اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کرزی: منع تحصیل زنان در دانشگا‌ه‌، افغانستان را محتاج بیگانگان خواهد کرد

در ادامه اعتراضات داخلی و خارجی به ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه های افغانستان از سوی طالبان، حامد کرزی این اقدام را موجب لطمه زدن به پیشرفت و رفاه کشورش خواند و گفت که افغانستان به بیگانگان محتاج خواهد شد.

کرزی: منع تحصیل زنان در دانشگا‌ه‌، افغانستان را محتاج بیگانگان خواهد کرد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، به دنبال تعلیق تحصیل دانشجویان دختر از دانشگاه‌های افغانستان سیاستمداران افغانستان و کشورهای مختلف به این موضوع واکنش نشان دادند. 

منابع خبری افغانستان گزارش دادند که وزارت تحصیلات عالی طالبان اعلام کرد که براساس تصمیم کابینه و دستور مولوی ندامحمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی تحصیل دختران در دانشگاه‌های کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

 

 

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه دولت گذشته افغانستان تعلیم و تحصیل را از حقوق اساسی شهروندان این کشور یاد کرده و منع رفتن دختران به مدارس و دانشگاه را تاسف آور خوانده است.

عبدالله گفته بازگشایی مدارس و دانشگاه به روی دختران و پسران  از خواست‌های تمامی شهروندان است.

 

«حامد کرزی»، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز از تصمیم حکومت سرپرست مبنی بر منع دختران و زنان از رفتن به دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت که پیشرفت و خودکفایی افغانستان وابسته به آموزش هر فرد (دختر و پسر) است و منع تعلیم نه تنها به پیشرفت و رفاه افغانستان لطمه وارد می‌کند، بلکه کشور را بیشتر با فقر و بیچارگی مواجه کرده و محتاج بیگانگان خواهد ساخت.

کرزی از طالبان خواست تا هر چه زودتر درهای دانشگاه‌ها، مدارس و نهادهای آموزشی را به روی دختران بازگشایی کند. 

 

 

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی نیز در واکنش به تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان گفته است که این تصمیم آنقدر غیرمنطقی است که مقام‌های حکومت کنونی از توجیه آن عاجز هستند.

از طرف دیگر کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان در واکنش به تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان، از مردان افغانستان خواسته است که در کنار زنان بایستند. او نوشته است که اکنون وقت این کار است و مردان افغان منتظر چه هستند؟

 

 

کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان در رشته توییتی تصمیم طالبان را «غیرقابل درک»، «غیرقابل دفاع» و ضد اسلامی خوانده است.

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی این تصمیم طالبان را را محکوم کرده است. وی در بیانیه‌ای گفته است که اقدام طالبان برای سازمان همکاری اسلامی ناامیدکننده است.

 

 

حسین ابراهیم طه افزوده است که او و فرستاده ویژه‌ی سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان مکررا به طالبان نسبت به اتخاذ چنین تصمیمی هشدار داده‌اند.

وزارت خارجه‌ پاکستان درباره‌ی تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان ابراز ناامیدی کرده و از این گروه خواسته است که در تصمیم خود تجدید نظر کند.

 

 

وزارت خارجه طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که موضع پاکستان در مورد آموزش دختران روشن و ثابت بوده است. «ما قویا معتقدیم که هر زن و مردی از حق ذاتی برخوردار است که طبق دستورات اسلام آموزش ببیند.»

وزارت خارجه‌ی پاکستان تأکید کرده که طالبان در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

از طرف دیگر رییس هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در بیانیه‌ای به ممنوعیت تحصیل دختران از سوی طالبان واکنش نشان داده است.

 

 

 رزا اوتونبایوا، رییس یوناما، تصمیم رهبر طالبان برای منع تحصیل دختران را برای زنان و آینده افغانستان زیان‌بار خوانده است.

اوتونبایوا گفته که پس از ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و حالا ممنوعیت تحصیل دختران، به نظر می‌رسد که طالبان به آینده افغانستان فکر نمی‌کنند.

پایان پیام/ ر

 
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول