اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

چنگِ زباله‌ها بر سیمای شهر اهواز/ شهروندان: دادستان و گروه‌های جهادی معضل شهر را حل کنند

دیر زمانی که پسماندها بر سیمای اهواز چنگ انداخته‌اند و چهره‌ی این شهر را به زشتی هر چه تمام‌تر ترسیم می‌کنند.

چنگِ زباله‌ها بر سیمای شهر اهواز/ شهروندان: دادستان و گروه‌های جهادی معضل شهر را حل کنند

خبرگزاری فارس از اهواز؛ بچه گربه‌ها از تلِ زباله‌های انباشته شده در کُنج خیابان بالا می‌روند و کیسه‌های پلاستیکی را به دندان می‌گیرند و پاره می‌کنند. بوی تعفنِ چلوخورشت‌های مانده و بقایای پیاز و سیب‌زمینی و میوه‌های کپک زده در شعاعی دور از سطل‌های زباله‌ی شهرداری اهواز به اطراف پراکنده می‌شود و ساکنان خانه‌های این شهر را به سختی می‌آزارد.  

خاک نمورِ حاشیه‌ی مخازن انباشت زباله در شهر اهواز به محلی امن برای زندگی سوسک‌ها، موش‌ها و جوندگان ریز و درشت بدل شده است و عابرانِ پیاده‌ای که از خیابان‌های شهر گذر می‌کنند، برای فرار از روبه‌رو شدن با این جانداران موذی، به هنگام تلاقی مسیر با محل قرار گیری این سطل زباله‌های بزرگ که در بیشتر اوقات شبانه‌روز سرریزِ زباله‌اند، پا تُند می‌کنند تا از آن مهلکه‌ی غیربهداشتی خوفناکِ آزار دهنده با سرعت هر چه تمام‌تر بگریزند. 

دیر زمانی که زباله‌ها بر سیمای اهواز چنگ انداخته‌اند و چهره‌ی این شهر را به زشتی هر چه تمام‌تر ترسیم کرده‌اند. این روزها، همانند روزها و ماه‌ها و سال‌های گذشته در حالی زباله‌ها از دیوار شهر بالا می‌روند، که پیگری‌های مردمی برای رفع این معضل تا کنون لاینحل و بی‌نتیجه مانده است و مردم با طاقتی به سر آمده، تنها می‌توانند نظاره‌گر واقعیت تلخِ کوچه و خیابان‌های محل زندگی‌شان باشند. نظاره‌گر زشتی، کراهت و ناخوشایندی و انتشارِ بیماری.  

یک شهروند اهوازی ساکن منطقه کوروش اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن نارضایتی از عملکرد شهرداری در جمع‌آوری و دفع پسماند گفت: اگر نگاهی به خیابان‌های این منطقه بیندازید مشاهده می‌کنید که حجم بالایی از زباله در خیابان‌های شهر انباشته شده است و ساکنان این محله از بوی تعفن در عذاب هستند. 

تهدید سلامت و شادی شهر 

شهروند دیگری از منطقه گلستان اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: هر روز برای عزیمت به محل کار اولین صحنه‌ای که مشاهده می‌کنیم، تلمبار زباله است و حقیقتا از این موضوع در رنج هستیم. دیدن خیابان‌های زشت و انباشته از زباله،‌ شادی، انگیزه و امید را در دل مردم شهر از بین برده است.

یکی دیگر از شهروندان اهوازی نیز که در منطقه‌ی فرهنگ‌شهر ساکن است، به خبرنگار فارس گفت: جمع‌آوری زباله‌ها از نظم خاصی برخوردار نیست. زباله‌گردها هم با پاره کردن کیسه‌های زباله این شرایط بحرانی را بحرانی‌تر می‌کنند و حجم زیادی از مواد متعفن را در حاشیه خیابان رها می‌کنند و می‌روند. 

یکی دیگر شهروندان اهوازی نیز معتقد است که انباشت زباله در شهر همانند یک سونامی هر چند وقت یک‌بار اهواز را کثیف و بدمنظر می‌کند. او به خبرنگار فارس گفت: علت بی‌برنامگی و بی‌نظمی در جمع‌آوری زباله‌های سطح شهر، ناتوانی شهردار و همکاران او در شهرداری و شورای شهر است. شهرداری که در این خصوص به هیچکس هم پاسخگو نیست و لازم است تا دادستانی با جدیت به این مسئله ورود پیدا کند.

 

لزوم ورود مدعی‌العموم به عدم جمع‌آوری زباله‌ در اهواز

یکی دیگر از شهروندان اهوازی ساکن کوی زرگان با اشاره به پیگیری‌های مستمر ساکنان این منطقه برای جمع‌آوری پسماند به خبرنگار فارس گفت: علی‌رغم پیگیری مستمر برای جمع‌آوری زباله از سطح منطقه، اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیدیم. 

وی ادامه داد: باید با ناکارآمدی و بی‌توجهی مسئولان در خصوص جمع‌آوری زباله‌ها که باعث نارضایتی و تهدید سلامتی مردم شده است، برخورد قاطع صورت بگیرد. 

 این شهروند اهوازی گفت: ساکنان مناطق زرگان و پاستوریزه از مدیر منطقه ۳ شهرداری اهواز به دلیل قصور در خدمات‌رسانی به مردم و عدم نظارت بر خدمات شهری که باعث تهدید سلامت و بهداشت شهروندان شده است، گله‌مند هستند و ما از مدعی العموم می‌خواهیم که به این موضوع ورود کند. 

یکی دیگر از ساکنان این منطقه نیز به خبرنگار فارس گفت: گروه‌های جهادی بارها این مطالبه مردمی را به اعضای شورای شهر، شهردار و مدیر منطقه انتقال دادند اما  پاسخ در خوری به آنان داده نشده است. ما خواستار این هستیم که با هر فرد حقیقی و حقوقی که در ایجاد چنین وضعیتی دخالت دارد، برخورد قانونی صورت بگیرد. 

پیمانکارانِ دفع زباله مقصرند

رضا امینی شهردار اهواز با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته ترک فعل جمع‌آوری زباله از سطح یکی از مناطق اهواز توسط پیمانکار مربوطه صورت گرفته است، اظهار کرد: در این خصوص یکی از پیمانکاران جمع آوری زباله طی ماه‌های گذشته به علت ترک فعل نسبت به جمع آوری زباله‌ها با حکم قضائی بازداشت شد.

وی همچنین در مصاحبه‌ای بیان کرد: به دلیل ساماندهی و سازماندهی قراردادهای پیمانکاری که بایستی شهر را در حد مطلوب به نظافت و پاکیزگی برسانند، برخی پیمانکاران با تحریک اشتباه کارگران برای طرح طبقه بندی مشاغل و چهاردرصد مشاغل زیان آور، سبب ایجاد چنین وضعیتی شدند.

دفن زباله‌ها در اهواز نابسامان است

علی بنی‌عگبه رییس حفاظت محیط زیست اهواز نیز با تاکید بر لزوم ساماندهی مدفن زباله‌ها و راه‌اندازی کارخانه پردازش پسماند در شهرستان اهواز، اظهار کرد: زباله‌های شهر اهواز، با گذشت بیش از یک ماه از آغاز بهره‌برداری سلول جدید پسماند، همچنان در محوطه سایت تخلیه می‌شود.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اهواز همچنین با انتقاد از عدم راه‌اندازی کارخانه پردازش پسماند در سایت صفیره، گفت: به رغم اینکه این کارخانه آماده به کار است ولی از آن بهره‌برداری نمی‌شود.

وی در عین حال اضافه کرد: شهرداری اهواز دلیل دپوی زباله در سایت پسماند و عدم دفن آن در سلول جدید را راه‌اندازی نشدن کارخانه پردازش عنوان کرده است و این در حالیست که بعد از چهار پنج سال انتظار برای اتمام عملیات ساخت سلول دوم، دپوی زباله در محوطه سایت دیگر قابل پذیرش نیست.

وعده‌های بی‌سرانجام برای دفن بهداشتی زباله‌های اهواز

یک دهه از وعده شهرداری اهواز برای دفن بهداشتی زباله‌ها می‌گذرد، اما آلودگی پسماند همانند گذشته یکی از پرچالش‌ترین مشکلات کلانشهر اهواز است و راه‌اندازی کارخانه تولید کود کمپوست، تصفیه شیرابه زباله به صورت بیولوژیکی، هدایت و جمع آوری گاز تولیدی، قابلیت استحصال انرژی و نیز تثبیت پسماندهای دفن شده پس از وعده‌های فراوان هنوز به ثمر ننشسته است.

به گزارش فارس، حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از زباله های شهری در خوزستان به صورت غیربهداشتی دفع، سوزانده و یا در محیط رهاسازی می‌شوند و وضعیت پسماندها به ویژه پسماندهای شهری همچنان نگران کننده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول