اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

برگزاری مانور پناه‌گیری در ۱۱۵ خانه هلال احمر خراسان جنوبی

مانور ایمنی، پناه‌گیری و خروج اضطراری به‌ مناسبت سالروز حادثه زلزله بم، روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در ۱۱۵ خانه هلال احمر خراسان جنوبی برگزار شد.

برگزاری مانور پناه‌گیری در ۱۱۵ خانه هلال احمر خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، این تمرین مشترک با همکاری کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند، آتش نشانی و اورژانس برگزار شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری این مانور گفت: با اجرای مانور سراسری ایمنی در استان، ۶ هزار نفر آموزش‌های ایمنی و پناه‌گیری در برابر زلزله را فراگرفتند.

محمدعلی کاوسی، نحوه پناه‌گیری صحیح و خروج اضطراری در زمان زلزله، انجام واکنش‌های مناسب همراه با حفظ خونسردی و سرعت عمل برای حفظ جان خانواده‌ها و افراد جامعه در زمان حوادث را از مهمترین اهداف اجرای این مانور ذکر کرد.

وی اظهار داشت: تمرین پناهگیری و خروج از محل وقوع حادثه از برنامه‌های این مانور بود تا ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت، به سوالات افراد نیز پاسخ داده شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: مردم خراسان جنوبی در سال‌های اخیر شاهد زلزله‌های مخرب در استان بودند لذا آمادگی لازم در برابر زلزله ضمن حفاظت از جان افراد در ارتقای میزان آرامش جامعه تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه این تمرین با مشارکت ۵۰۰ مربی هلال احمر برگزار شد عنوان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی از استان‌های زلزله‌خیز کشور است، آموزش نکات لازم در برابر حوادث ناشی از زلزله تا حد قابل توجهی در امدادرسانی و کاهش خسارات موثر است.

کاوسی گفت: به‌طور متوسط هر ۱۲ سال یک بار زلزله‌ بالای ۶ ریشتر در خراسان جنوبی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه با توجه به حادثه‌خیز بودن خراسان جنوبی، مردم باید رفتار صحیح با زلزله و پناه‌گیری را بدانند افزود: نیروهای امدادی در همه شرایط کنار مردم بوده و آماده خدمت‌رسانی در حوادث احتمالی هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به زلزله‌های اخیر بشرویه بیان کرد: در حال حاضر ۹ تیم امدادی و روسای شعب هلال احمر شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس و سرایان برای خدمت‌رسانی در مناطق زلزله‌زده حضور دارند.

وی گفت: همچنین چادرهای اسکان اضطراری و تجهیزات لازم در سالن‌های ورزشی بشارت، آزادی و شهید چمران آماده‌سازی شده است.

کاوسی اضافه کرد: پیش از وقوع زلزله سوم دی در بشرویه تیم‌های امدادی برای تمرین پناه‌گیری و خروج ایمن در محل روستای اصفاک بشرویه حضور داشتند و با حضور این تیم‌ها در نزدیکی محل حادثه ارزیابی‌های اولیه در کوتاهترین زمان ممکن انجام شد.

۲۲ آذر امسال زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در شهرستان بشرویه به وقوع پیوست و پس لرزه‌ها ادامه داشت تا اینکه سوم دی ماه زلزله ۵.۱ ریشتری این منطقه را لرزاند به طوری که ساکنان ۱۰ روستای متاثر از زمین‌لرزه، هراسان از منازل خود بیرون آمدند.

اگرچه این زلزله‌ها خسارت جانی نداشته اما خسارت‌های مالی، ترک خوردگی منازل روستایی و نگرانی از وقوع زلزله بزرگتر را به دنبال داشته است.

حضور به‌موقع تیم‌های امدادی و عملیاتی بزرگترین کمک در این شرایط است و مردم با اعتماد به توان نیروهای امدادی، روزهای سرد زمستان را در این منطقه سپری می‌کنند.

خراسان جنوبی از جمله استان‌های زلزله‌خیز کشور بوده که ۲۴ حادثه طبیعی را در خود ثبت کرده است و از نخستین زمین‌لرزه‌هایی که عده زیادی از هموطنان را به کام مرگ کشاند، سال ۱۳۴۷ یعنی حدود ۵۵ سال می‌گذرد.

زلزله ۷.۳ ریشتر سال ۱۳۴۷ در دشت بیاض و فردوس، زلزله زیرکوه و قاین از دیگر حوادث مرگبار در این استان بوده است.

زلزله دشت بیاض و فردوس طی زمین‌لرزه‌های پیاپی بود که به مدت ۲ روز منجر به ویرانی ۲ منطقه دشت بیاض، کاخک و فردوس شد، ۱۲ هزار خانه مسکونی تخریب و حدود ۷۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند.

زلزله زیرکوه از دیگر حوادث تلخی است که در خراسان جنوبی رخ داد. این زمین‌لرزه به دلیل فعال شدن گسل اردکول سال ۱۳۷۶ در محدوده شهرستان زیرکوه تا شهرستان درمیان به وقوع پیوست که بزرگی آن ۷.۳ ریشتر بود و بیش از هزار و ۵۵۰ کشته و زخمی برجا گذاشت.

اما زلزله طبس به شدت ۷.۸ ریشتر ۲۵ شهریور سال ۱۳۵۷ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به عنوان قدرتمندترین زلزله در ایران ثبت شد و کشته‌های این زلزله را بین ۱۵ هزار نفر تا ۲۵ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

پایان پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول