. انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی باید هر چه سریع تر صورت بگیرد.

به گزارش فارس‌ انتشار اطلاعات مالی همه شرکت ها اهمیت دارد و تنها با شفاف شدن صورت مالی شرکت‌های دولتی است که بستر برای سوءاستفاده ها از بین می‌رود.

اصولاً معیارهای بررسی بودجه شرکت‌ها باید متفاوت از معیارهای بررسی بودجه‌ دستگاه‌های دولتی مانند وزارتخانه‌ها باشد. هدف ادارات دولتی مانند آموزش و پرورش (مدارس)، بهداشت و درمان (بیمارستان ها) و غیره خدمات‌رسانی به مردم است، درحالی که هدف این شرکت‌ ها یا ارائه تسهیلات عمومی (مانند آب و برق و گاز) یا تولید انواع کالاها است، بنابراین معیار خوب کارکردن آنها، حداقل بودن هزینه تولید یا برای برخی میزان سودآوری است.

به این ترتیب‌ برای بررسی وضعیت هر شرکت باید به دلایل ایجاد آن شرکت و ملاک‌هایی مانند هزینه تولید یا میزان سود و غیره نگاه کرد، اما هم سنخ نبودن بودجه دستگاه‌های دولت (ادارات) با بودجه مغازه‌های دولت (شرکت‌ها) دلیل نمی‌شود که بودجه آنها اساساً بررسی نشود، زیرا این شرکت‌ها متعلق به عموم مردم هستند و سهم دولت در این شرکت ها بالای 50 درصد است. در همین راستا وزارت اقتصاد انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی را در دستور کار قرار داده است که اقدامی مثبت ارزیابی می شود.

لازم است صورت‌های مالی همه شرکت‌های دولتی منتشر شود و البته انتشار اطلاعات شرکت‌های بزرگ که گردش مالی بالایی دارند، باید به صورت خاص در دستور کار قرار بگیرد. جامعه‌ هدف این صورت‌های مالی می‌تواند همه اقشار جامعه باشد.

پایان پیام/ ت 18

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول