اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مروری بر مشهدی‌های حاضر در جام جهانی/ سخندان: پیش بینی سخت است، اما مطمئنم صعود می‌کنیم

رضا سخندان، کمک داور خراسانی که در جام جهانی ۲۰۱۸ در لیست فیفا حضور داشت، درباره بازی امشب ایران و آمریکا می گوید: مهم نیست با رتبه اول یا دوم صعود کنیم، اما مطمئنم صعود می‌کنیم.

مروری بر مشهدی‌های حاضر در جام جهانی/ سخندان: پیش بینی سخت است، اما مطمئنم صعود می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، تیم ملی کشورمان امشب ، در مرحله گروهی جام جهانی به مصاف آمریکا می‌رود. مصافی که برای ما سرنوشت ساز است. چرا که نتیجه آن صعود یا حذف ایران از این مرحله جام جهانی است.

جام جهانی، که معتبرترین مسابقات فوتبال جهان به شمار می رود، امسال در قطر در حال برگزاری است و ملی پوشان کشور برای ششمین باز حضور در این رویداد مهم را تجربه می‌کنند. بازیکنان تیم ملی مثل هرسال از باشگاه ها و شهرهای مختلف انتخاب شدند اما فوتبالیست های خراسانی، امسال از تیم ملی بازماندند. استان هایی مثل گلستان با 6 فوتبالیست در این رویداد مهم حضور دارند و بعضی استان ها مثل لرستان، زنجان و فارس با حضور یک نماینده ردی از خود در جام جهانی به جا می‌گذارند. اما دست خراسانی این بار از حضور در جام جهانی خالی مانده است.

رضا قوچان نژاد، حماسه ساز جام 2014
آخرین حضور یک خراسانی در جام جهانی به سال 2014 برمیگردد. وقتی که رضا قوچان نژاد برای ایران گل کاشت. رضا قوچان‌نژاد نورنیا زادهٔ ۲۹ شهریور ۱۳۶۶ در مشهد است و در جام 2014 تنها گل تیم ملی ایران در بازی آخر مقابل تیم ملی بوسنی و هرزگوین را به ثمر رساند. البته بعد از آن هم برای جام جهانی 2018 به لیست تیم ملی دعوت شد، اما قبل از آغاز تورنمنت با انتشار پستی در اینستاگرام از تیم ملی ایران خداحافظی کرد. 

قوچان نژاد قبل از جام جهانی نیز با ثبت تک‌گل برتری تیم ملی ایران در برابر کره جنوبی نقش مهمی در صعود ایران به جام جهانی 2014  داشت.  گل وی به تیم ملی کره‌جنوبی را مشابه گل خداداد عزیزی به استرالیا خوانده‌اند و او در آن زمان در روزنامه‌ها به حماسه‌ساز جام جهانی معروف شد.

 

خداداد عزیزی، از فریمان تا جام جهانی

خداداد عزیزی، غزال تیزپای فوتبال ایران نیز یک خراسانی است. او متولد روستای چشمه ایلخی از توابع فریمان  است که همراه خانواده‌اش در سن شش سالگی به مشهد مهاجرت کرد.خداداد در بازی با تیم ملی استرالیا، پس از یک ماراتن طولانی برای رسیدن به جام جهانی ۹۸ فرانسه، برای تیم ملی ایران گلزنی کرد و از آن تاریخ به بعد لقب غزال تیزپای آسیا را گرفت. هرچند که نتیجه آن بازی با تساوی ۲–۲ خاتمه یافت، ولی به علت صعود تیم ایران به جام جهانی برای خیلی از ایرانی‌ها از برد شیرین‌تر بود و باعث شادی و پایکوبی در سطح شهرهای ایران شد.

 

 

رضا عنایتی، تاثیرگذار اما بی نصیب!

رضا عنایتی نیز از ملی پوشان مشهدی است که با ۱۴۷ گل زده رکورد بیشترین گل زده در تاریخ لیگ برتر را دارد. او در صعود به جام جهانی ۲۰۰۶ به همراه تیم ملی فوتبال ایران حضور داشت و جزو بازیکنان تاثیرگذار بود اما شانس  بازی در جام جهانی ۲۰۰۶ را نداشت و از روی نیمکت نظاره گر بازی ها بود.

 

3 داور خراسانی راه یافته به عرصه های جهانی

علاوه بر فوتبالیست‌ها و سرمربی خراسانی که به جام جهانی راه یافته اند خراسان در این عرصه داوران پرافتخاری نیز دارد. از علیرضا فغانی که پرافتخارترین داور فوتبال کشورلقب گرفته و در رویدادهای مختلف بین المللی سوت زده است تا رضا سخندان و حسن کامرانی فر که کمک داورانی هستند که به لیست فیفا راه یافته اند.

رضا سخندان، که در جام ۲۰۱۸ روسیه، در ۴ بازی حضور داشته و با عنوان کمک داور ایفای نقش کرده است، در گفت و گو با فارس می گوید: با اینکه پیش بینی سخت است، اما به احتمال زیاد ایران صعود می‌کند. 

او همچنین درباره داوری های امسال میگوید: داور های با تجربه ای در این مرحله وجود دارند. داورهای کم‌تجربه و جوانی نیز در این جام به چشم میخورند که تا به حال مشکل خاصی نداشته اند و کلیت موضوع داوری جام جهانی خوب است. 

او همچنین درباره وضعیت فوتبال مشهد اظهار کرد: مشکل فوتبال خراسان به قدری عمیق است که با برنامه های ۶ ماهه و یکساله اصلاح نمی شود و نیازمند زیرساخت ها و برنامه ریزی های بلند مدت است. این وضعیت باعث شده جوانان نیز دیگر رغبتی به فوتبال و داوری نداشته باشند و این وضعیت هرچه سریع‌‍‌تر باید اصلاح شود.

در هر صورت خراسان سالهاست که در عرصه فوتبال کم گذاشته و سرنوشت این ورزش در این استان وضعیت مناسبی ندارد. پس از حضور قوچان نژاد فوتبالیست دیگری از این خطه به تیم ملی راه نیافته و به عبارتی قریب به 10 سال است که خراسانی ها از پوشیدن لباس ملی بی بهره مانده اند. فوتبال استان پس از حذف شهرخودرو از لیگ یک رسما نماینده ای در این لیگ ندارد و دیگر باشگاه ها نیز چون ابومسلم و پدیده نیز وضع مشابهی دارند.. بنابراین معلوم نیست فوتبالیست خراسانی بعدی که افتخار پوشیدن لباس تیم ملی را کسب می‌کند چه کسی باشد.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول