اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

شریعتی: اصلاح ساختاری در انتصابات مطالبه اصلی دانشجویان باشد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: موضوع اصلاح ساختاری در انتصابات و بحث کانون شایستگی باید مطالبه اصلی دانشجویان باشد تا این مهم در همه سازمان‌ها و نهادها محقق شود.

شریعتی: اصلاح ساختاری در انتصابات مطالبه اصلی دانشجویان باشد

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم روز دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سخنانی اظهار کرد: استان بوشهر و عسلویه پایتخت انرژی ایران است. تقریباً به صورت میانگین حدود ۷۰۰ میلیارد متر مکعب گاز کشور از این میدان بزرگ در کشور تولید می‌شود، به عبارت دیگر۷۰ درصد تولید گاز کشور در استان بوشهر و ۳۰ درصد از آن هم در مناطق دیگر است.

وی افزود: در ایام پیک مصرف گاز، روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی داریم. بنده گزارش این مسئله را یک ماه پیش در صحن علنی مجلس به عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی مطرح و عنوان کردم که ما باید نسبت به این ناترازی حساس باشیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: بوشهر تقریباً ۷۰ درصد از انرژی که در کل کشور مصرف می شود را تامین می کند و این فشار و مصرف انرژی چه در حوزه نیروی انسانی و چه در حوزه تجهیزات و در موضوعات مخاطرات محیط زیستی مردم این منطقه متحمل می‌شوند اما این دغدغه کلی در کشور وجود ندارد که ما در موضوع مدیریت مصرف دقت کنیم.

شریعتی ادامه داد: برخی از دانشجویان و جریان مطالبه گر دانشجویی این مطالبه را دارند که ایران با وجود اینکه مجموعه ذخایر نفت و گاز ایران در رتبه اول دنیا قرار دارد، چرا شدت مصرف انرژی باید به نحوی باشد که امروز سرمان را پایین بیندازیم‌؟ ۱۰ سال پیش در قانون پنجم و ششم به ما تکلیف شده است که در پایان این ده سال شدت مصرف انرژی در کشور نصف شود. در این مدت نه تنها شدت مصرف کاهش پیدا نکرده بلکه در برخی از نقاط افزایش هم داشتیم و این باعث سرافکندگی ماست در حالی که فشار ناشی از آن به مردم عسلویه تحمیل می شود. 

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه گفت: ما در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو هستیم. سال ۱۳۳۲ که در آن ۱۶ آذر شکل گرفت. در آن روز نیروهای رژیم استبدادی پهلوی تعداد زیادی از دانشجویان را در مقابل نیکسون معاون رییس جمهور وقت آمریکا قربانی کردند.

وی ادامه داد: امروز ربع پهلوی پسر محمدرضا در حوادث اخیر فراخوان میدهد و میگوید ۱۶ آذر اعتصاب کنید و به خیابان ها بیایید که مورد حمایت آمریکا و صهیونیست هاست. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه یادآور شد: در سال ۱۳۲۴ حزب کمونیست شوروی بخشنامه محرمانه ای منتشر کرد. در این بخشنامه آمده است اقداماتی جهت ساماندهی یک جنبش جدایی طلب در آذربایجان و دیگر ایالات شمال ایران صورت بگیرد. امروز نیز حزب دموکرات کردستان از همان تفکر نشأت گرفته است. 

شریعتی با بیان اینکه منشاء تحولات دانشجویی در گذشته استقلال طلبی و بیگانه ستیزی و نفی سلطه بیگانه بود، به فرمایشات مقام معظم رهبری در دهه ۷۰ اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در توصیه ای به دانش‌آموزان و دانشجویان فرمودند من دوست دارم همه دانش آموزان و دانشجویان درباره ریزترین پدیده های سیاسی دنیا فکر کنند و تحلیل بدهند. رهبر انقلاب در ادامه می گویند خدا لعنت کند آن دست هایی را که تلاش می‌کنند که قشر جوان و دانشگاهی و ما را غیر سیاسی کنند. حکومت‌های مستبد دنیا تمام تلاششان این است که دانشجو یان و مردم سیاسی نباشند و فکر نکنند و تحلیل نکنند.

وی با اشاره به اتفاقات سال ۸۸ خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب در رابطه با ماجرای سال ۸۸ خطاب به مردم و به ویژه دانشجویان و جوانان فرموده بودند باید در خصوص وقایع فکر کنید تحلیل کنید و بیان کنید حتی اگر تحلیل تان اشتباه است باید تحلیل و بیان کنید. در این رابطه رهبر انقلاب از صدا و سیما در پوشش مناظره های انتخاباتی انتقاد کردند  که چرا می‌گذارید این فنر جمع شود و یکدفعه رها شود و کشور دچار مشکلات شود. 

سخنگوی کمیسیون انرژی تصریح کرد: نباید شرایط کشور به گونه‌ای باشد که مریم رجوی که خودش دانشجوی دانشگاه شریف بود پیام دهد و بگوید که «درود بر دانشجویان شجاع دانشگاه شریف که در برابر گلوله و تانک رژیم آخوندی سینه سپر کردند و فریاد آزادی سر دادند؛ دانشگاه شریف محل تولد سازمان مجاهدین خلق و رهبران مجاهد ان همیشه پرچمدار مبارزه با ظلم بوده من افتخار می‌کنم که یک شریفی هستم».

شریعتی بیان داشت: کسانی که تلاش می کنند دانشگاه را از مسیر اصلی خود یعنی تحصیل و فضای تحویل دور کنند، دو هدف را دنبال می کردند اول این که بگویند دانشگاه اهل تحلیل نیست و دانشگاه اهل منطق و حرف زدن نیست و اهل فحش دادن است. و دومین هدف آنها در مورد زنان جامعه است.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره طرح شفافیت توضیح داد: خیلی از نمایندگان وعده شفافیت را قبل از ورود به مجلس دادند. بعد از آنکه مجلس یازدهم آغاز شد متن اولی آن را نوشتیم که قرار است چه اتفاقاتی در شفافیت بیفتد. سپس متن را با ۱۷۶ امضا به صحن مجلس بردیم و آقای قالیباف به عنوان یکی از طراحان این طرح نفر اول این طرح را به امضا رساند.

شریعتی افزود: کش و قوس ها در رابطه با شفافیت به آن جایی رسید که نمایندگان مجلس بر آن شدند که این طرح را اصلاح و سایر نهادها را نیز مکلف به شفافیت کنند که در این رابطه طرح شفافیت قوای سه گانه و سایر نهادها مطرح شد و مجلس به دوفوریت آن رای مثبت داد.

وی خاطر نشان کرد: مجلس پس از دو بار رفت و آمد این طرح به شورای نگهبان، در یکی از بندهای این طرح اصرار داشت که آن شفاف شدن آرا نمایندگان مجمع تشخیص نسبت به مصوبات ارجاعی از مجلس و اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان بود. قانون اساسی آیین نامه برخی از دستگاه ها مثل مجمع تشخیص و مجلس خبرگان را به عهده خود آن دستگاه ها گذاشته است؛ اگر مجلس بخواهد در رابطه با ایین نامه داخلی آنها اعمال نظر کند دخالت محسوب می‌شود و خلاف قانون اساسی است که شورای نگهبان مسئله را رد و ایراد گرفت و ما روی آن اصرار کردیم. حالا اگر مجمع تشخیص نظر قطعی خود را بدهد با تائید شورای نگهبان شفافیت به قانون تبدیل می شود.

* در یکی دو هفته آینده طرح شفافیت به صورت آزمایشی اجرا می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: من از رئیس مجلس خواستم تا طرح شفافیت نمایندگان تا تصمیم مجمع به صورت آزمایشی در مجلس اجرا شود و رئیس مجلس نیز به معاونت فناوری مجلس دستور داد تا این موضوع محقق شود که انشالله در یکی دو هفته آینده این سامانه بارگذاری و فعال می‌شود و این وعده گرچه با تأخیر دو ساله اما اجرا می‌شود.

شریعتی در پاسخ به سوالی درباره وعده دولت در ساخت ۴ میلیون مسکن گفت: مجلس قبل از شروع به کار دولت سیزدهم قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد.

وی افزود:وعده رئیس جمهور منطبق بر قانون بود که دو نکته دارد. عدم تحقق این موضوع چند مولفه دارد و یکی از آنها ضعف مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی است که در حال حاضر هم متصدی این وزارتخانه در حال تغییر است که امیدواریم این تغییر به نفع دولت و مردم شود.

* بانک‌ها به قانون پرداخت 20 درصد تسهیلات برای بخش مسکن عمل نکردند

نماینده مردم تهران گفت: علت دوم عدم تحقق ساخت یک میلیون مسکن در دولت، موضوع بانک هاست. مادر قانون دولت را مکلف کرده ایم که ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی بانکی باید به بخش مسکن بیاید که در این رابطه بانک ها به این قانون عمل نکردند.

* شعار نه شرقی نه غربی یک شعار جغرافیایی نبوده است

شریعتی در پاسخ به سوالی درباره توافقنامه های بین المللی با چین و روسیه گفت: شعار نه شرقی نه غربی یک شعار جغرافیایی نبوده بلکه یک شعار استراتژیک بوده است. انتشار متن و جزئیات توافقنامه های بین المللی حتما به صلاح نیست. قطعاً در توافق های بین المللی اگر درست انجام بگیرد نفع ما بیشتر است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تبعیض جنسیتی در استخدام ها گفت: دیوان عدالت اداری یکی از ارگان هایی هست که می تواند به این موضوعات ورود و رسیدگی کند چون هر اطلاعیه ای که هر دستگاه دولتی بدهد یک ابلاغیه محسوب می‌شود و اگر خلاف قانون باشد و به دیوان شکایت شود آن بخشنامه ابطال و آن دستگاه را ملزم می کند که آن را اصلاح کند. اگر دیوان عدالت اداری رسیدگی نکرد از طریق مجلس میتوان آن را پیگیری کرد.

* عملکرد حاکمیت در مدیریت فضای مجازی در حوادث اخیر قابل دفاع است

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد جنگ رسانه ای بیان داشت: دنیای امروز دنیای جنگ روایت هاست. راه مقابله با این جنگ، این است که ما هر کداممان انسان‌رسانه باشیم. حاکمیت وظیفه دارد در شرایط بحران مدیریت کند تا دشمن از این فضا اقدام تروریستی نکند که ازین جهت قابل دفاع است اما با فیلترینگ و بستن موضوعی حل نمی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: جنگ امروز جنگ رسانه شده‌است. ما باید هم خودمان و هم دیگران را به سلاح سواد رسانه، بصیرت، تحلیل و فهمیدن مسلح کنیم

شریعتی ادامه داد: ما درجنگ رسانه ای مغلوبیم. چون نمی‌توانیم دروغ بگوییم. در این وضعیت نمی توان صدا و سیما را به سبک ۳۰ سال پیش اداره کرد. باید روایت اول را رسانه های داخلی منتشر کنند. متاسفانه صدا و سیما و جریان رسانه ای کشور منفعل است و باید فعال شود. 

* باید دید وزیر پیشنهادی راه چه برنامه‌ای برای تولید مسکن دارد

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد انتصابات و معرفی مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و مسکن گفت: نظام مدیریت در دنیا تعریفی دارد و هر سازمان و ساختاری یک ارزش هایی برای خود دارد. هیچ دو سازمانی ارزش های مساوی و برابر ندارند و هر سازمانی بر اساس ارزشهای خودش افراد را شناسایی و استخدام و توانمند سازی می کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همه جای دنیا یک آیتم به عنوان تم ارزیابی وجود دارد که در واقع به آن مدل شایستگی می گویند. هر سازمانی برای خود شایستگی هایش را فهرست می کند و بر اساس آن کانون های ارزیابی تشکیل می شود و افرادی که داوطلب می شوند بر اساس آن شایستگی ها ارزیابی و انتخاب می شوند  در کشور ما هم این موضوع انجام می‌شود ولی ناقص است.

شریعتی افزود: موضوع اصلاح ساختاری در انتصابات و بحث کانون شایستگی باید مطالبه اصلی دانشجویان باشد تا این مهم در همه سازمانها و نهادها محقق شود.

وی بیان داشت: ابزار دیگری که می‌تواند به موضوع انتصابات کمک کند موضوع احزاب است. ما در هر دو زمینه ضعف داریم. جریانی که قرار است قدرت را در اختیار بگیرد اگر از قبل ۳۰  وزیر را نداشته باشد قطعاً به مشکل می‌خورد. 

شریعتی ادامه داد: بنده آقای بذرپاش را ۲۰ سال است که میشناسم و در دانشگاه هم دوره بنده بوده است. بنده توانمندی اداره وزارت راه را توسط آقای بذرپاش ارزیابی نکرده‌ام. باید دید آقای بذرپاش در ساخت مسکن چه برنامه و چه ایده ای دارد که بتواند یک سال گذشته را جبران کند. 

وی تاکید کرد: برای مدیریت ارشد لزوماً تخصص آن رشته مربوطه نیاز نیست. در واقع احراز توانمندی مدیریت ارتباطی با داشتن تخصص در آن رشته ندارد، اما اگر کسی هم تخصص داشت و هم توان مدیریت قطعا اولی است.

* دولت قبل مسیر یکطرفه‌ای به سمت غرب داشت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره دیپلماسی اقتصادی در دولت توضیح داد:  ما در دولت گذشته یک مشکلی داشتیم و آن این بود که اعتقادی به دیپلماسی همسایگی نداشتند و می‌گفتند مسیر ما یک مسیر یک طرفه به سمت غرب است یا با آنها می‌رسیم یا هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

* دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی برنامه جدی دارد 

وی افزود: در دولت قبل برخی روابط دیپلماسی ما با کشورهای همسایه خراب شده بود. اما دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی برنامه جدی دارد و روابط ما با برخی از کشورهایی که رابطه خوبی نداشتیم احیا شده است و روابطی که شکل گرفته روابط حسنه‌ای است.

وی ادامه داد: ما در حوزه دیپلماسی فرامنطقه‌ای نیز برای اولین بار از پالایشگاه فرا منطقه‌ای بهره‌برداری کردیم و در ونزوئلا نیز یک پالایشگاه مورد بهینه‌سازی قرار گرفت.

* پالایشگاه‌ها در جنگ اقتصادی، سلاح دفاعی ما هستند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: فعال کردن پالایشگاه‌سازی در دولت قبل جایگاهی نداشت و اعتقادی به آن نداشتند، اما ما گفتیم در جنگ اقتصادی سلاح دفاعی‌مان این پالایشگاه‌ها است.

وی افزود: ما در حوزه برق و گاز همیشه گفتیم یارانه‌ای که به حوزه خانگی تخصیص داده می‌شود، عادلانه نیست. در این رابطه مشترکین پرمصرف و دهک بالای جامعه به دلیل استفاده بیش از حد طبیعت یارانه بیشتری دریافت می‌کردند و در واقع با توجه به اینکه مصرف نجومی داشتند از یارانه مردم استفاده می‌کردند که ما آن را اصلاح کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به دانشجویان گفت: من از شما انتظار داریم که اصل ۴۹ قانون اساسی را مطالبه کنید که در آن آمده است در صورت مشهود شدن اموال نامشروع توسط مسئولین و کارگزاران پس از آنکه محرز شد، اموال آنها به بیت‌المال برگردد؛ قبل از انقلاب این قانون صرفاً برای حکومت پهلوی بود اما در مجلس دهم نمایندگان آن را اصلاح کردند و گفتند اگر در جمهوری اسلامی هم مسئولین اموال نامشروع داشتند باید به بیت‌المال برگردد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول