اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

دستیابی به فناوری ساخت لایه‌های ابرجاذب نور در دانشگاه تهران

دانشیار دانشگاه تهران از دستیابی به فناوری ساخت لایه‌های ابرجاذب نور در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران خبر داد و برای تجاری‌سازی این دستاورد اعلام آمادگی کرد.

دستیابی به فناوری ساخت لایه‌های ابرجاذب نور در دانشگاه تهران

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، فاطمه راضی آستارایی، عضو هیأت علمی گروه انرژی‌های تجدیدپذیر دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با معرفی فناوری ساخت لایه‌های ابرجاذب نور گفت: این لایه‌ها از طریق به دام انداختن نور، قادر هستند تمام طیف مرئی نور را جذب کنند و یک شیء سه‌بعدی را به صورت یک صفحه سیاه دوبعدی نمایش دهند.

این پژوهشگر حوزه نانوفناوری افزود: جذب نور در این لایه‌ها، نه با استفاده از هیچ‌گونه خاصیت شیمیایی یا پلیمری، بلکه با بهره‌گیری از نوعی آرایش نانو انجام می‌گیرد. این ساختار، نور را درون خود اسیر کرده و بازتاب آن را ناممکن می‌کند.

عدم بازتاب نور از شیء، موجب می‌شود فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های آن رؤیت‌ناپدیر شود. از این رو می‌توان این فناوری را برای استتار اشیا به کار گرفت.

به گفته راضی، ساخت این لایه‌ها بر روی سطوح صاف اما انعطاف‌پذیر، بیش از دو سال زمان برده است. هدف بعدی این پروژه، تهیه این لایه جاذب به صورت مایع است، به نحوی که با اسپری کردن آن بر روی هر سطح سه‌بعدی بتوان آن را استتار نمود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ضمن تأکید بر ماهیت میان‌رشته‌ای پروژه‌های جاری در دانشکده علوم و فنون نوین و ضرورت حمایت از این قبیل پروژه‌ها، ابراز امیدواری کرد که تجاری‌سازی و پیوند این دستاوردهای فناورانه با صنعت، کشور را از واردات کالاها در بسیاری از حوزه‌ها بی‌نیاز نماید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول