اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

8 محصول کشاورزی امسال شناسنامه‌دار می‌شود

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: شناسنامه‌دار شدن 8 محصول کشاورزی آغاز شده و از سال آینده الزام است، همه محصولات کشاورزی با کد QR باید صادر شود.

8 محصول کشاورزی امسال شناسنامه‌دار می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری فارس، شاهپور علایی مقدم، امروز در نهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی سم و کود، اعلام کرد: شناسنامه‌دار شدن 8 محصول کشاورزی شامل 4 محصول زراعی و 4 محصول باغی آغاز شده است و از سال آینده الزام شده است که همه محصولات کشاورزی صادراتی باید دارای کد QR باشد.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: کنوانسیون حفظ نباتات از سه سال پیش کشورها را ملزم کرده است که محصولات شناسنامه‌دار صادر کنند و ما اکنون از این برنامه عقب هستیم.

علایی مقدم در حاشیه نمایشگاه به خبرنگار فارس گفت: این محصولات شامل گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، فلفل و انواع محصولات جالیزی هستند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که دیگر محصولات کشاورزی چه زمانی شناسنامه‌دار خواهند شد توضیح داد: 40 درصد محصولات کشاورزی تا پایان برنامه پنج ساله باید دارای کد QR باشند.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی طی سخنرانی در این نمایشگاه تاکید کرد: نهاده‌های کشاورزی اساس امنیت غذایی کشور را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل کیفیت آنها باید بسیار مناسب باشد و واردکنندگانی که سم و کود وارد می‌کنند و یا آنهایی که در داخل کشور فرموله می‌کنند باید کیفیت این نهاده‌ها را در نظر بگیرند.

علایی مقدم ادامه داد: برنامه دولت برای صادرات سموم کشاورزی نیز تدوین شده و حتی می‌خواهیم باز صادرات انجام دهیم و در حقیقت ایران به هاب صادراتی نهاده‌های کشاورزی تبدیل شود.

وی در ادامه به تولید 106 میلیون تن محصول زراعی و باغی در کشور اشاره کرد و گفت: 14 میلیون هکتار هم سطح زیرکشت در کشور است و اینها نشان می‌دهد که کیفیت نهاده‌هایی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند، چقدر مهم است.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین میزان کل تولیدات کشاورزی کشور را 125 میلیون تن عنوان کرد و گفت: استفاده از آفت‌کش‌ها تا 40 درصد می‌تواند جلوی از بین رفتن محصولات کشاورزی را بگیرد.

* استفاده از کود و سم در کشاورزی ضروری است

علایی مقدم با بیان اینکه استفاده از سم و کود در بخش کشاورزی ضروری است، گفت: برخی با شعار محصولات سالم و ارگانیک، فکر می‌کنند، بدون استفاده از این نهاده‌ها می‌توان محصول کشاورزی کافی تولید کرد، اما چنین تصوری غلط است و ما هنوز هم با میزان سم و کودی که کشورهای مختلف استفاده می‌کنند، فاصله زیادی داریم. مثلا در ژاپن، سالانه 18 کیلوگرم، در مکزیک 14 کیلوگرم و در دنیا 2.9 کیلوگرم در هکتار سم استفاده می‌شود، اما این رقم در کشور ما تنها 2 کیلوگرم است.

وی تصریح کرد: کسانی که عنوان می‌کنند استفاده از سم و کود در کشور باعث باقی مانده سموم در محصول می‌شود، باید بدانند که طبق اعلام فائو 70 درصد اثرگذاری آفت‌کش‌ها به نحوه استفاده از آنها مربوط می‌شود و این درحالی است که تنها 8 درصد کشاورزان تحصیلات دانشگاهی دارند و باید در این زمینه کار شود.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت کیفیت سموم هم اشاره کرد و گفت: کشاورزان باید از سموم باکیفیت استفاده کنند، به طوری که به جای استفاده از 4 بار، یک بار از سم استفاده شود.

* مالیات بر ارزش افزوده سموم حذف شود

در ادامه این نشست سید مهدی حسینی ‌‌‌‌‌‌رئیس هیات مدیره انجمن وارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان سم و کود ایران از مالیات بر ارزش افزوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتقاد کرد و گفت: در حالی که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفته می‌شود 9 درصد باید مالیات گرفته شود، اما عملا 13 درصد مالیات می‌گیرند، در حالی که از نظر ما باید این مالیات حذف شود.

وی همچنین افزود: شرکت خدمات حمایتی و کشاورزی تولیدکننده انحصاری کود است و باید این کارها را به بخش خصوصی واگذار کنند.

حسینی در ادامه اجازه ورود کود و سم به کشور را که پیش از این ممنوع بود اقدامی مهم خواند و گفت: این کار باعث می‌شود سموم باکیفیت وارد کشور شود.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول