اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

۲ اثر تاریخی یزد جایزه آسیا و اقیانوسیه یونسکو گرفتند

جوایز آسیا و اقیانوسیه یونسکو ۲۰۲۲ برای حفاظت از میراث فرهنگی به دو اثر در استان یزد داده شد.

۲ اثر تاریخی یزد جایزه آسیا و اقیانوسیه یونسکو گرفتند

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، در این دوره از جوایز حفاظت از میراث‌فرهنگی یونسکو که توسط دفتر منطقه‌ای بانکوک در تایلند برگزار می‌شود، ۱۳ طرح از شش کشور افغانستان، چین، هند، ایران، نپال و تایلند توسط هیئت داوران بین‌المللی تجلیل شد.اهدای جایزه آسیا و اقیانوسیه یونسکو به دو اثر تاریخی یزد یونسکو با انتشار تصاویری از برندگان این جایزه به معرفی مختصری درباره آن‌ها نیز پرداخته است.

در گزارش مربوط به معرفی قنات زارچ آمده که شهر تاریخی یزد یک پروژه بزرگ است. احیای سیستم‌های آبی باستانی ابتکار عملی برای احیای یکی از مهمترین آثار ایران بوده است. این قنات در فهرست میراث جهانی ثبت شده و مشارکت محلی سازندگان قدیمی با تجربه در کنار تیم‌هایی از داوطلبان جوان به احیای این قنات کمک کرده است.

درباره خانه تاریخی و ۳۰۰ ساله‌ای در شهر یزد که به نام شهید صدوقی و کاربری خانه فرهنگ جایزه لیاقت و شایستگی را دریافت کرده نیز آمده است: درک ارزش‌های تاریخی و معماری این خانه با حمایت بخش خصوصی و توسط تیمی از متخصصان میراث فرهنگی استان انجام شده است. همچنین آن‌ها از طریق مشاوره با معماران چیره دست و صنعتگران سنتی ماهر و آموزش در حین کار برای نیروی کار محلی به نتایج خوبی رسیده اند. این خانه یک الگوی موفق برای تغییر کاربری یک خانه تاریخی و استفاده عمومی از آن است.

پایان پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول