اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

همکاری علمی ایران و اسپانیا در حوزه ژنتیک زیتون

رییس پژوهشگاه ملی و مهندسی ژنتیک و زیست فناوری علوم، تحقیقات و فناوری از همکاری علمی و پژوهشی ایران و اسپانیا در حوزه ژنتیک زیتون خبر داد.

همکاری علمی ایران و اسپانیا در حوزه ژنتیک زیتون

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه، جواد محمدی رییس پژوهشگاه ملی و مهندسی ژنتیک و زیست فناوری علوم، تحقیقات و فناوری عصر امروز در حاشیه بهره‌برداری از نخستین بانک ژن زعفران ایران در تربت‌حیدریه، اظهار کرد: ۲ کشور ایران و اسپانیا در حوزه ژنتیک زیتون با هدف ارتقای کمی و کیفی این محصول همکاریهای علمی و پژوهشی دارند که در این ارتباط بانک ژن زیتون در مینودشت استان گلستان ایجاد شده است و در آنجا از ۱۳۰ نوع زیتون موجود در دنیا، ۱۰۰ نوع جمع‌آوری شده و کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی مشترکی با کشور اسپانیا در این زمینه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه راهبرد ما انجام کارِ گروهی و اولویت ما کار ملی است، گفت: این گونه همکاری‌ها باعث ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی و پایداری تعاملات می‌شود.

رییس پژوهشگاه ملی و مهندسی ژنتیک و زیست فناوری علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت توسعه بانک‌های ژنتیک گیاهی در کشور تاکید کرد و افزود: این اقدامات اشتغال‌آفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را فراهم می‌آورد.

محمدی با بیان اینکه باید مسیر فناری را به سمت تجاری‌سازی هدایت کرد، افزود: توسعه بانک‌های تحقیقاتی در حوزه ژنتیک موجب همپوشانی تحقیقات، پرهیز از موازی‌کاری و در نتیجه اتلاف وقت و سرمایه‌های مادی و معنوی کشور می‌شود.

وی با اشاره به تاکید وزارت علوم بر همکاری و مشارکت با بخش خصوصی و ایجاد شتاب دهنده در حوزه زعفران بیان کرد: بدین منظور تفاهم نامه‌ای با سازمان مدیریت تولید و صادرات زعفران برای تاسیس موسسه تحقیقاتی، شتاب‌دهنده، شرکت دانش بنیان، اطلس و مجموعه تخصصی زعفران به صورت مشترک در پردیس علم و فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و تربت‌حیدریه امضا شده‌ است.

در این راستا ستاد زیست فناوری معاونت علمی وزارت علوم موافقت کرد، پژوهشگاه ملی مهندسی و زیست فناوری با مشارکت بخش خصوصی، شتاب دهنده‌ای را در تربت‌حیدریه برای آموزش، تربیت، ترویج و انجام کارهای مطالعاتی و فناورانه در خصوص زعفران تشکیل دهد تا با این شیوه تمام ظرفیت‌های زعفران در دل این شتاب دهنده همسو و از موازی کار پرهیز شود.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول