اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نماینده ایران خطاب به وزیر خارجه آلمان: به وضعیت معترضان در خیابان‌های آلمان بپردازید

نماینده ایران در نشست شورای حقوق بشر به وزیر خارجه آلمان توصیه کرد که توجه خود را به معترضان مسالمت‌آمیز در خیابان‌های کشورش معطوف کند که با خشونت پلیس سرکوب می‌شوند و افزود: آلمان صلاحیت صحبت درباره حقوق زنان و دختران ایرانی را ندارد.

نماینده ایران خطاب به وزیر خارجه آلمان: به وضعیت معترضان در خیابان‌های آلمان بپردازید

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «فروزنده ودیعتی» نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست ویژه شورای حقوق بشر در ژنو امروز (پنجشنبه) سوم آذر ماه در سخنانی در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی تصویب شده در این نشست و در واکنش به سخنان سخیف ««آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان در این نشست، گفت: می‌خواهم به وزیر خارجه رژیم آلمان که امروز در نمایشی که خودشان علیه ایران طراحی کردند و سخنرانی طولانی علیه کشورم داشت، توصیه کنم که توجه خود را به هزاران معترض مسالمت‌آمیز در خیابان‌های آلمان معطوف کند که خواهان عدالت اجتماعی بیشتر هستند، ولی با خشونت پلیس و نیروهای امنیتی سرکوب می‌شوند. 

به گزارش فارس، وزیر خارجه آلمان امروز در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو حضور یافت و همچون قبل اظهاراتی مداخله جویانه درباره اوضاع داخلی ایران مطرح کرد. وی مدعی شد که ایران حقوق شهروندان را برای آزادی بیان و آزادی برگزاری تجمعات نقض کرده است.

*  آلمان صلاحیت صحبت در مورد حقوق زنان و دختران ایرانی را ندارد

این عضو هیأت ایرانی خطاب به وزیر خارجه آلمان همچنین گفت: خانم وزیر! همان زنان و دختران ایرانی که این روزها برای شما مهم‌تر از مردم خودتان شده‌اند، همچنان شاهد درد و رنج عزیزان خود هستند که قربانی سلاح‌های شیمیایی شما و تحریم‌های یکجانبه و تروریسم هستند. به دلیل سابقه وحشتناک حقوق بشر، از زمان جنگ جهانی دوم، آلمان صلاحیت صحبت در مورد حقوق زنان و دختران ایرانی را ندارد. زنان و دختران آلمانی، آمریکایی، فرانسوی، بریتانیایی سزاوار آزادی و زندگی شایسته و عاری از خشونت هستند.

این دیپلمات ارشد ایرانی درخصوص قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده از سوی آلمان به این نشست نیز عنوان کرد: ایران قطعنامه این نشست را که مبتنی بر فریب و دروغ است، قویاً رد می‌کند و آن را یک حرکت سیاسی می‌داند که مصداق صریح تلاش برای سوءاستفاده از شورای حقوق بشر به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف کوته بینانه توسط برخی از مدعیان حقوق بشر است.

به گزارش فارس، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امشب (پنجشنبه) سوم آذر ماه قطعنامه ضدایرانی درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده را به تصویب رساند.تصویب این قطعنامه به معنای موافقت این شورا با ایجاد یک «هیأت حقیقت‌یاب» درباره ادعاها در خصوص «نقض حقوق بشر توسط ایران» در اغتشاشات اخیر است. این قطعنامه با ۲۵ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع به تصویب رسید. چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان ۶ کشوری بودند که به این قطعنامه رأی منفی دادند. (جزییات بیشتر)

* قطعنامه منعکس کننده واقعیت‌های ایران نیست

نماینده ایران در این باره افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که این قطعنامه ماهیت کاملاً جانبدارانه دارد و منعکس کننده واقعیت‌های ایران نیست و به چندین حمله تروریستی علیه مردم ایران در جریان شورش‌های اخیر اشاره نکرده و از محکوم کردن این حملات تروریستی خودداری کرده است و در واقع دارد از خشونت و نفرت حمایت کرده و به آن دامن می‌زند و جنایات و اعمال خرابکارانه توسط آشوبگران را به عنوان اقدامات صلح آمیز معرفی می‌کند.

ودیعتی همچنین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاها مبنی بر اینکه شورش‌های اخیر ماهیت جنسیتی و زنانه دارند، پس از فوت خانم مهسا امینی، سیاستی پاسخگو و مسؤولانه از جمله با ایجاد چندین مکانیسم تحقیقاتی و بازکردن پرونده قضایی را در پیش گرفت.

* تجمعات مسالمت آمیز به دلیل کارزار گسترده رژیم آلمان، آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه مردم ایران، به شورش تبدیل شد

 عضو هیأت ایران با اشاره به نقش کشورهای غربی در اغتشاشات اخیر خاطرنشان کرد: تجمعات مسالمت آمیز در ایران به دلیل کارزار گسترده رژیم آلمان، آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه مردم ایران، به شورش تبدیل شد. میزان خشونت شدید اغتشاشگران علیه شهروندان و نیروهای مجری قانون قابل توصیف نیست. تنها در سه روز در هفته گذشته در جریان اغتشاشات، ۴۴ نفر از ماموران انتظامی و شهروندان عادی از جمله کیان پیرفلک کودک ۹ ساله، در ۹ شهر توسط تروریست‌ها و اغتشاشگران شهید یا مجروح شدند که این امر موید ماهیت خشونت آمیز این اعتراضات به اصطلاح صلح آمیز است. 

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز دیروز (چهارشنبه) دوم آذر ماه در نشستی خبری با رسانه‌ها اظهار داشت: در هفته‌های گذشته به مقامات اروپایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، به صراحت گفتم که پلیس در ایران با صبری راهبردی قویا خویشتنداری کرد. اینکه بیش از ۵۰ پلیس و نیروی امنیتی ما توسط آشوبگران و اغتشاشگران با سلاح گرم و سرد به شهادت رسیدند. اینکه چند هزار نیروی پلیس و مدافع امنیت ما مجروح شده و آسیب‌های جدی دیدند، اینها همه نشانه رعایت حقوق بشر و خویشتنداری پلیس و نیروهای حافظ امنیت در جمهوری اسلامی ایران است. نیاز به این نداریم که آمریکا و اروپا که در نقض حقوق بشر تاریخ طولانی دارند و خود در استعمار ملت‌ها و کشورها تاریخ سیاهی دارند، بخواهند در خصوص حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران مدعی باشند. (بیشتر بخوانید)

*  تشکیل کمیته تحقیق و تفحص 

نماینده جمهوری اسلامی ایران درباره رویکرد ایران در برخورد با اغتشاشات گفت: با وجود حجم خشونت‌ها و اغتشاشات، ایران سیاست عدم استفاده از نیروی کشنده را برای مقابله با شورش‌ها و تجمعات غیرقانونی برای حفاظت از جان شهروندان و جلوگیری از تلفات در پیش گرفته است.

وی در این باره اضافه کرد: در ۲۳ آبان دستوری از سوی وزیر کشور مبنی بر تشکیل کمیته تحقیق و تفحص مرکب از نمایندگان بخش‌های دولتی و غیردولتی با رعایت اصل بی‌طرفی و استقلال برای شناسایی خسارات جسمی و مالی وارده به شهروندان صادر شده است. 

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان چندی پیش نیز در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ضمن مردود خواندن تلاش‌ها برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران، نسبت به تاثیرات منفی اقدام سیاسی این شورا بر همکاری‌های ایران با غرب هشدار داد. وی با انتقاد از رفتار دوگانه برخی دول غربی، تلاش آنها برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران را اقدامی مردود خواند و تاکید کرد: نشست شورای حقوق بشر برای دولت‌هایی که مروج خشونت و ترور هستند، باید تشکیل شود و ‌نه در مورد جمهوری اسلامی ایران که مدافع واقعی حقوق بشر است و در اغتشاشات اخیر نیز عمیقا خویشتنداری به خرج داده است.

* ایران سازوکار پیشنهادی در قطعنامه آلمان را قویا رد کرد

نماینده کشورمان در سخنرانی خود در نشست امروز شورای حقوق بشر سازوکار پیشنهادی در قطعنامه آلمان را قویا رد کرد و گفت: در حالی که ایران سیاست پاسخگویی را در پیش گرفته است، هیچ سازوکار جدیدی را که ناکامی‌اش در انجام مامویتش از هم اکنون قابل پیش‌بینی است، به رسمیت نمی‌شناسد و از کشورهای عضو شورای حقوق بشر می‌خواهد که با اتخاذ سیاستی مستقل و مخالفت با استفاده ابزاری از سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری، از اقدام کشورهای غربی علیه ایران حمایت نکنند.

ودیعتی در بخش دیگری از سخنرانی خود با ذکر این نکته که ایجاد هرگونه مکانیسم تحقیقاتی در این نشست برای جمهوری اسلامی ایران یک اقدام کاملاً سیاسی، مخرب و غیرسازنده است، عنوان کرد: ما از همه اعضای متعهد شورا که واقعاً ارزش حقوق بشر را می‌دانند و تمایلی به تقلیل شورا به سکویی برای کسب دستاوردهای سیاسی گروه معدودی از دولت های غربی ندارند، می‌خواهیم به اعتبار شورا احترام بگذارند و به پیش‌نویس قطعنامه رأی منفی دهند.

گفتنی است چندی پیش نیز کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه کانادا درباره «وضعیت حقوق بشر در ایران» را به تصویب رساند. قطعنامه مذکور با ۷۹ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۶۸ رأی ممتنع به تصویب رسید. ناصر کنعانی سخنگوی وزرات امورخارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۶ آبان ماه در واکنش به تصویب قطعنامه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، طرح این قطعنامه توسط کانادا با حمایت برخی کشورهای غربی و تکرار ادعاهای بی اساس مبتنی بر اطلاعات نادرست و تعمیم‌های غیرصادقانه را فاقد وجاهت قانونی و از اساس مردود خواند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول