اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

اعدام ابر جاسوس انگلیس؛ فصل مشترک روزنامه‌های امروز

بیشتر روزنامه‌های امروز، به خبر اعدام علیرضا اکبری، ابرجاسوس انگلیس پرداختند. برخی از روزنامه‌ها هم تلاش کردند تا این فرد را به جریان سیاسی مقابل خود در کشور نسبت دهند. در حالی‌که اکبری، جاسوس انگلیس بود.

اعدام ابر جاسوس انگلیس؛ فصل مشترک روزنامه‌های امروز

باشگاه خبرنگاران توانا|حدیثه خوشنویس: روزنامه‌ها، امروز یکشنبه (۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۱) به سوژه مشترک اعدام جاسوس انلگلیس، علیرضا اکبری پرداختند. این ابر جاسوس انگلیس که از در سال ۱۳۹۸ دستگیر شد در دی ماه سال جاری به اعدام محکوم و حکم وی اجرا شد. همچنین روزنامه‌ها امروز در صفحه‌های دیپلماسی و بین‌الملل خود به موضوعات مختلف اشاره کردند.   

ایران می‌تواند موقعیت ژئوپلتیک خود را در سطح بین‌المللی برجسته کند

روزنامه اعتماد در گفت‌وگوی تفصیلی با شعیب بهمن، کارشناس مسائل اوراسیا به بررسی حضور ایران در آسیای مرکزی پرداخت. بهمن در بخشی از این گفت‌وگو عنوان می‌کند: «ایران می‌تواند از مزیت جغرافیایی خودش استفاده کند و این مزیت جغرافیایی می‌تواند موقعیت ژئوپلیتیک ایران را در سطح بین‌المللی برجسته کند. به همین دلیل آمریکایی‌ها سیاستی را دنبال کردند که مسیرهای ترانزیتی از ایران عبور نکنند. این مسیرهای ترانزیتی هم شامل خطوط جاده‌ای و ریلی می‌شد، هم شامل خطوط انتقال انرژی. اساسا پروژه‌ها و طرح‌هایی که آمریکایی‌ها و متحدان امریکا برای منطقه طراحی کرده‌ بودند و برخی از آنها هم در سال‌های گذشته اجرا شده است، حکایت از آن دارد که این تمایل در غرب و متحدان منطقه‌ای‌اش وجود داشت که ایران را دور بزنند و اجازه ندهند که ایران از موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی خودش استفاده کند. از سوی دیگر متاسفانه در سال‌های گذشته بیشترین بی‌توجهی به موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران توسط خود ایرانی‌ها صورت گرفته است. ما فاقد یک طرح کلان و استراتژی مشخص، جامع و درازمدت برای این بودیم که از مزیت‌های جغرافیایی خودمان استفاده کنیم.» همچنین این روزنامه در گزارشی به موضوع روابط ایالات متحده آمریکا و ژاپن پرداخت.

یادداشت سبحانی 

روزنامه آرمان ملی در بخشی از یادداشتی که به قلم محمدعلی سبحانی، کارشناس مسائل بین‌الملل منتشر شده، آورده است: «اگر توانسته بودیم برجام را در دولت آقای روحانی که تقریبا تا ۹۹ درصد راه را رفته بود، احیا کنیم، امروز شاهد بسیاری از مسائل نبودیم. همان زمان، آقای ظریف و روحانی گفتند که اگر کسانی مانع کار نشوند فقط یک امضا از برجام باقی مانده است.»

توان اروپا برای کاهش مصرف انرژی

روزنامه شرق در گزارشی کوتاه نوشت: «روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد که اروپا توانست به واسطه منابع جایگزین، کاهش مصرف گاز و زمستانی معتدل از این بحران اجتناب کند. همچنان که بهای بالای انرژی انگیزه‌ای قوی برای استفاده کمتر اروپایی‌ها از گاز و برق ایجاد کرد. به‌زعم مقامات و تحلیلگران اروپایی، پویش‌های آگاهی بخش برای تشویق مردم به صرفه جویی در انرژی موفق بوده است، به طوری که «برایان مادوری»، رئیس بخش بهره وری آژانس بین المللی انرژی گفت: «آگاهی بیشتری نسبت به نحوه استفاده از انرژی و هزینه آن نسبت به همیشه وجود دارد و واکنش‌ها بسیار قابل توجه بوده است.» تحلیلگران معتقدند که توان اروپا برای کاهش مصرف انرژی در زمستان جاری نشان می‌دهد که چگونه یک منطقه می‌تواند برای حمایت از اقتصادش در برابر شوک های انرژی خارجی محافظت کند.

شهادت سه فلسطینی پل پیروزی خواهد بود

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «شهادت این ۳ فلسطینی پل پیروزی خواهد بود» به اتفاقات داخل فلسطین و قتل عام مردم فلسطین به دست صهیونیست‌ها پرداخت و نوشت: «شهادت سه فلسطینی، علاوه بر اینکه باعث شد موجی از اعتصابات و اعتراضات جنین را فراگیرد، موضع قاطع جنبش حماس مبنی بر اینکه این حماسه، اسباب پیروزی و آزادسازی خواهد بود را به دنبال داشت. هم‌راستا با این تحوالت، نخست‌وزیر اسبق رژیم‌ صهیونیستی ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به اقدام علیه دولت کنونی با هدف سرنگونی فراخواند.

پاتک ترامپ به کاخ سفید

روزنامه رسالت در گزارشی با عنوان «پاتک ترامپ به کاخ سفید» به موضوع کشف اسناد محرمانه از خانه ترامپ پرداخت. در بخشی از این گزارش آمده است: «در حالی که مقامات حزب دموکرات آمریکا تلاش می کردند از ماجرای کشف اسناد محرمانه و فوق سری در ویلای ترامپ در فلوریدا بیشترین بهره برداری سیاسی ممکن را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ببرند، انتشار اخبار مربوط به رسوایی امنیتی بایدن (به همان سبک و سیاق ترامپ)شوک سختی به آنها وارد ساخته است. مریک گارلند، دادستان کل آمریکا بازرس ویژه ای را برای تحقیق درباره نحوه مدیریت اسناد محرمانه دولتی توسط جو بایدن تعیین کرده است.رابرت هر، از مقام‌های ارشد سابق وزارت دادگستری آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رهبری تیم تحقیق در این پرونده را بر عهده دارد.این مدارک محرمانه اخیرا در منزل رئیس جمهوری آمریکا و دفتر کاری پیدا شده که او بعد از پایان دوران معاون ریاست جمهوری‌اش استفاده می‌کرد.کاخ سفیدمدعی شده است که  بایدن همکاری تمام عیاری با تحقیقات در این پرونده خواهد داشت.»  

پایان پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول