اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

رشد 3/5 برابری بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 1402

بودجه پیشنهادی دولت برای سازمان فرهنگ و ارتباطات در سال آینده نسبت به امسال سه و نیم برابر شده است. البته با توجه به هزینه‌های ارزی و بالا رفتن نرخ دلار، این افزایش بودجه فعالیت فرهنگی خارج از کشور را چندان متحول نمی‌کند.

رشد 3/5 برابری بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 1402

به گزرش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، لایحه بودجه ۱۴۰۲ امروز تقدیم مجلس شد که با نگاهی گذرا به متن لایحه بودجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی با سرفصل‌های متنوع بیش‌ترین بودجه را به خود اختصاص داده‌اند.

یکی از زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که فعالیت‌های فرهنگی را در خارج از کشور اجرایی می‌کند. این سازمان در کنار اعزام رایزن‌های فرهنگی به کشورهای مختلف، اقدام به آموزش زبان فارسی و آشنایی علاقه‌مندان دنیا به ایران اسلامی می‌کند و نشان دادن ایرانِ واقعی که مورد هجمه‌های دشمنان قرار دارد، از دیگر وظایف این سازمان به شمار می‌رود.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که امروز از سوی دولت به مجلس تقدیم شد، بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ۱۴۷۸۸۸۷۱ میلیون ریال برآورد شده است که ۵۱۶۴۹۴۰ میلیون ریال برای برنامه توسعه مناسبات فرهنگی بین‌المللی، ۱۱۹۹۲۹۷ میلیون ریال برای برنامه راهبری و حمایت از ظرفیت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دینی در خارج از کشور، ۸۰۶۴۷۴۵ میلیون ریال برای برنامه معرفی و ترویج فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در خارج از کشور و ۳۵۹۸۸۹ میلیون ریال برای برنامه توسعه همکاری‌های فرهنگی بین‌الملل پیش‌بینی شده است.

همچنین در اعتبارات دستگاه اجرایی ذیل دستگاه سیاست‌گذار که در کنار بودجه به تملک دارایی‌ها نیز اشاره شده، بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ۷.۲۹۶.۱۳۷ میلیون ریال است که در بخش هزینه‌ای ۳.۰۸۴.۱۸۲ میلیون ریال به منظور عملکرد منابع عمومی ۱۴۰۰، ۴.۱۷۷.۸۰۰ میلیون ریال به منظور مصوب منابع عمومی ۱۴۰۱، ۷۱۶۷۰۰۰ به منظور برآورد ۱۴۰۲ در جدول ۷ عنوان شده است. همچنین در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای ۱۰۰.۰۰۰ میلیون ریال به عنوان عملکرد ۱۴۰۰، ۱۳۰.۷۵۲ میایون ریال به عنوان مصوب ۱۴۰۱، ۱۲۹.۱۳۷ میلیون ریال به عنوان جدول ۷ در نظر گرفته شده است.

بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امسال چقدر بود؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را ۴/۹۶۴/۰۸۰ میلیون ریال در نظر گرفته بود که برای هر کدام از  سرفصل‌های برنامه توسعه مناسبات فرهنگی بین‌المللی، برنامه راهبری و حمایت از ظرفیت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دینی در خارج از کشور، برنامه معرفی و ترویج فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در خارج از کشور و برنامه توسعه همکاری‌های فرهنگی بین‌الملل بودجه‌ای مجزا در نظر گرفته بود که اکنون نیز در لایحه بودجه سال آینده این سرفصل‌ها آمده است. با این تفاوت که مبلغ تخصیص یافته به هر کدام رشد قابل توجهی داشته است.

لایحه بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال ۱۴۰۱

افزایش ۳.۵ برابر بودجه سازمان فرهنگج و ارتباطات اسلامی در سال ۱۴۰۲

با نگاهی به لایحه بودجه امسال و سال آینده، متوجه افزایش بودجه سال آینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌شویم؛ به طوری که این بودجه بیش از ۳/۵ برابر سال گذشته شده است.

البته این افزایش بودجه با توجه به افزایش نخ دلار شاید چندان سازمان فرهنگ و ارتباطات و فعالیت‌های آنها خارج از کشور را متحول نکند. چرا که سال گذشته دلار در این ایام ۲۴ هزار تومان بود که اکنون به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است. از طرفی هم رایزن‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور باید فعالیت‌ها را متناسب با پول رایج کشورهای مختلف برگزار کنند که هزینه ارزی آن بیش‌تر به دلار و یورو است. همچنین حقوق رایزن‌های فرهنگی به صورت ارزی پرداخت می‌شود.

اوایل سال جاری در ۶۰ کشور رایزن فرهنگی داشتیم که رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از افزایش آن و اعزام ۱۵ رایزن به کشورهایی که فعالیت فرهنگی در آنجا متوقف شده بود، خبر داد و قرار بود تعداد کشورهایی که در آن رایزن فرهنگی داریم به ۷۵ کشور برسد.

به گزارش فارس، برای مشاهده سایر بودجه‌های فرهنگی همچون سازمان حج و زیارت و مساجد درسال ۱۴۰۲ به اینجا و اینجا مراجعه کنید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول