اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

گزارش روز دوم سینما حقیقت/ نکوداشت حاج نادر، مردی که مستند را رونق داد

مراسم نکوداشت زنده‌یاد حاج نادر طالب‌زاده مجری تلویزیون، مستندساز و تهیه‌کننده مستند و البته استاد و معلم بخش مهمی از مستندسازان کشور در جشنواره فیلم «سینماحقیقت» برگزار شد.

گزارش روز دوم سینما حقیقت/ نکوداشت حاج نادر، مردی که مستند را رونق داد

خبرگزاری فارس-گروه سینما: دومین روز از شانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت برگزار شد، جشنواره‌ای که علی‌رغم وجود اکران آنلاین برای اعضا و البته ترافیک سرسام‌آور اطراف سینما ملت هر روز پرشورتر و البته پر جمعیت‌تر برگزار می‌شود.

از ابتدای ورودم به سینما ملت متوجه این ازدحام شدم، از شاخصه‌های مهم این رویدار حضور فیلم‌سازان و مستندسازان حاضر در جشنواره میان مخاطبانشان است، مخاطب می‌پرسد و مستندساز از تجربه‌هایش می‌گوید، گویی مقابل درب هر سالن گعده‌ای است متشکل از از دو گروه سازنده و مخاطبین که همگی شیفته سینمای مستند هستند.

یکی از این گعده‌ها قبل از مستند دیافراگم اتفاق افتاده بود، همه حتی قبل از دیدن اثر در رابطه با موضوع آن گفت‌وگو می‌کردند.

میان سالن‌های پردیس ملت مشغول جابه‌جایی بودم که حرکت حاضران به سمت سالن شماره 9 سینما ملت توجهم را جلب کرد، نکوداشت حاج نادر طالب‌زاده مهم‌ترین بخش سینما حقیقت در روز دوم بود.

مراسم نکوداشت حاج نادر طالب‌زاده مجری تلویزیون، مستندساز و تهیه‌کننده مستند و البته استاد و معلم بخش مهمی از مستندسازان کشور شامگاه روز دوشنبه ۲۱ آذرماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد طیب سرپرست سینمای هنر و تجربه به‌عنوان مجری روی صحنه آمد و در حالی که بغض داشت، گفت: حاج نادر استاد همه ما بود. من این فیلم‌هایی را که حالا از او پخش شد، پیش از این ندیده بودم به همین دلیل حالم این چنین شد.

*روایت حمیدی‌مقدم از ویژگی‌های حاج نادر/ صداقتش همه را شیفته او می‌کرد

سپس محمد حمیدی‌مقدم دبیر این رویداد روی صحنه آمد و اظهار کرد: مفتخرم به عنوان دبیر این جشنواره که این نکوداشت را برگزار می‌کنیم، این ایده و فکر کوچک‌ترین کاری بود که می‌توانستیم انجام بدهیم‌، دلیل اینکه این روز را برای برگزاری این نکوداشت انتخاب کردیم این بود که دقیقاً سال پیش یک روز بعد از جشنواره پانزدهم اتفاقی به حاج نادر زنگ زدم، ایشان در منزل‌شان در غرب تهران بود. صبح جشنواره به عیادت ایشان رفتم درواقع هنوز آن کسالت بعدی حادث نشده بود او همچنان پر شور صحبت می‌کرد و می‌خواستم از حاج نادر دعوت کنم که به جشنواره بیاید، وقتی متوجه شد جشنواره قرار است آنلاین برگزار شود بسیار خوشحال شد، گفت این حرکت پیشرویی است، ایشان از منزل فیلم‌ها را تماشا می‌کردند.

وی در ادامه به بیان خاطره آشنایی‌اش با نادر طالب‌زاده پرداخت

دبیر جشنواره سینما حقیقت در ادامه بیان کرد: زمانی که در بخش بین‌الملل فارابی بود و زمانی که به تلویزیون آمد این مورد باز هم در وجود او مشهود بود اما سر پرشوری داشت و با مدیریت میانه‌ای نداشت، هیچوقت ترسی از قضاوت شدن نداشت و همیشه صادق بود. این صداقت او را برای همه فکرها قابل احترام می‌کرد.

وی افزود: زمانی که اولیور استون به ایران آمد اصلاً نمی‌خواست با کسی صحبت کند و می‌گفت فقط می‌خواهم با نادر طالب‌زاده صحبت کنم؛ این موضوع سطح نگرش او را می‌رساند که چطور یک فیلم‌ساز بین‌المللی شیفته صحبت با او است و آن گفتگو از نقاط درخشان سینمای ما شد.

حمیدی‌مقدم در پایان خاطرنشان کرد: حاج نادر نقش پررنگی در فضای مستند کشور دارد، ‌‌هر جایی که لازم به حضور ایشان بود حاضر بود و حاج نادر متعلق به تمام تفکرات حاضر میان جوانان ایران بود.

*اسلامزاده: نادر طالب‌زاده باعث شد مستندسازی را ادامه دهم/ گلایه از تغییر رفتار هنگام مدیریت

در ادامه محسن اسلام‌زاده کارگردان سینمای مستند پشت تریبون قرار گرفت و توضیح داد: زمانی که هیچ‌کسی ما را به‌عنوان فیلمساز قبول نمی‌کرد فیلمی را درباره سیستان بلوچستان ساخته بودیم، آنقدر بی پول بودیم که پول تاکسی هم نداشتیم، آن زمان هارد و فلش نبود پس کیس کامپیوتر را با خودم به تهران آوردم، گفته بودند فردی به نام طالب زاده وجود دارد که ما را به دفترش راه می‌دهد. کیس را به دفتر حاج نادر بردم، یادم است به او گفتم دوست دارم فیلم بسازم.

وی افزود: او وقتی فیلم را دید جمله‌ای گفت که گریه کردم چون در بیم و امید رها کردن فیلمسازی بودم، حاج نادر به من گفت تو مرا یاد ابراهیم اصغرزاده انداختی، ابراهیم اصغرزاده برای من یک اسطوره بود، انقدر با من پر انرژی صحبت کرد که خوشحال شدم. از همان جا دلدادگی ما به حاج نادر شروع شد، همان روز هم به آقای نیرومند تماس گرفت و من را به ایشان معرفی کرد، البته آن مستند کار خوبی نبود و هیچوقت هم پخش نشد.

این مستندساز افزود: یادم است وقتی برنامه «راز» راه افتاد به او می‌گفتم ما در سیستان و بلوچستان کار کرده‌ایم اما توجه نمی‌کردند تا اینکه انفجاری در آن منطقه رخ داد و ایشان به من زنگ زد و دعوت به برنامه کرد. آن زمان اولین باری بود که به تلویزیون می‌رفتم از همان زمان به بعد بسیاری با من تماس گرفتند تا در رابطه با این منطقه در راز صحبت کنم.

اسلامزاده در توضیح جلسه فیلم‌ساز ها با رهبر انقلاب گفت: جلسه فیلمساز ها با رهبری  از خاطرات مهم من با حاج نادر بود؛ به نگاه رهبری به افراد مختلف دقت میکردم ک وقتی حاج نادر صحبت می‌کردند همه را یادداشت می‌کردند.

وی رد پایان خاطرنشان کرد: نمی‌دانم به یکباره چه شد که ایشان بیمار شدند. او یک‌بار هم برای من درددل کرد، حالا بسیاری از رفقای ما مدیر شده‌اند، ایشان به من گفت نمی‌دانم چرا این بچه‌ها وقتی این ور میز هستند، یکجور هستند و وقتی آن ور میز می‌روند یک جور دیگر می‌شوند!

*عماد حمدونی: حاج نادر برادر و استاد ما بود

سپس عماد حمدونی استاد دانشگاه تونسی از کشور فرانسه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: اولین باری که آقای طالب‌زاده را شناختم با بیداری اسلامی همزمان بود، طی ده سالی که ما باهم ارتباط داشتیم بارها به کنفرانس‌های مختلفی از جمله افق نو دعوت شدم، شخصیت آقای طالب‌زاده را شخصیتی باورمند، انقلابی و کاریزماتیک دریافتم او را یک معلم و استاد تمام در حوزه سیاسی و ارتباطات و البته حوزه مقاومت می‌دانم. حاج نادر افراد تأثیرگذار و متفکرانی از نقاط مختلف از جمله آمریکای شمالی، روسیه و.. را گرد هم آورد تا درباره تفکر صهیونیست صحبت و درباره منفی گرایی و سلطه جهانی نکاتی را مطرح کنیم.

*شاه حسینی: حاج نادر شهروند تاریخ مقدس بود/ یک روزهم از معلمی غافل نشد

سپس مجید شاه حسینی مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی روی صحنه آمد و مطرح کرد: حاج نادر شهروند تاریخ مقدس بود، ما فکر می‌کردیم توفیق جنگ همان بیست سالی بود که امام (ره) می‌گفت. سال‌های دفاع مقدس یک بهار بود که ارزش‌های اخلاقی مفهوم پیدا می‌کرد. تاریخ مقدس تاریخی است که خداوند راوی آن است و این تاریخ به‌دور از تحریفات بشری است، راوی آن هم تا قیامت این تاریخ را روایت می‌کند.

وی افزود: نادر طالب زاده حتی یک دقیقه از عمر خود را بعد از اینکه به فهم این تاریخ نائل شد، برای خود نزیست؛ مثالی می‌زنم در مسیر کربلا این فاصله با امام است که تعیین کننده است، استفاده افراد از دنیا حداقلی است و…. در این مسیر باید برویم تا به امام برسیم.

شاه‌حسینی گفت: حاج نادر در تمام زندگی‌اش همینگونه بود، او شهیدی بود که شهادتش به تأخیر افتاده بود. او تجربه پیش از انقلاب را داشت، در آمریکا تحصیل کرده بود همه چیز داشت، همه آنچه برای برخی در این زمان رویاست برای او خاطره بود اما آمد و به رود انقلاب پیوست. حاج نادر آنچه را باور داشت با شهامت می‌زیست و این همه تجربه ذره‌ای از تواضع او نکاست، او شاگردان خود را می‌نواخت، از معلمی یک روز هم غافل نشد. نادر طالب‌زاده خیلی درس‌ها برای ما و شما دارد، نکند فقط او را یک مستندساز بدانیم.

*مریم طالب‌زاده: پدرم هیچگاه به من دیکته نکرد که چطور زندگی کنم

میهمان ویژه این مراسم مریم طالب زاده دختر حاج نادر بود، وی روی صحنه آمد و گفت: از پدرم تشکر می‌کنم به خاطر چشم اندازی که از زندگی به من نشان داد، او هیچگاه به من دیکته نکرد که چه کنم به من اجازه انتقاد کردن می‌داد گاهی با گفتگو گاهی با سکوت هیچوقت کاری نکرد که قصد خاموش کردن من را داشته باشد.

وی افزود: هروقت ناامید می‌شدم می‌گفت تو فقط راه را گم کردی، او می‌گفت حتی گاهی لازم است به دل ظلمات بروی و نور را پیدا کنی پدرم واقعاً آدم حسابی بود بیشتر اوقات به جای مدرسه رفتن ترجیح می‌داد تاریخ و انگلیسی و..و را کنار او یاد بگیرم به همه شاگردان او می‌گویم لطفاً بذرهایی را که او کاشت با دقت نگهداری کنید که به سمت علف هرز نرود.

بعد از این سخنان نشان فیروزه جشنواره سینوا حقیقت توسط محمد خزاعی، محمد حسین نیرومند، مجید شاه حسینی و محمد حمیدی مقدم تقدیم مریم طالب زاده شد.

سپس حمیدی مقدم از رضا برجی که یکی از همکاران همیشگی نادر طالب زاده بود دعوت کرده و از وی تجلیل کردند.

*برجی: حاج نادر را تکفیر کردند اما خدا عزتش داد

رضا برجی از مستندسازان هم بیان کرد: من پنج، شش فیلم با نادر ساختم نادر یک ویژگی داشت او دوست داشت ظرافت‌های هنر ایرانی را به دیگران نشان بدهیم، اخلاص و ایمان او، نادر را از دیگران متمایز می‌کرد، همیشه به دنبال این بود که فرهنگ ایرانی را در جاهای مختلف دنیا جستجو کنیم. نادر را جایی در همین کشور تکفیر کردند، می‌گفتند آمریکا درس خوانده، اما خدا به او عزت داد. خدا این عزت را به کسانی می‌دهد که در راه او جهاد کرده باشند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول