اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

کارآفرینی بانوی لرستانی با سرمایه ۴۰۰ هزار تومانی/کسب و کاری که حقوقش بهتر از کار اداری است

نیلوفر نوریان، بانوی جوان و خلاق نورآبادی است که کار چرم دوزی را با ۴۰۰ هزار تومان شروع کرده و امروز نه تنها سرمایه‌اش چندین برابر شده ، بلکه برای چند نفر دیگر هم شغل ایجاد کرده است، او که از کار اداری چندان خوشش نمی‌آید، می‌گوید: کار اداری نه‌تنها ذوقی در آن نیست بلکه درآمد چندانی هم نسبت به برخی مشاغل ندارد.

کارآفرینی بانوی لرستانی با سرمایه ۴۰۰ هزار تومانی/کسب و کاری که حقوقش بهتر از کار اداری است

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند؛ نیلوفر نوریان که ۳۴ سال سن دارد و به گفته خودش از ذوق هنری سرشاری برخوردار است، ۸ سال پیش کار چرم دوزی را بدون گذراندن هیچ دوره و کلاسی آغاز کرده و امروز در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

ظرافت و دقتی که خانم نوریان در تولید خود به کار برده باعث شده محصول او در آن ور مرزها هم خریدار داشته باشد.

او معتقد است: کار اداری چندان برایش جالب نیست، زیرا برخلاف کار آزاد به ویژه صنایع دستی نه تنها جذابیتی ندارد بلکه درآمدش هم پایین است.

این هنرمند و کارآفرین موفق نورآبادی می‌گوید: اگر بانوانی که وقت خود را صرف کارهای غیر ضروری می‌کنند و منتظر کار اداری هستند، وقت خود را صرف فعالیت هنری کنند نه تنها درآمدی کسب می‌کنند، بلکه از جایگاه احتماعی خاصی هم برخوردار می‌شوند.

 

او اما از عدم حمایت مسوولان و دستگاه‌های اداری گلایه دارد و می‌گوید: با وجود کیفیت و تنوع محصولات اما متاسفانه دستگاه‌های اداری نه تنها از او حمایتی در راستای معرفی و فروش محصولاتش نداشته‌اند بلکه برای دادن یک مجوز صنایع دستی هم ما را اذیت می‌‌کند.

با این بانوی موفق و کارآفرین نورآبادی گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

چطور شد به سمت چرم دوزی رفتید؟

۸ سال پیش اتفاقی و بدون اینکه دوره‌ای را بگذرانم سراغ چرم دوزی رفتم و هر چه جلوتر پیش رفتم موفق تر شدم، البته این را بگویم من به دلیل استعداد و ذوق هنری که داشتم هر چه را می‌دیدم می‌توانستم تولید کنم و قبل از چرم دوزی عروسک سازی و فعالیت‌های دیگری هم داشتم.

با ۴۰۰ هزار تومان کارم را شروع کردم، همین مبلغ را برای خرید چرم طبیعی و وسایل مورد نیاز چرم دوزی هزینه کردم.

اکنون چند نفر در کارگاه شما مشغول هستند؟

برای ۵ نفر اشتغال ایجاد کردم، افرادی که کارشان را قبول دارم.

بازار محصولات شما چگونه است؟ خریدار محصولات شما استان است؟

به دلیل دقت و ظرافتی که در دوخت محصولات دارم، مشتریان ثابت خودم را دارم.

من از همه کشور مشتری دارم، حتی خارج از کشور هم هستند که به واسطه کیفیت متقاضی محصولات من هستند.

چرم دوزی درآمد دارد ؟ و اینکه محصولات شما صرفا کیف است یا محصولات دیگر؟

بله ، خدا را شکر درآمد خوب است، نه کیف، دست بند، دسته کلید و محصولات دیگر را تولید می‌کنم.

من کلا از چرم طبیعی استفاده می‌کنم که از مشهد و تهران آن را تهیه می‌کنم.

تاکنون در نمایشگاهی شرکت کردید؟

بله چندین بار، جالب است من در یک نمایشگاه ظرف ۳ روز آن ۹ میلیون فروش داشتم، در حالی که تنها عصرها در نمایشگاه حاضر شدم.

 

کار با چرم سخت است؟

بله، سختی دارد اما لذت خاص خودش را هم دارد.

چه عاملی باعث شد خانم نوریان بتواند در حوزه چرم حرف برای گفتن داشته باشد؟

این کار نیاز به ظرافت و ابتکار خاصی دارد، نکته دیگر دقتی است که باید برای تولید محصول به کار برده شود، من همه این موارد را رعایت کرده‌ام ، به عنوان نمونه ساخت دسته کلید چرمی که ممکن است ۲۰ دقیقه طول بکشد من حداقل ۴ ساعت وقت می‌گذارم.

نکته دیگری که باعث شده مشتریان ثابت داشته باشم، اعتمادی است که به من دارند، علاوه بر اینکه از روند تولید فیلم تهیه می‌کنم و در اختیار مشتریان می‌گذارم، محصولات من ضمانت نامه دارند.

از اینکه سراغ کار اداری نرفتید، ناراضی نیستید؟

خیر، من از اینکه برای کسی کار کنم خوشم نمی‌آید، من به طور داوطلبانه امدادگر و نجات‌گر هم هستم اما ترجیح می‌دهم برای خودم کار کنم، لذت خاصی به انسان دست می‌دهد وقتی یکی می‌گوید این کار فلانی است.

یادم هست در نمایشگاهی که هم در نورآباد و هم خرم‌‌آباد شرکت کردم چند نفر که من را دیدند گفتند نیلو چرم احساس خوشایندی به من دست می‌دهد.

ادارات از شما حمایتی داشته‌اند؟

واقعیتش را بخواهید خیر، هیچ‌ حمایتی نداشته‌اند، بارها گفته‌ام حمایت مالی نمی‌خواهم اما حداقل محصولات من را خریداری کنید تا بتوانم با ذوق بیشتری کار را ادامه دهم و تعداد بیشتری را هم مشغول کنم.

شاید باور کنید من چون عضو سازمان UNDP هستم یک هدیه از طرف زنان دلفان به این سازمان دادم ، سازمان هم چرخی را به عنوان هدیه برای من فرستاده بودند، جالب است سازمان جهاد کشاورزی چرخ را اشتباهی به من تحویل داد، حالا چندین بار پیگیری کردم که چرخ را برای من عوض کنند اما تاکنون کاری انجام ندادند.

اداره کل صنایع دستی هم برای یک بازدید آنلاین که پس از آن بتوانم مجوز مدرک فنی و حرفه‌ای را صادر کنم دو ماه است که ما را معطل گذاشته است.

به فکر آموزش اقشار کم درآمد بوده‌اید؟

بله، به دنبال این هستم که با دریافت مجوز صدور کارت بتوانم مددجویان کمیته امداد را آموزش دهم، البته چندین جلسه رایگان برای مددجویان کمیته امداد هم داشتم. فعلا که منتظر هستم صنایع دستی بازدید آنلاین را برای ما انجام دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول