اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

فرزند آیت‌الله مصباح یزدی: قدردانی از علما بزرگداشت علم و عبودیت است

فرزند آیت‌الله مصباح یزدی در کنگره استاد فکر گفت:‌ بزرگداشت علما به عنوان یک شخص جایگاه بلندی ندارد اما اهمیت آن برای بزرگداشت علم و عبودیت است.

فرزند آیت‌الله مصباح یزدی: قدردانی از علما بزرگداشت علم و عبودیت است

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، دومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه مصباح‌یزدی با عنوان استاد فکر با حضور ریاست جمهور و مسئولان کشوری و لشگری در سالن اجلاس سران آغاز شد.

در این مراسم چهره‌هایی چون آیت‌الله جنتی، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی خامنه‌ای، حجت‌الاسلام حمید شهریاری مجمع تقریب، حجت‌الاسلام محمد قمی، حجت‌الاسلام محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری و متفکران حوزه اندیشه حضور دارند.

در این مراسم حجت‌الاسلام علی مصباح‌یزدی فرزند علامه محمدتقی مصباح یزدی طی سخنانی کوتاه ضمن خیر مقدم به حاضران اظهار داشت: امروز برای بزرگداشت و پاسداشت مقام دین، علم، معنویت و بصیرت با یاد علامه مصباح گرد هم آمده‌ایم تا با خدا و ولیعصر (عج) برای ادامه راه نورانی اولیاء و انبیاء تجدید پیمان کنیم و برای ادامه راه ولایت که یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آیت‌الله مصباح پیروی عالمانه و عاشقانه از ولایت بود هم‌پیمان شویم.

 

دیدار خانواده مرحوم آیت‌الله مصباح با رهبر معظم انقلاب

وی با اشاره به اینکه کنگره امسال به تبعیت از بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند آیت‌الله مصباح استاد فکر بودند به این نام نامیده شده است،‌گفت: بنا داریم در این کنگره با استفاده از بزرگان فکر و اندیشه و آشنایان با تفکر استاد، تا اندازه‌ای بعضی از ابعاد این فرمایش مقام معظم رهبری را واکاوی کنیم و از تحقیقات و نظرات اساتید بهره ببریم.

فرزند آیت‌الله مصباح در پایان سخنان خود گفت:‌ بزرگداشت علما به عنوان یک شخص جایگاه بلندی ندارد اما اهمیت آن برای بزرگداشت علم و عبودیت است. اگر در این جمع‌ها به سمت شناخت و حرکت به سوی خداوند برویم، ارزش والایی خواهد داشت.

در ادامه پروفسور محمد لگنهاوزن بنیانگذار انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه تگزاس و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) سخنران بعدی این مراسم بود که به زبان انگلیسی در خصوص علامه مصباح یزدی سخنرانی کرد. متأسفانه این سخنان برای حاضران در مراسم ترجمه نشد.

در این مراسم و باحضور آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور و دیگر مسئولان، از سند تولید علوم انسانی اسلامی و همچنین کتاب‌های تألیفی علامه مصباح یزدی شامل کتاب علم و دین، پرسش حکیم، مشکات فروزان در تفسیر قرآن، رهزنان سعادت، نگاهی گذرا به ولایت فقیه، راز فراز و فرود امت‌ها و درآمدی بر علوم مدیریت اسلامی رونمایی شد.

در ادامه این مراسم آیت‌الله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: نزدیک به نیم قرن علامه مصباح در حوزه علوم انسانی اسلامی تلاش کردند؛ از آشنایی عمیق با این علوم تا تحلیل و نظریه‌پردازی، نهادسازی، تدریس، تربیت شاگرد، جریان سازی و امتداد این اندیشه‌ها در زندگی و جامعه پیش رفت.

وی با طرح این سؤال که چرا این عالم عمر خود را صرف چنین چیزی کرد؟ و این علوم چه نقشی داشت که او را این‌گونه متوجه خود کرد افزود: علامه هرکاری را شروع می‌کرد، جامع به آن می‌پرداخت و در این زمینه هم تنها به عرصه علوم انسانی و اسلامی و نظریه‌پردازی اکتفا نکرد و نتایج مختلف را به آن را بها داد.

رجبی با بیان اینکه علت اینکه علامه به علوم انسانی و اسلامی اهتمام ورزید، این بود که علوم انسانی فرهنگ‌ساز است گفت: برخلاف سایر دسته‌های علوم، این علوم می‌تواند فرهنگ صحیح یا غلط را در جامعه بسازد یا عرضه کند و آنقدر این علوم نقش دارد که اندیشمندان غربی‌ علوم انسانی را علوم فرهنگی می‌نامند. فرهنگ همان هویت جامعه است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرماید فرهنگ مانند هواست نه انسان می‌تواند بدون هوا زنده بماند و نه اگر هوای آلوده تنفس کند زنده می‌ماند. جامعه نیازمند هوای سالم یعنی فرهنگ است و علوم انسانی فرهنگساز است.

وی گفت: اولین خصیصه علوم انسانی فرهنگسازی است. اگر علوم انسانی بر بنیان باطل شکل بگیرد فرهنگ باطلی را به جامعه تحویل می‌دهد و اگر برمبنای علوم درستی شکل بگیرد فرهنگ درستی شکل خواهد گرفت.

رجبی با بیان اینکه ویژگی دوم این است که علوم انسانی هویت‌ساز است، گفت: نظام سلطه برای آنکه بتواند مسلط شود از طریق علوم انسانی وارد شده است و انبوه تحقیقاتی که در غرب صورت گرفته است برای همین به سلطه گرفتن است. علوم انسانی با فرهنگی که می‌سازد، نقس مهمی در هویت و شکل‌گیری جامعه دارد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه نظام سلطه، علوم انسانی خود را بر مبنای تحقیر و به سلطه گرفتن کشورهای دیگر قرار داده است تصریح کرد: استحاله فرهنگی توطئه‌ای است که اگر صورت بگیرد با دست خود ملت‌ها اهداف دشمنان در کشور پیاده خواهد شد. در مقطعی اندیشمندان غربی اعلام کردند که خیالشان در خصوص جامعه اسلامی ایران راحت شده است چرا که استحاله فرهنگی در کشور رخ داده است. در حالی که افراد و شخصیت‌هایی مثل آیت‌الله مصباح را نشناخته بودند. ایشان با تلاش‌ها، نهادسازی‌ها و شاگرد‌پروری خود این ملت را مصون کرد و نقشه دشمن را برهم زد. شاگردان علامه در اقصی نقاط کشور و سازمان‌های فرهنگی حضور پیدا کردند. در انتخابات بعد از آن زمان مردم نود درحه خلاف پیش‌بینی غربی‌ها عمل کرد و در حماسه ٩ دی نیز ارادت خود را به نظام نشان دادند تا تمام نقشه‌ها دشمن خنثی شود.

وی گفت: علامه به خوبی تشخیص داد گه اگر علوم غربی مبنا و ملاک قرار گیرد، فرهنگ غربی را به دنبال خواهد داشت و با تمام تلاش خود به تأسیس بنیاد باقرالعلوم و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پرداخت تا با حضور شاگردانش این مبانی را طرح و نقد کنند. چندین سال در محضر علامه این نقد انجام شد و پس از آن  مرحله تولید علوم انسانی اسلامی آغاز شد.

رجبی اضافه کرد: نیاز بود سند تولید علوم انسانی نوشته شود و علامه در کنار محققانی که بتوانند آن را بنویسند همت گذاشت و توصیه کردند تا در جلسات فراوان برای تدوین سند علوم انسانی وقت گذارند. با اشراف ایشان سند نوشته شد و تمام فعالیت‌های مؤسسه در راستای تولید علوم انسانی اسلامی ساماندهی شد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: علامه مجموعه طرح ولایت را ساماندهی کردند تا جامعه دانشگاهی را تغذیه کنند. علامه مصباح تشخیص دانند که فرهنگی که برخواسته از تولید علوم انسانی است در سطح جامعه مشخص شود و تحصیل کردگان از این عرصه باید بهره‌مند شوند. سپس به سمت تحت پوشش قراردادن کل رفتند.

وی گفت: با بررسی اغتشاشات مشخص شد که مشکل اساسی در این فرهنگ جامعه بود. دشمن از فرهنگ جامعه برای ضربه زدن در مسایل اقتصادی استفاده کرد. اما  توده جامعه ما  فرهنگ اصیل اسلامی در عمق جانشان وجود داشت برای همین مقابل توطئه دشمنان ایستادند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول