اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

آمریکای باجگیر و ایرانی با غیرتی که باج نمی‌دهد

امروز هیمنه استکبار از تب و تاب افتاده و نه تنها در نزد ملت ایران بلکه در هژمونی قدرت و اثرگذاری برجهان مسستکبران ابهتی ندارند.

آمریکای باجگیر و ایرانی با غیرتی که باج نمی‌دهد

گروه سیاسی خبرگزاری فارس، یادداشت؛ علی شعبانی: رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی امروز (شنبه) به مناسبت هفته بسیج سخنان ارزشمندی را مطرح فرمودند و در بخشی از فرمایشات خود خطاب به کسانی که صراحتا می گویند که راه حل مشکلات کشور مذاکره با آمریکاست ، اینگونه بیان داشتند:

«مشکل ما با آمریکا را فقط یک چیز حل می کند (وآن اینکه) به آمریکا باج بدهیم . نه یکبار . به یکبار باج هم قانع نیستند . امروز باج بدهید فردا می آیند یک باج دیگری می خواهند . پس فردا باج دیگری می خواهند . امروز می گویند هسته ای 20 درصد را تعطیل کنید . بعد می گویند 5 درصد را جمع کنید . بعد می گویند بساط هسته ای را برچینید. بعد میگویند قانون اساسی را عوض کنید و بعد می گویند شورای نگهبان را بردارید. باج می گیرند امریکایی ها. اگر می خواهید مشکلتان با آمریکایی ها حل شود باید مرتب باج بدهبد.»

رهبر انقلاب تأکید کردند ایرانی با غیرت باج نمی دهد و در بخش دیگری از فرمایشاتشان نیز به بدعهدی آمریکایی ها  در ماجرای برجام و همچنین در مذاکرات الجزایر ( آزادی گروگانهای سفارت آمریکادر سال 60) اشاره و فرمودند که هم در جریان مذاکرات با آمریکا در الجزایر و هم در توافق برجام ، آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکردند .

فرهنگ عمید در باره معنی کلمه باج به موارد زیر اشاره می کند:

- پولی که به زور از کسی گرفته شود

- آنچه پادشاهان بزرگ از پادشاهان مغلوب و زیردست خود می گرفتند.

- پولی که راهداران از مسافران می گرفتند.

یک اصطلاح یا ضرب المثل هم تحت عنوان " باجِ سبیل" داشتیم که گویا در ابتدا به مأمورین مالیات صفویه که سبیلهای کلفتی داشته اند اطلاق می شده اما به مرور این افراد با زور و اجبار اقدام به گرفتن اموال مردم می کردند بگونه ای که آنچه مردم به این سبیل کلفتها می دادند به باج سبیل معروف شد و این زورگیرها از کسانی که زورشان می رسید ، بیشتر باج می گرفتند اما همان ایام عیاران و جوانمردان و حق‌جویانی بودند که هرگز تن به پرداخت باج به این سبیل کلفتها اعم از داخلی و خارجی  نمی دادند و بلکه حق مظلومان را هم از آنان می گرفتند؛ همانهایی که در سخنرانی امروز رهبر معظم انقلاب به عنوان بسیجیان اعصار گذشته از آنها نامبرده شد.

امروز نیز رهبر معظم انقلاب از آمریکایی ها به عنوان باجگیر یاد می کنند و مفهوم آن این است که باجگیری در دنیا به روشی مدرن ادامه دارد و البته باید بدانند که ملت ایران ذاتا در طول تاریخ در مقابل باجگیران ایستاده و به زورگویان باج نمی داده است و حتی بخشی از قهرمانان اسطوره ای ایران کسانی هستند که در مقابل باجگیری سلطه طلبان ایستادگی کرده اند. امروز هیمنه استکبار از تب و تاب افتاده و نه تنها در نزد ملت ایران بلکه در هژمونی قدرت و اثرگذاری برجهان مسستکبران ابهتی ندارند.

اما در مورد روش باج گیری آمریکایی ها در طول تاریخ نه چندان دور این کشور می توان به مصادیق برجسته ای اشاره کرد:

1-  لیبی از نمونه های بارز باجگیری و بدعهدی آمریکایی هاست. قذافی به دلیل پیگیری برنامه‌های هسته‌ای‌ تحت فشار قرار گرفت و تحریم‌های زیادی توسط آمریکا و سایر غربی ها علیه لیبی اعمال شد. بعد از بیست سال فشار آمریکا سرانجام قذافی وارد مذاکره با آنها شد و برای برداشته شدن تحریم‌ها تمامی برنامه های هسته ای خود را کنار گذاشت و  با تمام خواسته های آمریکاییها موافقت کرد و حتی مسئولیت انفجار در هواپیمای لاکربی را پذیرفت و به خانواده‌های قربانیان آن حادثه خسارت داد. او حتی تمام تجهیزات هسته ای خود را بار کشتی کرد و تحویل آمریکاییها داد و توافقات اقتصادی و نفتی و نظامی با امریکا و انگلیس امضا کرد اما چیزی نگذشت که با شروع ناآرامی‌های داخلی ، امریکا و انگلیس پشت قذافی را خالی کردند  و بارها این کشور را بمباران کرده و نهایتا قذافی را کشتند و بخشهای زیادی از این کشور را اشغال کردند.

۲-  کره شمالی کشور دیگری بود که بعد از فشار سنگین تحریمها تصمیم گرفت با امریکا وارد مذاکره شود .ابتدا کره ای ها با گفتگوی شش جانبه (چین - ژاپن - کره جنوبی - روسیه و امریکا) موافقت کردند. پس از چند دور مذاکره کره شمالی پذیرفت که برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد مشروط به اینکه به این کشور کمکهای مالی صورت گیرد و تأسیساتی برق هسته ای نیز برای این کشور بسازند اما با شروع اقدامات کره‌ای‌ها، بد عهدی آمریکایی ها آغاز شد و حتی تحریمهای جدیدی علیه این کشور وضع شد(سال ۲۰۰۵). با اینکه کره ای ها هشتاد درصد برنامه هسته ای خود را تعلیق نمودند اما نه کمک اقتصادی به آنها شد و نه با ایجاد تاسیسات برق هسته ای موافقت کردند. سرانجام کره ای ها قبل از نابودی تمامی تاسیسات هسته‌ای شان ، متوجه بدعهدی و نانجیبی گانگسترها شدند و از مذاکرات کنار کشیدند.

۳ -  عراق : صدام که در جریان جنگ با ایران اسلامی مورد حمایت شرق و غرب بویژه امریکا بود ، با شروع حمله به کویت روابطش با امریکا به تیرگی گرایید که منجر به جنگ موسوم خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ آغاز شد . بعد از چندسال،  فشار امریکا به عراق به بهانه در اختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی شدت گرفت که بر اثر آن صدام در سال ۱۹۹۸ مجبور شد اجازه بازرسی و نظارت از مراکز خاصی را در عراق به آمریکاییها بدهد. اما آمریکاییها بعد از اخذ این امتیازات با بهانه‌جویی و به بهانه عدم همکاری عراق با بازرسان، به این کشور  حمله کردند و نهایتا آن را اشغال کردند.

۴ -  مصر: بعد از سالها انتظار،  انقلاب مردم در مصر به ثمر نشست و با به زیر کشیدن حسنی مبارک، محمد مرسی به ریاست جمهوری رسید . هنوز شیرینی پیروزی بر دیکتاتور مصر در کام مردم شیرین بود که مرسی برای تداوم کمک های اقتصادی و نظامی آمریکا حتی حاضر شد از متحدان انقلابی مانند ایران فاصله بگیرد و مواضعی تعجب برانگیز حتی در کنفرانس سران اسلامی اتخاذ نماید اما امریکا با توجه به نگرانی های رژیم صهیونیستی از حاکمیت یافتن اخوانی ها در مصر ، جوابی به اعتماد او ندادند و سرانجام نظامی ها با حمایت امریکا کودتا کردند و مرسی را دل به حمایت غرب و امریکاییها بسته بود سرنگون و به زندان انداختند.

۵-  ایران : نزدیکترین رفتارهای باجگیرانه امریکا از ایران به توافقنامه بر جام بر میگردد . با روی کار آمدن دولت اصلاح طلب روحانی در سال ۹۲ و تاکید او و همکارانش بر تکیه به تعامل با امریکا (کدخدا) به عنوان تنها راه حل ایران برای حل مشکلات اقتصادی، سرانجام بعد از مذاکرات متعدد، توافقنامه هسته ای موسوم به بر جام در سال۹۴ به امضا رسید . اما در حالی که هنوز مدتی از انجام آن نگذشته بود  با کارشکنی هایی از سوی دولت اوباما مواجه شد و تحریمهای جدیدی نیز علیه ایران وضع شد بگونه ای که رئیس بانک مرکزی در همان دولت روحانی نتیجه بر جام را برای ایران تقریبا هیچ خواند. با آمدن ترامپ و خروج او از برجام علی رغم اجرای تعهدات از سوی ایران، این موافقتنامه هیج حاصلی جز تعطیلی بخش زیادی از برنامه های هسته ای و افزایش تحریمها نداشت و تجربه سی و چهار سال قبل که باعث شد ایران از همین سوراخ (مذاکره و اعتماد به امریکا) گزیده شود تکرار شد . ماجرا آنگونه بود که بعد از تسخیر لانه جاسوسی در سال ۵۸ سرانجام با وساطت برخی کشورها و شخصیتها مذاکراتی بین ایران و امریکا در الجزایر برگزار می شود و بر اساس توافقنامه الجزایر مقرر می شود تا در ازای بازگردان  دارایی های بلوکه شده ایران و ... توسط امریکا، ایران گروگانهای امریکا را آزاد کند. ایران گروگان‌ها را در اقدامی انسانی و بر اساس توافقنامه یاد شده آزاد کرد اما آمریکایی ها مثل همیشه به تعهدات خود عمل نکردند.

باز هم به عقب تر بر می گردیم سال ۱۳۳۲ محمد مصدق که از خیانتهای انگلیس ها کلافه شده بود به آمریکاییها اعتماد کرد و به آنها پناه برد اما آنها نه تنها هیچ کمکی به مصدق نکردند بلکه با یک کودتای آمریکایی ، مصدق را سرنگون و شاه دیکتاتور  را به تاج و تخت  باز گرداند.

.....و داستان باجگیری های امریکا در جهان  بارها تکرار شده است. فاعتبروا یا اولی الابصار

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول