اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

خبر خوب| پیشرفتی که همه را ذوق‌زده می‌کند/ مأموریت جدید یگان ویژه

یک کاغذ بردارید و ده تا از دارایی هایتان که بابتش خوشحالید را بنویسید. ممکن است اولش با خودتان بگویید «ده تا؟ ده تا که خیلی زیاده!» اما همین که شروع به نوشتن کنید، می بینید ده تا که سهل است، لیست تان از صد تا و بلکه هزار تا هم فراتر می رود. ما سرمایه دارانی هستیم که اغلب از سرمایه های مان غافلیم. گاهی در خانواده بنشینید و دسته جمعی نعمت هایی را که خداوند به شما داده، مرور کنید. بعد از چند دقیقه، حتما سراسر وجودتان را حس شکرگزاری فرا می گیرد. امتحانش کنید.

خبر خوب| پیشرفتی که همه را ذوق‌زده می‌کند/ مأموریت جدید یگان ویژه

گروه خبر خوب: یک کاغذ بردارید و ده تا از دارایی هایتان که بابتش خوشحالید را بنویسید. ممکن است اولش با خودتان بگویید «ده تا؟ ده تا که خیلی زیاده!» اما همین که شروع به نوشتن کنید، می بینید ده تا که سهل است، لیست تان از صد تا و بلکه هزار تا هم فراتر می رود. ما سرمایه دارانی هستیم که اغلب از سرمایه های مان غافلیم. گاهی در خانواده بنشینید و دسته جمعی نعمت هایی را که خداوند به شما داده، مرور کنید. بعد از چند دقیقه، حتما سراسر وجودتان را حس شکرگزاری فرا می گیرد. امتحانش کنید. مثل این دانش آموز که ده تا از نعمت های خوشحال کننده خداوند را فهرست کرده است. مورد ششم را ببینید. نوشته «خودم». نعمت وجود، حیات، بودن و سیر کردن به سمت خداوند. الحمدلله علی کل نعمه. با همین حال شکرگزاری، برویم سراغ خبرهای خوب امروز.

آشتی کنون با لباس های بافت و لحاف های سنتی!

بعضی چیزها هست که برای ما خاطره شده، اما در واقع باید جزو زندگی روزمره مان باشد. یادتان هست دهه ۶۰ و ۷۰ عضو دایمی پوشش خیلی از بچه ها، لباس یقه اسکی بود؟ بگذریم که بعضاً مادر مهربان از ترس سرما خوردن مان، لباس یقه اسکی پدربزرگ و مادربزرگ را تن ما می کرد که یقه اش محدوده دهان و دندان و گوش و حلق و بینی را هم پوشش می داد و ما در حالی که مثل آدم های در حال احتضار نفس می کشیدیم، از اینکه تیپ مان شبیه شخصیت جهانگرد در کارتون ممول شده است، خوشحال و شاد و خندان بودیم.

داشتم می گفتم. آن سال ها مردم اولِ فصل سرما بقچه لباس زمستانی ها را می آوردند دم دست و لباس تابستانی ها را می بردند می گذاشتند درون گنجه. این طور نبود که پوشش دایمی شان در خانه، در کل سال تاپ شلوارک باشد.

یا اگر یادتان باشد، کلا یک اتاق خانه را گرم می کردیم و غذا خوردن، مشق نوشتن، خوابیدن، کتک کاری، آشتی کنون و همه چیزمان در همان یک اتاق بود. بقیه خانه هم هیچ وسیله گرمایشی فعالی نداشت و می توانستیم آن اتاق ها را به عنوان سردخانه برای نگهداری گوشت و مرغ به اتحادیه پروتیینی ها اجاره دهیم! این طور نبود که کل خانه را مثل تنور گرم کنیم و بعد برای اینکه شرشر عرق نریزیم، پنجره را باز کنیم یا پنکه روشن کنیم. این پنکه و پنجره که می گویم اغراق نیست ها، واقعا دیده شده خانه هایی که برای فرار از گرمای رادیاتورها، یک پنجره شان دایم باز است. پناه بر خدا.
بله، مخلص کلام اینکه عادت های صرفه جویانه را منحصر به امروز و فردا که برودت هوا موجب هشدارهای جدی در حوزه مصرف انرژی شده ندانیم، بلکه برای تحقق ایران قوی و مستقل، همیشه آن ها را سرلوحه عمل خود بدانیم. شما این پیام مخاطب عزیزمان را بخوانید. جدا تلاش شان در اصلاح الگوی مصرف، قابل ستایش است. فقط درگوشی به آقای محترم خانه بگوییم حواسشان باشد یک وقت آن قدر فیتیله صرفه جویی را بالا نکشند که موجب آزار خانواده شود. اما خدایی دمشان گرم.

«سلام. الان که بحث صرفه جویی در مصرف گاز مطرح شده باید بگم ما کلا از اول زمستون تو صرفه جویی هستیم! گاهی ما سردمون می‌شه، شعله شومینه رو کمی زیاد می‌کنیم بعد تا همسرم می‌رسه خونه میگه آخ آخ کی ضرب شومینه رو بالا برده، کمش می‌کنه در حد خاموش شدن! ما لباسامونو می‌ندازیم روی شوفاژ خشک بشه، همسر میاد همه رو جمع می‌کنه و میگه این جوری از گرم شدن خونه جلوگیری می‌کنین. ما یه کم پنجره آشپزخونه رو باز می‌کنیم هوا جابجا بشه، ایشون فوری وارد عمل میشه ببینه از کجا داره گرما هدر می‌ره. بهش می‌گم اتاق‌های بچه‌ها سرده، موقع خواب سرما می‌خورن. می‌گه رختخواب بنداز جاهایی که لوله شوفاژ از کف زمین رد شده، می‌شه مثل کرسی.
خلاصه که از اول زمستون تو خونه ما هر کی سردش می‌شه یه لایه به لوایح لباس و پاپوش وپتوش اضافه می‌شه. شعارمون هم اینه هوای سردتر درجه شوفاژ کمتر. حالا این چندروز که صرفه جویی تیتر اول خبر شده، دیگه نگم براتون!»

طفلکی آنها که تحریم نمی گذارد از ایران خرید کنند

تیم جراح هندی، همراه با تیم جراح ایرانی به اتاق عمل رفتند تا از نزدیک عملکرد دستگاهی که متخصصان ایرانی ساخته اند را ببینند. واکنش شان بعد از عمل دیدنی بود. با ذوق و شوق از دستگاه ایرانی تعریف می کردند و از این می گفتند که چقدر می تواند برای شان مفید باشد و مشکل شان را حل کند. قرار شد در گام اول، ده بیمارستان هند با این دستگاه تجهیز شوند.
بیایید با هم ببینیم این دستگاهی که متخصصان پزشکی ایرانی حسابی از آن راضی هستند و دل متخصصان هندی را هم برده، چیست و چه کاربردی دارد. در فرایند درمان بیمار مبتلا به سرطان پستان، وقتی جراح تومور سرطانی را از بافت پستان جدا می کند، باید بررسی کند که سلول های سرطانی تا کجا پیش رفته اند و بافت حاشیه تومور، یا همان مارجین سرطانی، سالم است یا نه. تشخیص مارجین و حذف ضایعات سرطانی در آن‌ها یک از معضلات بزرگ جراحان است. روش متداول برای تشخیص وضعیت سلول ها، فروزن پاتولوژی است که حدود یک ساعت زمان می برد. در طول این مدت، بیمار بیهوش است و تیم جراحی منتظر نتیجه می مانند. دستگاه ایرانی CDP که دکتر عبدالاحد و همکارانش برای این منظور تولید کرده اند، همین کار را در ۱۵ ثانیه انجام می دهد. حساسیت دستگاه بیش از ۹۷ درصد است و حدود دو سال است که جراحان داخلی، از آن استفاده می کنند. سید روح‌الله میری، جراح فوق تخصص سرطان و رییس موسسه سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دقت CDP را هم اندازه یا کمی بیشتر از روش متداول در جهان دانست و از اینکه سایر کشورها نمی توانند به علت تحریم از این دستاورد ایرانیان استفاده کنند، ابراز تاسف کرد. بله، علت شگفتی پزشکان هندی که منجر به سفارش چند صد دستگاه CDP شد، این موارد بود.

تابش انرژی خورشیدی در خانه های اقشار کم درآمد

بعضی کارها هستند که هیچ کس توی بوق و کرنا نمی کندشان. از آن اقدامات دهان پرکنی نیستند که تا مطرحش کنی، همه حلوا حلوایش کنند. اقدام خوب، موثر، نتیجه بخش در درازمدت و محرومیت زدایی هستند که وقتی دنبال نام و آوازه نباشی، انجامش می دهی و کاری نداری که چه کسی دید و چه کسی هورا کشید.
یکی از این اقدامات، در سفر رییس جمهور به استان یزد اتفاق افتاد. در خانه بیست خانوار روستایی کم درآمد که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، سامانه پنج کیلوواتی تولید انرژی خورشیدی احداث شد. این سامانه ها در سال بیش از ۲۰۰ هزار کیلووات ساعت انرژی الکتریکی پاک تولید می کنند و با بهره کم (۴ درصد) در اختیار خانواده ها قرار گرفته اند. قرار است طی پنج سال، این طرح در سراسر کشور برای تعداد ۵۵۰ هزار خانوار تحت حمایت، اجرایی شود. 
انرژی پاک بدون نیاز به نیروی کار، سرمایه اولیه، بازاریابی و ... تولید می‌شود و حامی خانواده های کم درآمد خواهد بود. چنین طرح هایی بیش باد!

به سلامتی خدمتگزاران میهن

مدتی بود که نیروهای یگان ویژه را در خیابان نمی دیدیم و دلمان برایشان تنگ شده بود. در روزهای اغتشاشات، حضورشان موجب دلگرمی ما بود و دیدن شان به بچه هایمان احساس قدرت و هیجان و قهرمانی می داد. حالا اما دوباره داریم کلیپ هایی از حضور فعال شان برای خدمت رسانی به مردم را می بینیم و به آنها افتخار می کنیم.
ویدئوی بالا، مربوط به شهر سمیرم است. یگان ویژه خودروهای زرهی اش را به میدان آورده تا در مدیریت معابر یخ زده به مردم کمک کند. دم تان گرم که همیشه زمینه ساز آرامش و امنیت مردمان نازنین این سرزمین هستید.

به استقبال نهر شیرین رجب

تقویم را که نگاه کنید، می بینید یک هفته بیشتر تا آغاز ماه رجب نمانده است. ماه رجب و شعبان، فرصت های بازگشت به سوی پروردگار و آمادگی برای ماه رمضان هستند. رجب، فرصت مغتنمی برای استغفار و توبه است، برای بررسی احوال و سنجیدن عقب رفت ها و جلو آمدن ها. از همین حالا اگر لازم است برنامه روزانه تان را کمی تغییر دهید تا زمان کافی برای همراه شدن با برنامه های معنوی ماه رجب داشته باشید. روزهای کوتاه، فرصت خوبی برای روزه گرفتن در این ماه و شب های بلند، موقعیت فراهمی برای خواندن ادعیه متعلق به این ماه هستند. دعاهای ماه رجب، چنان حلاوتی دارند که اگر یک بار سراغشان بروید، حتما پای دلتان را بند می کنند و لذت می برید که با آن کلمات با خداوند صحبت کنید. یک نمونه اش این دعای شیرین: «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلاَّ لَکَ‏ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلاَّ بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ‏ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ ...» «آنان که به غیر تو روى آوردند، بینوا گشتند و آنان که از غیر تو نیاز خواستند، زیان دیدند. و آنان که نزد غیر تو فرود آمدند، تباه شدند و آنان که به بخشش غیر تو دل بستند، به قحطى گرفتار گشتند. درگاهت به روى مشتاقان گشوده است و نیکى‌ات براى جویندگان بخشیده شده است و تفضلت براى نیازخواهان روا است ...»

خوش خبر باشید! 

 اما سخن پایانی، خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هریک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توئیتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید. 

منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول