اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

ساماندهی و مرمت ۳۰ اثر تاریخی خراسان‌شمالی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از مرمت ۳۰ اثر تاریخی خراسان شمالی در ۹ماهه سال جاری خبر داد.

ساماندهی و مرمت ۳۰ اثر تاریخی خراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، عصر امروز علی مستوفیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در گفت‌وگو‌ با رسانه‌ها با اعلام ساماندهی و مرمت ۳۰ اثر تاریخی استان در ۹ ماه سال جاری اظهارکرد: در این بازه زمانی ۳۰ اثر تاریخی سطح استان با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد و ۹۷۷ میلیون ریال مرمت شد.

وی گفت: از آثار مرمت شده می‌توان به مقبره حمام روستای استاد، گرمابه استاد و بابا و بی‌بی در فاروج، شهر بلقیس، امام زاده زید توی، امامزاده دهنه شیرین، ارگ دولت‌آباد و آب‌انبار صفی آباد در اسفراین، مرمت بقایای معماری محوطه تاریخی ریوی، بنای گرمابه قلعه خان، بنای تاریخی روستای زرد و گرمابه قلعه خان در مانه و سملقان، مرمت رباط قلی، بنای کوشک در جاجرم، مرمت رباط عشق و باغ مزار در گرمه، مرمت گرمابه عسگری، مقبره شهدا، حسینیه جاجرمی، بخشی بنای تاریخی مفخم، یک حجره در کاروان‌سرای سبزه‌میدان، مرمت ساماندهی بخشی از عمارت و آیینه‌خانه مفخم در بجنورد و مرمت بنای امامزاده نبی (ع) غلامان در رازو جرگلان اشاره کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی به ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی کشور اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تا کنون ۳۰ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۵ محوطه و بنا، ۶ اثر ناملموس، ۵ اثر منقول تاریخی و فرهنگی و ۴ اثر طبیعی را شامل می‌شود.

وی بیان اینکه در حال حاضر ۶ موزه در سطح استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: از ابتدا سال تا کنون ۱۳ هزار بازدیدکننده داخلی و خارجی از موزه‌ها و اماکن تاریخی سطح استان بازدید کردند.

مستوفیان تأکید کرد: در ۹ماهه سال جاری سه مورد کاوش و گمانه‌زنی در محوطه تاریخی فاروج، تپه حیدران جاجرم و محوطه تاریخی ریوی به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال انجام شده است.

پایان پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول