اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

شاخه گلی برای زنی که «روز مادر» نداشت/ قبول شکست در ساماندهی متکدیان کرمان

پیرزن مثل هر روز روی سکوی جلوی در مسجد جامع سرش را گذاشته روی بار و بنه‌اش که توی کیسه برنجی‌ست، کاسه گدایی‌اش را هم آورده است، دو، سه مرد می‌آیند، شاخه گلی به او می‌دهند و روز مادر را تبریک می‌گویند، پیرزن نمی‌داند، خواب می‌بیند یا بیدار است، گل سرخ را توی دستش می‌گیرد و نوازشش می‌کند.

شاخه گلی برای زنی که «روز مادر» نداشت/ قبول شکست در ساماندهی متکدیان کرمان

خبرگزاری فارس – کرمان؛ مهسا حقانیت: پیرزن متکدی جلوی مسجد جامع کرمان را حالا دیگر خیلی‌ها می‌شناسند، پیرزن مو سفیدی که حتی توان نشستن هم ندارد و روی همان سکوی جلوی مسجد می‌خوابد و کاسه گدایی‌اش را هم می‌گذارد، رئیس و کارکنان سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری که مدتی‌ست به‌علت عدم همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهای متولی در امر ساماندهی متکدیان «شکست» در این زمینه را قبول کرده‌اند، این‌بار در هفته بزرگداشت مقام زن با یک شاخه گل به سراغ پیرزن آمده‌اند تا شاید از این طریق بتوانند تلنگری به مسؤولان و متولیان بزنند و راه چاره‌ای برای ساماندهی متکدیان به‌ویژه زنان متکدی پیدا کنند.

حفظ کرامت زنان متکدی برای‌مان مهم است

این در حالی‌ست که مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان به خبرنگار فارس می‌گوید: سال‌هاست، خانم سالمندی در محدوده قدمگاه بازار مظفری کرمان می‌آید و به امر تکدی‌گری مشغول است و ما با حفظ کرامت زن اقداماتی را برای ساماندهی این زن انجام دادیم، اما به دلایل مختلف هر دفعه با شکست مواجه شدیم زیرا نهادهای متولی پای کار نمی‌آیند، یا اگر می‌آیند هم اتفاقاتی به‌دلایل مختلف می‌افتد که مجدد این بنده خدا در این محدوده حضور پیدا می‌کند و چهره بسیار زشت و بدی در بازار به‌وجود آورده است.

امیر هاشمی ادامه می‌دهد: به‌نیت حفظ کرامت زن و با توجه به روز تولد خانم حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر به ذهن‌مان رسید، اقدامی را انجام دهیم که نهادهای متولی پای کار بایستند و به‌نوعی هرکس وظیفه خودش را در امر ساماندهی متکدیان انجام دهد و ما بتوانیم، ساماندهی متکدیان به‌ویژه خانم‌ها در سطح شهر را با نیت حفظ کرامت و صیانت از خانم‌ها به‌ویژه این مورد که سالمند هست را داشته باشیم و از این به بعد شاهد این نباشیم که خانمی اقدام به تکدی‌گری کند و یا در سطح شهر به اقداماتی این چنینی روی بیاورد.

وی خاطرنشان می‌کند: برنامه جدید برای ساماندهی متکدیان را با اهدای شاخه گل به این خانم سالمند متکدی کلید زدیم تا دوستان متولی پای کار بیایند و چاره‌اندیشی و تسهیل‌گری کنند و به‌نوعی بتوانیم در جلسات مختلف به‌طور کامل ساماندهی این قشر از افرادی که به این امر مبادرت می‌کنند را دنبال کنیم.

هاشمی می‌گوید: امیدوارم حرکت ما تاثیر بگذارد و بتوانیم با دوستانی که این اقدام را می‌بینند و متوجه کار هستند و دست‌شان به چاره‌ای می‌رسد، کنار هم قرار بگیریم و هم‌پوشانی، هم‌افزایی و تشریک‌مساعی داشته باشیم.

اهدای گل به پیرزن متکدی «شوآف» نبود

وی در پاسخ به خبرنگار فارس که از وی پرسید، آیا اهدای گل به این پیرزن متکدی جنبه تبلیغی دارد یا اهداف دیگری هم داشته‌اید، تصریح می‌کند: همواره نگرانی‌ام در این اقدام این بود که خدایی‌نکرده حمل بر این شود که شوآف(خودنمایی) و یا تبلیغ صورت گرفته است، اما خدا می‌داند چنین چیزی نبوده است و شاخه گل صرفا برای حفظ کرامت زن و سالمند تقدیم شد.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان می‌افزاید: از آن طرف هم قصد و نیتی که دارم این هست تا نهادهای متولی بیشتر متوجه باشند که این قشر از جامعه نیازمند کمک و ساماندهی هستندو در بخش‌های مختلف اگر قرار است اشتغالی صورت بگیرد، برای زنان سرپرست خانوار و سالمندان نیازمند چاره‌اندیشی کنیم و کنار همدیگر باشیم و مشکلات را برطرف کنیم.

ساماندهی موقت متکدیان راه درمان نیست، مُسکن است

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شهرداری کرمان در حد انجام وظیفه و حتی بیشتر از آن برای کودکان کار، متکدیان، معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها فعالیت می‌کند، ادامه می‌دهد: اما این اقدامات با توجه به وظیفه ذاتی شهرداری یک فعالیت سطحی است و همیشه محکوم و محتوم به شکست است، هرچند به‌نوعی چهره شهر را به‌صورت موقت از این پدیده مذموم پاک می‌کنیم که به هر حال شکل گرفته و به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید می‌کند: در صورتی که این حلقه و چرخه ساماندهی متکدیان شکل نگیرد و ما نهادهای متولی در همه حوزه‌ها کنار هم قرار نگیریم و انجام وظیفه نکنیم، قطعا مانند گذشته یک چرخه معیوب به‌وجود می‌آید و متکدیان به‌صورت بیشتر و با ترس کمتری نسبت به نهادهای متولی به سطح شهر می‌آیند.

هاشمی خاطرنشان می‌کند: در مناسبت‌های مختلف با توجه به وظایفی که شهرداری دارد و توانی که می‌گذاریم، سعی می‌کنیم به‌صورت مقطعی موارد تکدی‌گری را جمع‌آوری کنیم، اما این درمان نیست و به‌نوعی مسکن است و به صورت موقت و مقطعی صورت شهر را از این پدیده مذموم پاک می‌کنیم.

وی یادآور می‌شود: اگر نهادهای متولی پای کار نیایند و کنار هم قرار نگیرند و یک اتفاق نظر در مورد ساماندهی این پدیده های مذموم به وجود نیاید این اموری که در حال حاضر برای ساماندهی متکدیان انجام می‌دهیم، علاوه بر اینکه مقطعی است و کار به‌صورت کامل انجام نمی‌شود بلکه اصطکاک و هزینه‌های زیادی را روی دوش بیت‌المال قرار خواهد داد.

فعالیت متفاوت متکدیان در شب‌ها و روزهای کرمان

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان از بازدیدهای میدانی خود از وضعیت متکدیان، کودکان کار و معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها طی یک سال اخیر سخن به‌میان می‌آورد و می‌افزاید: شب‌ها کودکان کار که هم از اتباع خارجی و هم ایرانی هستند، پای چهارراه‌ها و معابر کرمان می‌ایستند و اقدام به گل‌فروشی، آتش‌گردانی و اسفند دودکردن، شیشه پاک‌کردن و مواردی از این قبیل اقدام می‌کنند.

هاشمی ادامه می‌دهد: اما در روز شاهد این هستیم که معتادان متجاهر با توجه به مشکلات مالی برای تامین معاش و مواد مخدر به پدیده‌هایی مثل زباله‌گردی و تکدی‌گری در سطح چهاراره ها و معابر اقدام می‌کنند که چهره شهر را بسیار زشت می‌کند.

وی در پایان سخنان خود بیان می‌کند: مشاهده متکدیان، زباله‌گردها و کودکان کار هر انسان فکور و فهیمی را به فکر فرو می‌برد چرا در برابر این اقدامات برخورد لازم صورت نمی‌گیرد و فضایی فراهم نمی‌شود که افراد بتوانند به نوعی آورده و دستاوردی داشته باشند و این پدیده مذموم به صورت تصاعدی در سطح شهر وجود دارد.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول