اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اسناد ۴۱۸ ساله مرتبط با نقش زنان در حرم مطهر رضوی رونمایی شد

اسناد مرتبط با نقش زنان در حرم مطهر رضوی با قدمت ۴۱۸ سال در موزه آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

اسناد ۴۱۸ ساله مرتبط با نقش زنان در حرم مطهر رضوی رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، الهه محبوب رییس اداره اسناد آستان قدس رضوی در آیین رونمایی از اسناد یادشده اظهار کرد: زیارت نامه خوان بر اساس اسناد موجود، نخستین شغل مربوط به زنان بوده که در دوره شاه عباس اول صفوی ایجاد شده است. همچنین می‌توان از شغل کفشبانی برای زنان نام برد.

وی ادامه داد: برخی از اسناد گنجینه رضوی نیز مربوط به کمک‌های آستان قدس به زنان است، از جمله می‌توان به اسناد پرداخت مبالغی به زنان به ویژه سادات زن در دوره صفویه اشاره کرد. همچنین عریضه‌های دوره قاجار نشان‌دهنده درخواست زنان زائر برای کمک به آنها بوده است.

 رییس اداره اسناد آستان قدس رضوی افزود: منتخبی از اسناد مانند اجاره‌نامه‌ها و مصالحه‌نامه‌ها نیز مربوط به فعالیت‌های اقتصادی زنان و نقش آن‌ها در خرید و فروش و اجاره املاک بوده است. همچنین اسنادی در خصوص مشکلات و مسائل زنان کارگر در آرشیو این آستان مقدس قابل بررسی است. قباله های ازدواج از دیگر اسناد موجود است که زندگی اجتماعی زنان را به تصویر می‌کشد.

محبوب اظهار کرد: بیش از ۱۰ هزار برگ سند تاریخی در آرشیو مرکز اسناد این آستان مقدس نگهداری می‌شود که فعالیت‌های زنان را در عرصه‌های مختلف جامعه و حرم رضوی در گذشته نشان می‌دهد.

وی گفت: قدیمی‌ترین اسناد موجود در گنجینه رضوی روایتگر نقش زنان به عنوان "واقف و ناذر" است. در واقع زنان جزو نخستین واقفان قرآن‌ها، کتاب‌ها و املاک به حرم مطهر رضوی بودند. چنان‌که شواهدی از قرن ششم هجری قمری مبنی بر وقف قرآن‌ها توسط زنان در گنجینه رضوی وجود دارد.

 رییس اداره اسناد آستان قدس رضوی افزود: «پرداخت مواجب به آغا فاطمه زیارت‌نامه‌خوان، در سال ۱۰۲۶ قمری»، «انتصاب آغا زینب و آغابیگم به سمت کفشبانی کشیک زنانه به جای خواجه نبی در سال ۱۰۶۸ قمری» و «وقف یک باب منزل در اصفهان توسط فیروزه جدیدالاسلام، در سال ۱۱۴۷ قمری»، از جمله این اسناد تاریخی است که امروز رونمایی شد.

 

 
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول