اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تولید ماده جدید برای چاپ سه بعدی نانوساختارها

ابداع یک کامپوزیت تازه با استفاده از نوعی پلیمر و برخی فلزات چاپ سه بعدی نانوساختارهای پیچیده را با استفاده از چاپگرهای سه بعدی تسهیل کرده است.

تولید ماده جدید برای چاپ سه بعدی نانوساختارها

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، فناوری چاپ سه بعدی نه تنها برای ساختن محصولاتی به بزرگی خانه ها، بلکه برای چاپ موادی به کوچکی دانه های برف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ابداع یک ماده جدید باعث می شود که نانوساختارهای تازه بسیار قوی تر از گذشته باشند و به طور قابل توجهی سریعتر چاپ شوند.

این ماده کامپوزیتی که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد ابداع شده، عمدتاً برای استفاده در ساختارهای شبکه مانند در مقیاس نانو در نظر گرفته شده که برای محافظت از اجزای زیرین کوچک (مانند قطعات الکترونیک) استفاده می شوند. این ماده شامل یک رزین پلیمری است که با توده های کوچکی از اتم های فلزی ترکیب شده که به نانوخوشه های فلزی معروف هستند.

در فرایندی موسوم به لیتوگرافی دو فوتونی، لیزر به مخلوط رزین مایع تابیده می شود. در برخورد لیزر به نانوخوشه ها، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که باعث سخت شدن رزین در آن ناحیه خاص می شود. بنابراین، با حرکت دقیق پرتو لیزر بر روی رزین، امکان ساخت اجسام بسیار کوچک و پیچیده وجود دارد.

هنگامی که شبکه های چاپ شده با استفاده از این ماده خاص مورد آزمایش قرار گرفتند، مشخص شد که استحکام آنها دو برابر شبکه های چاپ شده با استفاده از مواد معمولی است. بسته به شکل شبکه های ساخته شده با استفاده از کامپوزیت جدید، برخی در حمل بار سنگین بدون تغییر شکل مزیت داشتند، در حالی که برخی دیگر برای جذب ضربه و سپس بازگشت به شکل اولیه خود به خوبی قابل استفاده بودند. انتظار می رود این روش چاپ سه بعدی در آینده به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول