اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

قلع و قمع باغات قصردشت با چراغ سبز کارگروه توسعه زیربنایی فارس

فردا یکشنبه ۴ دی ماه کارگروه توسعه زیربنایی استان فارس با دستور جلسه تغییر کاربری ۵ پلاک از باغات قصر دشت تشکیل خواهد شد تا به طور قانونی بخشی دیگر از پهنه سبز رو به زوال شیراز را به کاربری تجاری و مسکونی تغییر دهند‌.

قلع و قمع باغات قصردشت با چراغ سبز کارگروه توسعه زیربنایی فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شهرت محله قصردشت به باغات مصفا و درختان کهنسالش است که روزی ۳۵۰۰هکتار وسعت داشت و اکنون با ساخت و سازهای غیر مجاز توسط افراد صاحب نفوذ از این پهنه سبز چیزی کمتر از هزار هکتار باغی مانده است.

طرح تفصیلی باغات قصر دشت در سال ۱۳۷۹ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و طی آن باغات قصردشت به ۵ گروه تقسیم شدند که مهمترین آن باغهای گروه یک هستند.

این پهنه سبز شامل باغ‌های متراکم و انبوه و اراضی بین این باغات می‌باشد که طبق ضوابط طرح، ساخت و ساز در آن‌ها ممنوع بوده و باغ ها و زمین های این گروه در اولویت تملک عمومی قرار دارند و فعالیت های گردشگری نیز طبق ضواط طرح مجاز می‌باشد. چیزی که متأسفانه در عمل رخ نداد و‌ هر روز از وسعت این باغات کاسته شد.

در تغییر کاربری باغات قصر دشت تنها به ساخت و ساز غیر مجاز اکتفا نشده و در پاره ای موارد این اتفاق با تصمیمات ظاهرا قانونی دستگاه های اجرایی و کارگروه های مختلف تحت عنوان توسعه رخ می دهد.

گرچه محمودرضا طالبان، مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در خرداد سال جاری با بیان اینکه اکنون در جنگ با مالکانی هستیم که رفته اند باغات را ارزان خریده اند و حالا می‌خواهند تغییر کاربری دهند و سود کنند؛ گفت: اجازه نمی‌دهیم از ظرفیت کمیسیون ماده پنج برای تغییر کاربری باغات قصر دشت استفاده شود، اما گویا از ظرفیت کارگروه توسعه زیربنایی استان می توان برای تغییر کاربری باقی مانده این باغات رو به روال استفاده کرد.

طبق یافته های فارس، جلسه کار گروه توسعه زیربنایی استان که قرار بود هفته گذشته ۲۷ آذر ماه تشکیل شود، فردا یکشنبه با دستور تغییر کاربری حداقل ۴ پلاک از باغات قصردشت برگزار خواهد شد که دو پلاک آن از مجموعه باغ های گروه یک هستند و تغییر کاربری آنها غیرقانونی است.

همچنین دو پلاک نیز در جبل الدراک قرار دارد که طبق مفاد طرح تفصیلی باغات قصر دشت مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی گروه دو جای می گیرند و در این محدوده هیچگونه ساخت و سازی مجاز نیست و تنها می توانند به عنوان معبر مورد استفاده قرار  گیرند، فعالیت های باغداری و کشاورزی در این اراضی تا زمان مخالفت سازمانهای مسئول، مجاز است.

از جمله این پلاک های ثبتی که قرار است فردا برای همیشه به عمر درختان آن پایان داده شده  و به کاربری تجاری و مسکونی تغییر یابند عبارتند از: پلاک ثبتی 2327.36 به مساحت 424 متر مربع در جبل الدراک، پلاک ثبتی 1088 واقع در خیابان بستان دشتی، پلاک ثبتی 2277.4 در جبل الدراک، پلاک ثبتی 77.21 واقع در بلوار شهید چمران کوچه ۴۲.

این اتفاق قریب الوقوع در حالی در شرف تصمیم گیری است که مدیرکل دفتر فنی استانداری بارها از عزم استان برای حفظ باغات قصر دشت سخن گفته و حتی در خرداد سال جاری عدم تغییر کاربری باغات در ۹ ماهه منتهی به خرداد به عنوان یک دستاورد یاد کرده بود، با این وجود می بینیم در لایه های پنهان تصمیم گیری، به آسانی تغییر کاربری باغات در دستور جلسات قرار میگیرد.

محمود رضایی کوچی، معاون عمرانی استاندار فارس در پاسخ به خبرگزاری فارس که علت این تصمیم گیری را جویا شده بود، با بیان اینکه تبصره هایی وجود دارد که در برخی موارد تغییر کاربری امکان پذیر است، گفت: هنوز که اتفاقی نیفتاده، باید بررسی شود. اجازه بدهید فردا در جلسه مطرح شود، تا مشخص شود چه تصمیمی گرفته می‌شود.

امیرحسین جمشیدی، مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس نیز تصریح کرد: در مورد پلاک های حبل الدراک دستورالعمل وجود دارد و این اتفاق مشکلی ندارد‌.

وی افزود: در خصوص باغات گروه یک نیز تنها یک پلاک در دستور جلسه است که یک خانه قدیمی است، ما بازدید کردیم و این مکان عملا باغ نیست و یک خانه است که مالک از دوران گذشته در آن ساختمان داشته است. 

جمشیدی در خصوص پلاک دیگری که قرار است به گروه چهار منتقل شود نیز گفت این پلاک به اشتباه در گروه یک قرار داده شده است.

به گزارش فارس، در صورت موافقت کار گروه زیربنایی توسعه استان علاوه بر این که بخشی دیگر از پهنه سبز شیراز از بین می رود، چراغ سبزی برای درخواست های سایر مالکان خواهد بود‌‌.

لازم به ذکر است کارگروه زیربنایی توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش و محیط زیست، ۲۱ عضو ثابت و ۱۷ عضو متغییر دارد‌.

ریاست این کارگروه بر عهده استاندار است و مدیر کل راه و شهرسازی هر استان دبیری این کارگروه را برعهده دارد‌، از دیگر اعضای کار گروه زیربنایی توسعه، می توان به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، رییس سازمان صمت استان، رییس سازمان نظام مهندسی، مدیرکل پدافند غیرعامل، مدیرکل منابع طبیعی، مدیرکل حفاظت محیط زیست، ریاست سازمان جهادکشاورزی و مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره کرد.

با پیگیری خبرگزاری فارس از استاندار فارس، وی اعلام کرد: همه پلاک‌های مشکوک را از دستور جلسه کارگروه توسعه زیربنایی استان خارج و شخصا در این خصوص پیگیری خواهد کرد.

پایان خبر/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول