اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ارزندگی بورس با استفاده از بررسی عوامل بنیادی/ شاخص کل همچنان می‌تازد

بررسی بازار سرمایه از نظر عوامل بنیادی نشان می‌دهد، این بازار همچنان درابتدای راه صعود قراردارد.

ارزندگی بورس با استفاده از بررسی عوامل بنیادی/ شاخص کل همچنان می‌تازد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه این روزها در حال رفتن به سمت اهداف بالاتری است که نزدیک‌ترین هدف آن نیز ورود به کانال 1.7 میلیون واحدی است.

روند رو به رشد شاخص های عملکردی بورس، به همراه ورود پول حقیقی دو نشانه‌ای است که سهامداران را امیدوار به روزهای متعادل بورس کرده است.

تحلیلگران تکنیکال بعد از شکسته شدن مقاومت یک میلیون و 640 هزار واحدی معتقدند به این زودی ها شاخص درگیر مقاومت جدیدی نخواهد شد.

نکته‌ای که تکنیکالیست‌ها به آن اشاره می کنند عدم حرکت سریع در شاخص RSI است و این موضوع ممکن است تکنیکالیست‌ها را به شک در مورد ایجاد واگرایی در سقف در این اندیکاتور بیندازد.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند تا خط روند اندیکاتور RSI  رو به پایین شکسته نشود تایید بر واگرایی وجود نخواهد داشت و بازار و شاخص بورس تهران همچنان به موج پنجم صعودی فکر می‌کند و می‌تواند به اعداد و ارقام بالاتری هم برسد.

* عوامل بنیادی رشد بورس در ماه‌های آینده را نشان می‌دهد

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: اگر شاخص بتواند به رشد ادامه دهد و وارد کانال 1.7 میلیون واحدی شود، انرژی لازم برای صعود بیشتر را تأمین می‌کند و می‌ تواند تا دو کانال بالاتر جهش کند.

وی ادامه داد: در صورتی که شاخص بورس نتواند از پس این مقاومت برآید شاخص با یک اصلاح روبرو خواهد شد و بازهم روند تکراری روزهای ابتدایی سال و فصل تابستان را خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته عوامل بنیادی بازار سرمایه همگی نشان دهنده عقب ماندگی این بازار از سایر بازارها هستند. همین مساله نیز می‌تواند عاملی برای رشد بازار سرمایه در ماه‌های آینده باشد.

* بازدهی مثبت شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، شاخص کل با افزایش 21 هزار و 282 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 668 هزار و 188 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت 1.29 درصد بوده است. شاخص کل بدین ترتیب شاخص برای چهارمین روز متوالی صعود کرد.

شاخص کل هموزن نیز با رشد 7 هزار و 236 واحدی به کانال جدید صعود کرد و در رقم 503 هزار و 636 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 1.46 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش 235 واحدی در سطح 21 هزار و 143 واحد قرار گرفت.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 17 هزار و 601 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 815 میلیارد تومان بود که پنج درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 0.85 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 10 هزار و 666 میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات بورس 60 درصد بوده است.

* پنجمین روز ورود پول حقیقی به بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی مثبت شد و 150 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خبهمن (شرکت خودرو سازی بهمن)، آریان (پارس آریان) و ومعادن (توسعه صنایع و معادن) اختصاص داشت. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای خودرو (ایران خودرو)، کاما (باما)  شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت.

* رشد قیمت 66 درصد نمادهای بازار سرمایه

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 439 نماد رشد قیمت داشتند و 222 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 66 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 34 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، نمادهای فاذر (شرکت صنایع آذر آب)، خزامیا (شرکت زامیاد) و چکارن (شرکت کارتن ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر، تنها دو نماد در پایان معاملات صف فروش داشتند. بیشترین صف فروش در پایان معاملات دوشنبه به نماد گدنا (تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک) اختصاص داشت و پس از گدنا، نماد بالبر (کابل البرز) در رتبه‌ بعدی قرار داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول