اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

توسعه صادرات به افغانستان از خراسان جنوبی مورد تاکید است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: در نشست با رئیس جمهور موضوع توسعه صادرات با کشور افغانستان مورد تاکید قرار گرفت زیرا توسعه تجارت با همسایگان از سیاست‌های دولت سیزدهم است.

توسعه صادرات به افغانستان از خراسان جنوبی مورد تاکید است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی  روز شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان که با حضور مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، افزود: همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع صادرات به کشور افغانستان باید تلاش خود را در راستای توسعه صادرات به این کشور معطوف کنند و این مهم خط قرمز مدیریت استان است.

وی گفت: رئیس جمهور در موضوع افغانستان دستیار ویژه‌ای دارد لذا در صورت نیاز به صدور مجوز در سطح ملی در راستای تسهیل صادرات کالا، موضوع از طریق دستیار ویژه پیگیری می‌شود.

رئیس جمهور در دومین سفر استانی به خراسان جنوبی که طی ۲ روز گذشته انجام شد، به استاندار دستور داد ضمن فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی استان نسبت به توسعه تجارت با کشورهای همسایه اقدام شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: موضوع خرده‌فروشی درخصوص کوله‌بری برای استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی تصویب و به استان ابلاغ شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید با برنامه و به گونه‌ای حرکت کنیم که سهمیه صادراتی ۱۱۷ میلیون دلاری استان به کشور افغانستان محقق شود گفت: البته تا این لحظه ۶۵ درصد آن محقق شده و لازم است با هم‌افزایی مثبت بین دستگاهی تا پایان سال نهایی شود.

اشرفی گفت: براساس آمارهای سامانه‌ای جمعیت مرزنشین استان تا شعاع ۲۰ کیلومتری ۳ هزار و ۷۰۰ و تا شعاع ۵۰ کیلومتری ۱۰ هزار نفر است و براساس دستور رئیس جمهور پیله‌وران و تعاونی‌های مرزنشین تا صد هزار دلار مشمول تعهدات ناشی از صادرات می‌شوند.

وی اضافه کرد: جنس، کار و رویکرد کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی باید تغییر یابد تا با فاصله گرفتن از روزمرگی، چند کار توسعه‌محور برای استان انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید برای صادرات محصولات کشاورزی استان نظیر زرشک، زعفران، عناب و انار، مشوق‌هایی در نظر گرفته شود گفت: همه تلاش کارگروه ابتدا باید حفظ جایگاه موجود در کشورهای همسایه و دوم ایجاد بازارهای جدید برای صادرات این محصولات باشد.

وی تصریح کرد: یارانه‌های پرداختی دولت در راستای تثبیت و تقویت جایگاه صادراتی و ایجاد بازارهای جدید است.

اشرفی گفت: اقدامات مثبتی در راستای توسعه صادرات نظیر خرده‌فروشی، ورود موقت خودروی سرمایه‌گذار افغان، ورود ماشین‌آلات معدنی از مرز ماهیرود و نصب دستگاه ایکس ری صورت گرفته که همه از جنس کارهای توسعه‌محور بوده لذا لازم است اصحاب رسانه در راستای معرفی و تبیین آن اقدام کنند.

پایان پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول