اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

جزئیات بهره‌برداری از طرح‌های آب و برق در سفر رئیس جمهور/قطار پروژه‌های آبرسانی بزرگ به یزد رسید

خط انتقال آب شرب یزد از خلیج فارس در راستای برنامه دولت به منظور ارتقای تاب‌آوری تامین آب شرب شهرهای کشور با توسعه زیرساخت، صبح امروز با حضور رئیس جمهور بهره‌برداری شد.

جزئیات بهره‌برداری از طرح‌های آب و برق در سفر رئیس جمهور/قطار پروژه‌های آبرسانی بزرگ به یزد رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، زمانیکه از تامین آب شرب برای مردم حرف به میان می‌آید، منظور این است که در گام ابتدایی باید از منابع زیرزمینی یا رودخانه‌ها و دریاهای کشور آب را تامین کنیم.سپس به کمک زیرساخت این آب به شهرها و روستاهای کشور انتقال باید، بعد در داخل تصفیه‌خانه‌های پیشرفته کیفیت آب ارتقا یافته و این آب به مایع حیات قابل نوشیدن تبدیل شود.

در نهایت با استفاده از شبکه توزیع، آب گوارا درب منزل تحویل مردم شود. پس از مصرف آب در شهرها روستاها، فاضلاب از طریق شبکه شهری و روستایی به جمع‌آوری و سپس انتقال به  به تصفیه‌خانه فاضلاب ارسال  خواهد شد تا به پساب تبدیل شده و یه بار دیگر در صنعت یا حتی کشاورزی قابل استفاده باشد.

در کنار سازوکار طولانی طبیعتا هرچه جمعیت شهرها افزایش پیدا کند، باید اطمینان از تامین آب هم بالاتر رود تا مبادا با ایجاد یک مشکل کوچک، تامین مهمترین نیاز اساسی مردم تحت تاثیر قرار گیرد. به معنای دیگر، برای شهرها بزرگ باید از چند منبع آب تامین کرد و زیرساخت انتقال و توزیع را به نحوی توسعه داد که اگر یک منبع دچار مشکل شد، آب گوارا از بقیه منابع در دسترس مردم قرار گرفته و مشکل کمبود آب شرب پیش نیاید.

موضوعی که مدتی پیش در همدان به دلیل خشکسالی در سد اکباتان رخ داد و نبود منبع دوم برای تامین آب شرب باعث کمبود آب در شهر شد. البته با تلاش جهادی نیروهای عملیاتی، کار چندین ساله در کمتر از یک ماه به سرانجام رسید و همدان صاحب دو منبع تامین آب آشامیدنی شد تا مردم هم پس از مدت‌ها شاهد ارتقای سطح پایداری آب شرب باشند.

*توسعه زیرساخت آبرسانی باید اولویت دولت باشد

در همین راستا محمد پورحمید، کارشناس حوزه منابع آب با اشاره به راهکار ارتقای تاب‌آوری منابع آب شهرهای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: راهکار گرفتار نشدن در شرایط تنش آبی، توسعه زیرساخت و تنوع بخشیدن به منابع تامین آب شرب شهرهای بزرگ است، کاری در قالب پروژه‌های اضطراری و به سرعت باید انجام شود تا خیال مردم از بابت تامین آب شرب راحت باشد.

این کارشناس ادامه داد: این کار در خیلی از کشورهای دنیا به عهده شرکت‌های بخش خصوصی است و منابع مالی نیز از مردم گرفته می‌شود اما در ایران حاکمیت تامین، انتقال، تصفیه و توزیع آب شرب را به عهده گرفته و با هزینه کردن منابع مربوط به همه مردم، این کارها را به پیش می‌برد.

وی افزود: طبیعتا ارتقای ضریب اطمینان تامین آب شرب هم با مجری حاکمیت یعنی دولت است و باید به فکر تامین آب پایدار برای مردم باشد.

پورحمید گفت: مطابق آخرین اطلاعات رسمی کشور، در حال حاضر بیشتر از 800 پروژه در سرتاسر کشور در دست اجراست تا به کمک این طرح‌ها اطمینان تامین آب شرب افزایش پیدا کنه و مردم دیگه نگرانی از بابت آب نداشته باشند و با خیال راحت ضمن مدیرت مصرف و جلوگیری از اسراف از مایع حیات استفاده کنند.

*بهره‌برداری از خط انتقال آب شرب از خلیج فارس به یزد

در همین راستا، یک نمونه از پروژه‌هایی که می‌تواند زمینه تضمین تامین آب با کیفیت را به همراه داشته باشد،  طرح خط انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور با محوریت تامین آب شهر یزد است. طرحی که قرار بود، در ابتدا آب شیرین شده دریا را از خلیج فارس به صنایع مرکز کشور انتقال دهد اما حالا یک کاربرد دیگر هم برای آن در نظر گرفته شده است.

مطابق جزئیات این پروژه، مقرر شده است، طرح پشتیبان انتقال آب شرب از خلیج فارس به شهر یزد، در مواقع نیاز به عنوان دومین منبع تامین کننده آب این شهر از منابع سطحی وارد مدار شده و زمینه ارتقای تاب‌آوری پروژه‌های آبی یزد را مهیا کند.

*جزئیات پروژه‌های آب و برق افتتاح شده دولت

فارغ  از بهره‌برداری پروژه خط انتقال آب شرب از خلیج فارس به یزد، 16 پروژه آب و برق دیگر در یزد به بهره‌برداری رسید. این طرح‌ها شامل «پروژه خط انتقال آب شرب استان یزد از خلیج فارس»، «بهره‌‌برداری از فاز اول بازچرخانی پساب شهر یزد به منابع آب زیرزمینی»، «افتتاح مخزن 5000 مترمکعبی اکرمیه، اکرم‌آباد و حسن‌آباد»، «ساخت دو مخزن 20 هزار مترمکعبی سنگاوی» و «20 نیروگاه‌های خورشیدی پنج کیلوواتی حمایت از اقشار کم درآمد» می‌شود.

با توجه به برنامه‌های دولت برای تولید و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، در روز پنجشنبه 22 دی‌، عملیات احداث 4000 نیروگاه خورشیدی با افتتاح 20 سامانه، آغاز می‌شود.

همچنین 11 پروژه انتقال و فوق توزیع برق استان یزد در شهرستان‌های میبد، اشکدز، مهریز، اردکان، بهاباد، اشنیز، ساغند، صدوق، خضرآباد و چرخاب و ساخت بی‌های سیار خطوط و پست‌های شهریزد از دیگر پروژه‌های افتتاحی این استان هستند.

این پروژه‌ها شامل پنج پست فوق توزیع 63 و 132 کیلوولت و یک پست انتقال 230 کیلوولت و اولین پست دائم با توجه ویژه به مناطق کمتر برخوردار استان است.
تأمین برق مطمئن برای مردم این مناطق و شهرستان‌ها، تأمین برق مشترکان صنعتی و غیر صنعتی، تأمین برق متقاضیان جدید صنعتی و ایجاد اشتغال و تأمین معیشت مردم مناطق کمتر برخوردار، از دستاوردهای افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌هاست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول