اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نشست مشترک دهقانی با مدیران و کارگزاران فن‌بازار/ از ارتباط مؤثر فناوری‌های دانش‌بنیان و بازار حمایت می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در نشست مشترک با مدیران و کارگزاران فن‌بازارهای کشور به گفتگو و تبادل نظر با آن‌ها پرداخت.

نشست مشترک دهقانی با مدیران و کارگزاران فن‌بازار/ از ارتباط مؤثر فناوری‌های دانش‌بنیان و بازار حمایت می‌شود

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، امروز شنبه ۲۴ دی‌ماه، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با مدیران و کارگزاران فن‌بازارهای کشور به گفتگو پرداخت. در ابتدای این نشست محمدصالح خالقی، دبیر شبکه فن‌بازار ملی ایران، با معرفی این شبکه و نقش کارگزاران در توسعه بازار فناوری‌های دانش‌بنیان، وظایف و اهداف کارگزاران منطقه‌ای را در راهبری فعالیت‌های دانش‌بنیان به بازار تشریح کرد.

به گفته خالقی، شبکه ملی فن‌بازار از سال 1381 و با ابلاغ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع به فعالیت کرده است و تاکنون حدود 70 کارگزار در زیرمجموعه خود دارد و 20 دفتر فن‌بازار در شرکت‌شهرک‌های صنعتی و 11 دفتر در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند.

وی با اشاره به جزئیات شبکه کارگزاران تجارت فناوری گفت: این شبکه شامل کارگزاران فن‌بازار منطقه‌ای، کارگزاران توسعه بازار محصولات فناورانه، کارگزاران شناسایی نیاز و حل مسئله، کارگزاران فن‌بازار تخصصی  و کارگزاران جذب سرمایه هستند.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران با بیان اینکه کارگزاران تجارت فناوری بر اساس 3 شاخص عمومی، تخصصی و آموزشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و گواهینامه‌های تایید فعالیت را دریافت می‌کنند، افزود: مرکز فن‌بازار ملی ایران حدود  32 هزار کاربر دارد که بر اساس اطلاعات جدید، بیش از 1400 شرکت، 14 هزار محصول و حدود 900 تقاضا برای عضویت در مرکز فن‌بازار ملی ایران ثبت کرده‌اند. همچنین طی سه سال گذشته بیش از 800 میلیارد تومان و از ابتدای امسال بالغ بر 186 میلیارد تومان مبلغ قراردادهای منعقد شده در فن‌بازارها بوده است.

در این نشست، مدیران کارگزاری‌های فن‌بازار استان‌ها به بیان امور انجم‌شده توسط کارگزاری‌ها و همچنین مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند. توجه به هویت و نقش ویژه کارگزاری‌های فن‌بازار به عنوان حلقه اتصال عرضه و تقاضا، اعطای امتیاز دانش‌بنیانی به کارگزاران و تحقق تسهیلات از جمله موارد بیان شده در این نشست بود.

در ادامه این نشست، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به چالش ایجاد شبکه توزیع و اتصال به بازار مصرف فناوری‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: کارگزاران فناوری با مجموعه عمیقی از مهارت‌های تخصصی و بازرگانی که در خود دارند می‌توانند با ایجاد فرصت در بازار واقعی، از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنند و زمینه را برای ارتباط موثر صنعتگر و بازار تجاری را فراهم نمایند.

دهقانی اظهار کرد: کارگزاران می‌توانند شبکه‌های ارتباطی موثر بین بازار و تولیدکنندگان فناوری ایجاد کنند و موجب توسعه و رونق این بخش شوند. این اتصال باید به صورت آگاهانه و به کمک کارگزاری‌های فناوری صورت گیرد.

وی افزود: چهار رکن اساسی هر کارگزاری، متقاضی، تولیدکننده، اطلاعات و داده و قوانین است و کارگزاری‌ها بستر مهمی برای اجرای قوانین حکمرانی هستند که این قوانین می‌تواند با تعامل و پیشنهادات کارگزاری‌ها تنظیم شود. 

دهقانی با تاکید بر لزوم تمرکز منابع و ایجاد قوانین با پیشنهادات جمعی، گفت: بایستی مجوزها از یک خروجی مشخص باشند و معاونت، صندوق نوآوری و پارک‌های علم و فناوری به صورت متمرکز فعالیت کنند و امیدواریم در 5 یا 6 ماه آینده شاهد ارتقاء زیست‌بوم فناوری و همچنین کارگزاری‌های فن‌بازار باشیم.

گفتنی است، در این نشست مدیران و کارگزاران فن‌بازارهای کشور 10 قرارداد به حجم حدود 100 میلیارد تومان بین طرف تقاضا و شرکت‌های زیر مجموعه کارگزاران فن‌بازار منعقد شد. قرارداد بین شهرداری و یک شرکت فناور تولیدکننده دستگاه بارکدخوان، قرارداد شهرداری یزد در خصوص تولید آبیاری زیرسطحی فضای شهری‌، قرارداد بین دو شرکت فناور درخصوص تولید مواد شیمیایی و دارویی و قرارداد یک شرکت دانش‌بنیان و یک گروه مهندسی خصوصی در خصوص افزاره‌های بهینه‌سازی صنعت حفاری با استفاده از هوش مصنوعی از جمله قراردادهای منعقدشده بین عرضه‌کننده و متقاضی توسط کارگزاری‌ها بودند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول