اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

کدنویسی بانوی همدانی برای موفقیت/ پیامک‌هایی که به کدهای میلیاردی دستوری رسید

بانوی خلاق همدانی، از نشد و نمی‌شود و اما و اگر گذشته و بر تمام مشکلات غلبه و با ایجاد کدهای دستوری کار را برای خیلی‌ها آسان کرده است، این بانوی نواندیش بعد از ایجاد برنامه‌های کاربردی و ارائه آنها به بازار از حرکت نایستاده و کماکان در حال به‌روزرسانی و کدنویسی است تا بستری باشد برای رونق کسب و کارهای دیجیتالی.

کدنویسی بانوی همدانی برای موفقیت/ پیامک‌هایی که به کدهای میلیاردی دستوری رسید

خبرگزاری فارس-همدان: سولماز عنایتی، روی حرفش مانده و به مدد ذهن پرتوانش ایران سربلند را می‌سازد و کسب و کاری جز تلاش و باز هم تلاش و کدنویسی ندارد، از همان‌هایی است که کم نمی‌آورد و «توانستن» را همچون مُهری بر پایان کارهای ریز و درشتش ثبت می‌کند.

از همان‌هایی که تا دلت بخواهد مداومت به خرج می‌دهد و خستگی را خسته می‌کند، بعد روزنه‌ای از امید را می‌یابد و تا شکوفاشدنش، دست از جهد و جهاد برنمی‌دارد. دست آخر هم بازار را قبضه تمنای دلش می‌کند و پس و پیش طرح و برنامه و اپلیکیشن ارائه می‌دهد.

خانم درویشی را می‌گویم، همان که از نشد و نمی‌شود و اما و اگر گذشته و بر تمام مشکلات غلبه و بازار را فتح کرده است.

به سراغ این بانوی خلاق و فناور همدانی می‌رویم تا رمز و راز سطر به سطر برنامه‌های پس و پیشش را برملا سازیم و باب ورود به کسب و کار دیجیتال را بگشاییم.

مهری درویشی متولد سال 62 و دانش‌آموخته رشته کامپیوتر شاخه نرم‌افزار است که چندصباحی در حیطه کسب و کارهای دیجیتال مشغول شده و خلاقیت‌های نویی را رقم زده است.

مهری‌خانم از جرگه همان دهه شصتی‌هاست که عقیده دارد «کار نشد ندارد» و آنقدری زبان صفر و یک کامپیوتر را زیر و زبر می‌کند تا بشود آنچه که در بزنگاه ذهنش جا خوش کرده است.

خانم درویشی این بانوی خلاق را پای میز گفت‌وگو کشاندیم و از اولین ایده‌های خلاقانه و بازار کار پرسیدیم؛ او هم بدون معطلی از اول اول برایمان تعریف کرد و برنامه‌های کاربردی و وارد بازار شده را برشمرد.

کدهایی که کسب و کار را رونق می‌دهند

مهری‌خانم روزهای نخست فعالیتش را پیوند می‌دهد به ابتدای کلام و می‌گوید: «سال 86 در مرکز رشد دانشگاه بوعلی به اتفاق یک تیم خبره و فعال شرکتی تاسیس کردیم و اغلب در زمینه‌های نرم‌افزاری کار انجام می‌دادیم. ابتدای کار ما با سامانه‌های پیامکی شروع شد، سامانه‌ای که مثل امروز شناخته شده نبود و خط به خط برنامه این طرح را خودمان نوشتیم و کلی جای کار داشت، این سامانه با استقبال خیلی خوبی روبرو شد؛ استقبالی که از تصور ما خارج بود.

بعد از به ثمر نشستن این سامانه روند فعالیت‌های نرم‌افزاری و پنل‌های مختلف باز هم ادامه داشت تا اینکه در سال 90 شرکت مستقلی ثبت کردیم، باز هم مشغول بودیم و نرم‌افرازهایی را می‌نوشتیم که برخی از آنها وارد بازار کار شد و برخی هم مورد اقبال قرار نگرفت.»

این بانوی فناور در ادامه به ایده کدهای دستوری گریزی می‌زند و اضافه می‌کند: «همچنان مشغول کدنویسی بودیم تا جرقه ایجاد کدهای دستوری به ذهن ما رسید، کدهای دستوری که با ستاره و مربع شماره‌گیری و بعد منویی نمایش داده و خدمتی ارائه می‌شود، با ایجاد سرکد و نوشتن پنلی که به این کدها متصل شود این طرح محقق شد.

به تعبیری با قیمت خیلی مناسب در حد پنج میلیون تومان و البته بسته به نوع خدمت، امکان داشتن کدهای دستوری و منوی خدمات مختلف برای همه شرکت‌ها و مخاطبان ایجاد شد تا جایی که به راحتی می‌توانند زیر کد تهیه کنند و یا به هر وسیله سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دیگری که قابل برنامه‌نویسی باشد متصل شوند.

خط به خط این پنل با همکاری بچه‌های شرکت نوشته شده و کاملا بومی است، ناگفته نگذرم که تا پیش از این طرح، کدهای دستوری تنها در اختیار اپراتورها بود و امکان تهیه آن با رقم‌های میلیاردی میسر می‌شد.»

مکملی برای اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی

خانم برنامه‌نویس یادی از پیشرفت تندتر از باد کسب و کارهای دیجیتال می‌کند و ادامه می‌دهد: «خیلی از مشاغل به سمت دیجیتال شدن پیش می‌رود بنابراین با توجه به رصد نیازمندی‌های بازار و جامعه باید دست به ابداع و خلاقیت بزنیم.

به همین دلیل در کنار کدهای دستوری یا کدهای USSD باز هم به دنبال ضرورت‌های بازار بودیم به عبارتی نیازهای بازار دیجیتال را سنجیدیم و پیش رفتیم؛ تا به نوشتن «باشگاه مشتریان یا مولوپ (moloop.ir)» رسیدیم، باشگاه و یا بازارچه دیجیتالی که به طور مستقل و یا با همان کدهای دستوری قابلیت خدمات‌رسانی دارد.

مزیت‌های اپلیکیشن «مولوپ» یا بازارچه دیجیتال بی‌شمار است، از دانلود و آپلود عکس‌های بی‌نهایت گرفته تا بارگذاری اطلاعات فروشگاهی، ثبت مشتریان وفادار و اخذ تخفیفات فروش به نحوی که می‌تواند مکمل خوبی برای رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام باشد.

یا صفحه‌های کاری که در شبکه اجتماعی مشغول هستند با کمک مولوپ می‌توانند اطلاعات کامل‌تری مانند شماره تماس، سابقه خرید مشتری، امکان ارسال اخبار و پیامک و غیره را داشته باشند.

«باشگاه مشتریان مولوپ» بستری برای کسب و کارهای دیجیتالی است که کاملا بومی و چندوجهی طراحی شده، این برنامه‌ها در دنیای به روز تکنولوژی و کسب و کارهای جدید خدمتی به مردم به حساب می‌آید.»

60 پاسخ در یک ثانیه/ اولین‌های ایران

این بانوی نواندیش و خلاق بعد از ایجاد برنامه‌های کاربردی و ارائه آنها به بازار از حرکت نایستاده و کماکان در حال به‌روزرسانی و کدنویسی است، کاری که شب و روز نسخه او و همکارانش شده تا جایی که چشم‌اندازی دور از تصور را افق دید خودشان قرار دادند.

حالا اگر از فردای بهتر از امروز این گروه خبره بگذریم باید به ثبت اولین‌ها برسیم، از همین رو بانوی فناور همدانی درباره مزیت‌ و جایگاه طرح‌های نامبرده می‌گوید: «در زمینه کدهای دستوری شرکت ما جزو اولین‌ها در ایران است که سرکدهای رندی مثل عدد 500 ارائه می‌دهد و تمام قسمت‌های آن بومی است.

یکی از مزیت‌های کدهای USSD عدم نیاز به اینترنت و سیستم عامل است، در واقع مخاطبان بدون اینترنت و حتی با گوشی ساده خدمات دریافت می‌کنند، به طور مثال یکی از خدمات این کدهای دستوری مربوط به صرافی‌هاست به این ترتیب که بالغ بر چندصد تماس روزانه برای باخبر شدن از قیمت ارز در لحظه داشتند که اکثرا تعداد قابل توجهی از مشتریان هم پشت خط مشغول می‌ماندند.

در حالی که با اتصال به تابلوی قیمت، 60 درخواست در ثانیه با هر فراخوان پاسخ داده می‌شود، این اتفاق رضایت مشتریان و جوابدهی ساده و بدون معطلی را در پی دارد.

پس خدمات خیلی متفاوت و خاصی از این طریق ارائه می‌شود که دنیای کسب و کارها را تغییر داده و سبب رضایتمندی و استقبال خیلی خوب مشتریان شده است.»

رونق کسب و کار با «مولوپ» 

در این قسمت گپ‌وگفت، برنامه مولوپ واکاوی می‌شود و مزایای این برنامه شمرده؛ بانوی برنامه‌نویس در این باره می‌افزاید: «پنل مولوپ هم با توجه به خدمات گسترده و چندوجهی‌اش جزو اولین‌ها حساب می‌شود و در بازار جای خود را باز کرده؛ مولوپ به عنوان یک بازارچه قابل نصب و بهره‌برداری است، ضمن اینکه نسخه تحت وب آن ایجاد شده و برای مثال مشتری پس از خرید می‌تواند امتیاز کسب و از آن امتیازات امکانات دریافت کند و یا از تخفیف در خریدهای بعدی بهره‌مند شود.

مخاطبان محدودیتی برای بارگذاری عکس و اطلاعات ندارند و صد درصد بومی است حتی امکان خرید و نمایش محصولات را هم در بر می‌گیرد همچنین گلایه‌هایی که در حوزه کسب و کارهای مجازی وجود دارد با وجود برنامه‌ای مثل مولوپ رفع شدنی است.

باشگاه مشتریان مولوپ به شناخت محصولات و جذب مشتری کمک شایانی می‌کند، هرچند تمام امیدواری ما هم کمک به کسب و کارهاست تا از تغییرات روز دنیا جا نمانند.»

مولوپ در سودای صادرات

خانم درویشی در ادامه این مقال سخت‌ترین مرحله یک کار خلاقانه و فناورانه را بازگو می‌کند و یادآور می‌شود: «ورود به بازار و جا افتادن ایده‌های جدید یکی از سخت‌ترین مراحل کار به حساب می‌آید، اما با روش‌های مختلف و کوشش حتما می‌شود و صدالبته که پایداری و استقامت و خسته نشدن لازمه این مسیر پرفراز و نشیب است.

گاهی از طرح و ایده تا مرحله اجرا سه و چهار سال باید مداومت به خرج داد و تلاش کرد، درست مثل روشی که ما برای بومی‌سازی کدهای دستوری به کار بردیم تا به نقطه نهایی رسیدیم و هنوز هم که وارد بازار و با استقبال کم‌نظیری مواجه شدیم، پیشنهادها و خدمات جدید مشتریان را در برنامه می‌گنجانیم.

مدام به فکر پیشرفت برنامه‌ها هستیم و پویایی کار را حفظ کردیم و با همین فرمان ادامه خواهیم داد، امروز هم خدا را شکر به مرحله درآمدزایی رسیدیم و یک شرکت فناور، درآمدزا و اشتغال‌آفرین محسوب می‌شویم.

صبوری پیشه کردیم و از سراسر کشور برای کدهای دستوری مشتری داریم چون بدون محدودیت زمانی و مکانی در بستر اینترنت قابل تست و خرید است، برای اپلیکشین مولوپ هم سودای صادرات را داریم به ویژه اینکه تحت وب اجرا شده و در آینده نه چندان دور صادر خواهد شد.

در حال حاضر هم با تیم پنج نفره به عنوان شرکت فناور و خلاق مشغول ثبت برنامه‌های جدید هستیم و برای تعدادی از نیروهای کارآمد اشتغالزایی ایجاد کردیم، هرچند بدون حمایت خانواده و همکارانی دلسوزی مثل آقای علیرضا جوانبختی این مسیر محقق نمی‌شد.»

بانوان ایرانی حرف برای گفتن زیاد دارند

این بانوی جوان همدانی در حسن ختام این گپ‌وگفت صمیمی گریزی به فعالیت بانوان در عرصه‌های مختلف می‌زند و اضافه می‌کند: «به عنوان یک بانوی شاغل و فناور باید بگویم که در این مسیر مشکلاتی وجود دارد به ویژه در ابتدای راه که با دشواری‌های زیادی روبرو هستیم، مثلا در این سال‌ها چه تعداد برنامه نوشته و در دقیقه 90 کنار گذاشته شده بماند اما ناامید و دلسرد نشدیم.

موانعی هم هست مثل کمبود نیروهای متخصص و کاربلد و نبود تسهیلات کم‌بهره، البته که پارک علم و فناوری در حوزه تسهیلات کمک کرد ولی از هیچ کجای دیگر تسهیلاتی دریافت نکردیم با این حال هیچ یک از سختی‌ها بازدارنده نبوده و نیست.

نکته قابل ذکر دیگر بحث خانم بودن است، این موضوع در کل مسیر به عنوان یک مانع مطرح نبوده و تنها چیزی که پیش نیاز موفقیت است مهارت و تلاش وافر؛ خانم و یا آقا بودن توفیری در ماجرا ندارد با امید و کار بی‌وقفه قطعا نتیجه حاصل می‌شود و ایده‌های ناب جان می‌گیرد.

به نظرم دختران و بانوان کشور در خیلی از مباحث حرف برای گفتن دارند و می‌توانند موفقیت‌های آنچنانی را از آن خود کنند، به عقیده من ساختن هر ایده و یا پروراندن خلاقیت‌ها فقط به خواستن نیاز دارد و بس.

امیدوارم روزی تمام بانوان کشورم به این باور برسند که توانایی خلق بکرترین و ناب‌ترین ایده‌ها را دارند.»

پایان پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول