اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

فارس من| مطالبه 700 هزار نفری برای اصلاح وضع حجاب/ سردبیران پویش‌ها: مسوولان از هوچی‌گری ضدانقلاب نهراسند

پس از اتفاقات اخیر‌ کشور، پویش‌های متعددی تحت عناوین مختلف با دغدغه حجاب، عفت عمومی و امنیت روانی و اخلاقی جامعه درسامانه فارس من به ثبت رسیده که بیش 700 هزار نفر ازمردم در قالب 550 عنوان پویش، در امضای این کارزارها سهیم بوده‌اند.

فارس من| مطالبه 700 هزار نفری برای اصلاح وضع حجاب/ سردبیران پویش‌ها: مسوولان از هوچی‌گری ضدانقلاب نهراسند

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: بیش از 80 سال از حادثه دردناک تیرماه سال 1314 می‌گذرد، حادثه‌ای که در آن سربازان رضا خان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیدند، تا برگی در تاریخ به عنوان ایستادگی ایرانیان در مقابل بی عفتی و بی حجابی ثبت شود.

اتفاقات اخیر کشور هم دریچه جدیدی از تفکرات رضاخانی و دیکتاتورمآبانه عده‌ای که مدعی آزادی بودند را برای مردم ایران باز کرد و مشخص شد که هویت شان از آزادی؛ یعنی عدم احترام به قانون اساسی کشور، عدم احترام به عقاید اسلامی مردم ایران و خشونت و قمه‌کشی علیه مردمی که با تفکرات‌‌شان همراهی نمی‌کنند.

افرادی که در اغتشاشات اخیر به خیابان آمدند جامعه مخاطب گشت ارشاد را به‌ خوبی نشان دادند، تا مشخص شود؛ نگاه گشت ارشاد به زنانی که حجاب ناقصی دارند، نیست. بلکه ولنگارانی است که استانداردهای عرفی و نانوشته بدحجابی را نیز زیرپا گذاشته اند و به دیگران توهین کرده و فضای جامعه را ملتهب می‌کنند.

گشت ارشادِ مخالفان گشت ارشاد

نکته جالب توجه در اتفاقات اخیر ایران، دوگانگی و پارادوکس گفتمانیِ کسانی است که به بهانه گشت ارشاد، آشوب‌ها و ناامنی را در ایران کلید زده تا به خواسته‌ها و اهداف تجزیه طلبانه و خشونت آمیزشان برسند.

 

کسانی که به زعم خودشان برای نقد حجاب اجباری هر آنچه اجبار بود را در دو ماه اخیر بر مردم تحمیل کردند؛ اجبارهایی که در قالب موضوعات مختلف بر اقشار مختلف مردم ایران تحمیل شد، از  اجبار به برداشتن لباس روحانیت تا اجبار به تعارف نزدن به رئیس جمهور؛ از اجبار به تعطیلی کسب و کار تا اجبار به نخواندن سرود ملی و جدیداً هم کمپینی راه انداخته‌ بودند که چرا می‌خواهید شب یلدا را جشن بگیرید!

مدعیان آزادی که روزی می‌گفتند مردم حق ندارند برای پیروزی تیم فوتبال کشورشان شادی کنند و می‌گفتند عزاداریم، اما خودشان برای پیروزی تیم فوتبال انگلیس و آمریکا سر از پا نشناخته و مشغول رقص و شادی با پرچم این کشورها بودند.

 

 

 

نقطه بارز تناقض رفتاری مدعیان آزادی و مخالف حجاب، دقیقا نوع رفتار خودشان است، به عنوان مثال به صورت علنی در شبکه‌های اجتماعی دختران و زنان محجبه را تهدید جانی کرده و شدید ترین توهین ها را نثارشان می کنند، یا مثال دیگر در رابطه با اعتصابات بازاریان است که آن‌ها را تهدید و اجبار می‌کنند که به مغازه نروند و نخرند و نفروشند، ولی خودشان در کانال‌های به اصطلاح اعتراضی خود، مشغول گرفتن تبلیغات و پول گرفتن از مردم هستند و حسابی کاسبی‌شان رونق دارد.

خواست مردم: برخورد منطقی با هنجارشکنان و مدیریت امنیت اخلاقی جامعه

با این تفاسیر و پس از اتفاقات اخیر‌ کشور، پویش‌های متعددی تحت عناوین مختلف با دغدغه حجاب، عفت عمومی و امنیت روانی و اخلاقی جامعه در سامانه فارس من خبرگزاری فارس به ثبت رسیده که بیش 700 هزار نفر از مردم در قالب 550 عنوان پویش صرفاً در همین موضوع، پای این پویش‌ها را امضا کرده و در حمایت از این گفتمان سهیم بوده‌اند.

خانمی از کرمانشاه: نباید بگذاریم که بهانه اغتشاشات در مسئله حجاب در جامعه کوتاهی رخ دهد

در یکی از این پویش‌ها که  با عنوان (به حضور زنان بی روسری در معابر بی تفاوت نباشیم) در سامانه فارس من ثبت شده و بیش از 70 هزار نفر از مردم از آن حمایت کرده و در امضای آن سهیم بوده‌اند از دولت خواسته‌اند تا هر چه زودتر تمهیداتی برای امنیت روانی و اخلاقی جامعه بیاندیشند.

تیرانداز از کرمانشاه که این پویش را به ثبت رسانده در گفتگو با خبرنگار سیاسی فارس می‌گوید: نباید بگذاریم که بهانه اغتشاشات در مسئله حجاب در جامعه کوتاهی رخ دهد و به نوعی قبح مسئله بی عفتی و بی حجابی شکسته شده و عادی سازی شود.

وی در ادامه می‌گوید: من برای همسر و برادر جوانم در این وضعیت جامعه نگرانم، چرا که در اطراف خودم این بی حیایی و بی حجابی علنی را می‌بینم و خودم به عنوان یک زن خجالت می‌کشم به بعضی از این افراد نگاه کنم، و این خیلی بد است که من از هم نوع و هم جنس خودم، مورد تهدید و اذیت قرار بگیرم.

گشت ارشاد ترمزی است در مقابل عوامل ناهنجاری و بی عفتی در جامعه

در یکی دیگر از این پویش ها که در حمایت از گشت ارشاد ثبت شده و بیش از 20 هزار امضا به خود گرفته، از قوای سه گانه خواسته که در مقابله با هوچی‌گری های رسانه ای افراد ضد حجاب و ضد دین، نیروی انتظامی را تنها نگذاشته و از پلیس امنیت اخلاقی و گشت ارشاد حمایت نمایند.

پژوهشگری در حوزه عفاف و حجاب که این پویش را به ثبت رسانده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس می‌گوید: جامعه پذیری در رابطه با بی حجابی و بی عفتی نیاز به کار فرهنگی و تشریحی و همچنین در برخی مواقع نیاز به کارهای تنبیهی دارد، از این رو نوع کارکرد گشت ارشاد که البته نیاز به‌ اصلاحات در برخی فرآیندهای خود است، بسیار میتواند در حوزه تنبیهی در مقابله با هنجار شکنان و مخلان امنیت اخلاقی جامعه تاثیر گذار باشد.

این فعال حوزه عفاف و حجاب در ادامه می‌گوید: با توجه اتفاقات اخیر جامعه باید شیوه برخورد فراجا با عوامل ناهنجاری در جامعه تغییر کند، چرا که این افراد یاد گرفته‌اند با حربه رسانه‌ای و راه انداختن سروصدا و فیلم گرفتن از این صحنه، کار را به حاشیه برده و فضا را ملتهب کنند، پس در این صورت فراجا باید صورت نامحسوس  با این افراد برخورد کرده تا سوژه به دست رسانه‌های ضد ایرانی نیفتد.

وی در پایان می‌گوید: وجود گشت ارشاد با همه حاشیه‌ها، انتقادات و کارکردهایش به خودی خود، ترمزی است در مقابل عوامل ناهنجاری و بی عفتی در جامعه و به نوعی بازدارنده از رواجِ عادی سازی بی حجابی است.

معلم بازنشسته از شیراز: به هوچی‌گری های فعالان رسانه ای ضد دین و ضد حجاب توجه نکنید

در پویشی دیگر که با عنوان (حمایت از گشت ارشاد در برخورد با هنجارشکنان) در سامانه فارس من ثبت شده و حدود 40 هزار نفر از مخاطبان خبرگزاری در امضای آن سهیم بوده‌اند، در بیانیه خود از پلیس امنیت خواسته‌اند تا به جار و جنجال‌های هوچی‌گران ضد دین توجه نکرده و با قدرت با هتاکان به حجاب و اشاعه دهندگان ناهنجاری در جامعه برخورد کنند.

معلمی بازنشسته از شیراز که این پویش رابه ثبت رسانده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس می‌گوید: در این برهه از زمان وظیفه همه مردم حمایت از پلیس و حافظان امنیت است، و اگر این حمایت همه جانبه باشد، اتفاقا به نفع خود مردم است، چرا که پلیس می‌تواند مقتدرانه با مخلان امنیت روانی و اخلاقی جامعه برخورد کرده و فضای جامعه را از التهاب و ناهنجاری خارج کند.

جامعه ایرانی؛ دوست‌دار ارزش‌های دینی و اخلاقی هستند

چهار ماه پیش و بعد از دستور رئیس جمهور مبنی بر اجرای قانون حجاب در همه نهادهای فرهنگی و اجرایی کشور، پویشی تحت عنوان (حمایت از رئیس جمهور بخاطر دستور اجرای قانون حجاب) در سامانه فارس من ثبت شده که حدود 60 هزار نفر از مخاطبان رسانه از این پویش حمایت کرده و در امضای آن سهیم بودند.

حمید موسی تهرانی که این پویش را به ثبت رسانده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس می‌گوید: سال‌ها بود که این قانون معطل بهانه‌های واهی مسئولین مربوطه مانده بود و دشمن هم از این فضا استفاده کرده و به صورت کاملا هدایت شده و برنامه ریزی شده سعی در هنجار کردن ناهنجاری‌ها در جامعه داشتند.

وی در ادامه می‌گوید: این کار آقای رئیسی، قوت قلبی است برای عموم جامعه ایرانی که دوست دار ارزشهای دینی وقانون کشورشان هستند و باعث تقویت بنیان‌های اخلاقی جامعه هم می‌شود و مشت محکمی بر دهان مروجین فساد و فحشا در جامعه خواهد بود.

جامعه پذیری حجاب را از نهادهای دولتی شروع کنید

یکی دیگر از پویش‌هایی که حاکی از دغدغه جامعه در حوزه حجاب است و هزاران نفر از آن حمایت کرده اند؛ پویش‌هایی در رابطه با رعایت حجاب در نهادهای دولتی بوده است.

از این رو با سردبیر یکی از این پویش‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم؛ مهندس خرمی که کارمند یکی از کارخانه‌های دولتی کشور است، در این رابطه می‌گوید: جامعه پذیری در موضوع حجاب را باید از نهادهای دولتی آغاز کرد و اگر در این نهادها وضعیت پوشش و عمل به قوانین کاملاً اجرا شود، در جامعه هم کم کم شاهد اجرایی شدن قانون در حوزه حجاب خواهیم بود.

این مهندس متالوژی در ادامه می‌گوید: همه جای دنیا برای خودشان قوانین خاصی دارند و حتی در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌بینیم که هر دانشجو موظف است که به قوانین پوشش در محل تحصیلش پایبند باشد. اما متاسفانه در کشور خودمان می‌بینیم بعضاً در نهادهایی مثل پلیس به اضافه 10 و بانک‌ها و اداره‌هایی که کاملا وابسته به دولت هستند، حتی اصول اولیه حجاب عُرفی هم رعایت نمی‌شود و ما از دولت و نهادهای نظارتی توقع پیگیری داریم و می‌خواهیم هر چه سریع‌تر به خواست جامعه که برخورد با ناهنجاری هست، عمل قاطع صورت بگیرد.

در پایان باید گفت؛ قانون‌های موجود در زمینه حجاب و به نوعی نهادهای متولی و تاثیرگذار در این زمینه به خصوص گشت ارشاد، به نوعی شاید از بازدارندگی لازم و کافی برخوردار نیستند، از طرفی مردم نیز خواستار رعایت حجاب در جامعه هستند.

از این رو باید دید نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز در این حوزه با توجه به اتفاقات اخیر چه تصمیم قاطعی برای مدیریت و امنیت اخلاقی و روانی جامعه در مقابله با ناهنجاری‌ها خواهد گرفت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول