اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اعتماد به جوانان در ساختار دولت قزاقستان؛ خداحافظ «وزرای همیشگی»

به اعتقاد کارشناس سیاسی قزاق، انتصاب تعدادی از وزرا و مقامات جدید این کشور به معنای آغاز تغییر و تحول در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

اعتماد به جوانان در ساختار دولت قزاقستان؛ خداحافظ «وزرای همیشگی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «عادل کائوکن اف» کارشناس سیاسی قزاق ضمن یادداشتی به اهداف انتصابات جدید در دولت قزاقستان پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: سال 2022 یکی از سال های بسیار مشکل و در عین حال فوق العاده مهم طی بیش از سه دهه استقلال قزاقستان به شمار می رود. پس از اغتشاشات ماه ژانویه سال گذشته میلادی، جامعه قزاقستان نیاز جدی به انسجام داشت. به این منظور در 5 ژوئن 2022 همه‌ پرسی اصلاحات قانون اساسی انجام شد که مورد حمایت بیش از 77 درصد شهروندان قزاق قرار گرفت.

محدود کردن اختیارات ریاست ‌جمهوری، افزایش نقش و نفوذ پارلمان و پاسخگویی بیشتر دولت در برابر مردم و پارلمان و تجدید دادگاه قانون اساسی را می توان از مهمترین دستاوردهای این همه ‌پرسی عنوان کرد.

به منظور تسریع در روند اصلاحات، در ماه نوامبر سال گذشته میلادی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان برگزار و نتایج آن نشان داد رهبری و جامعه نسبت به چشم انداز توسعه کشور دارای دیدگاه های مشترکی می باشند. بنابراین حفظ انسجام و همبستگی جامعه و فراهم کردن زمینه برای رشد هرچه بیشتر این روند را می توان مهم‌ترین دستاورد رهبری قزاقستان در سال گذشته میلادی دانست.

علاوه بر آن رئیس جمهور قزاقستان به اجرای تحولات بنیادین در حوزه های اقتصادی و اجتماعی نیز توجه ویژه ای داشت. به این دلیل است که شاهد حضور احزاب، جریان‌ها و همچنین افراد  جدید در عرصه های سیاسی و اجتماعی قزاقستان می باشیم.

بنابراین انتصاب اعضای جدید دولت در ابتدای سال جدید میلادی را می توان بخشی از اقدامات عملی برای تحقق بهتر برنامه اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور تلقی کرد. ضمنا بیشتر مقامات جدید وزارت خانه ها و سایر نهادهای دولتی جوان و پرانرژی بوده و به اصطلاح به نیمکت ذخیره همیشگی «سنگین های سیاسی» تعلق ندارند. یعنی در امور مدیریتی کشور دیگر نقش و نفوذ چنین یک نیمکتی به حداقل رسانده خواهد شد.

به عنوان مثال می توان به انتصاب «روسلان ژلدی بای» 33 ساله به عنوان معاون نهاد ریاست جمهوری و سخنگوی رئیس جمهور، «زلفیه سلیمانوا» 32 ساله به عنوان وزیر محیط زیست و منابع طبیعی، «آسخات آرالوف» 32 ساله به عنوان وزیر فرهنگ و ورزش، «مراد قرابایف» 35 ساله به عنوان وزیر صنعت و توسعه زیربنایی، «عظمت عسکروف» 43 ساله به عنوان وزیر دادگستری، «مراد جوره بیکوف» 44 ساله به عنوان استاندار «آکتوبه»، «رینات بیکتوراف» 38 ساله به عنوان مدیر عامل مرکز مالی بین المللی «آستانه» و موارد دیگر اشاره کرد.

انتصابات اخیر حاکی از شکل گیری دو فرایند می باشد: یکی این است که رئیس جمهور قزاقستان می خواهد در امر تحقق اصلاحات گسترده سیاسی و اجتماعی می خواهد بر اصل جوان محوری و شایسته سالاری اتکاء کند. جوان سازی ترکیب دولت و کادر مدیریتی نهادهای رسمی منجر به  روی کار آمدن نسل جدید در همه سطوح خواهد شد.

و دیگری این است که رئیس جمهور می خواهد اصل «وزرای همیشگی» را که سال های طولانی از کرسی وزارتی به کرسی وزارتی دیگر جا به جا شده و حتی با وجود شایستگی های لازم، برای بقیه فقط کرسی های معاونت در نظر گرفته می شد، تغییر دهد. ضمنا تعدادی از وزرای جدید از تجربه فعالیت در سمت های مختلف وزارتخانه های مربوطه برخوردارند که با تسلط لازم و حرفه‌ای بر امور وارد اقدام خواهند شد.

احتمالا طی ماه های آتی شاهد تغییرات دیگری نیز در سطح مدیریت نهادهای دولتی مرکزی و مناطق قزاقستان خواهیم بود. در مجموع می توان گفت که قزاقستان در سال گذشته میلادی موفق به پشت سر گذاشتن بسیاری از چالش‌های جدی سیاسی، اجتماعی و امنیتی شد و از سال جدید میلادی به بعد در مسیر اجرای اصلاحات اساسی به خاطر نوسازی همه‌جانبه کشور پیش خواهد رفت.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول