اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه به ۲۵ درصد رسید/ تسهیل شرایط ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور یکی از رسالت‌های اصلی بازار سرمایه را تامین مالی دانست و گفت:
هم اکنون ۲۰ تا ۲۵ درصد تامین مالی از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد.

سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه به ۲۵ درصد رسید/ تسهیل شرایط ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور امروز در مراسم افتتاحیه اولین همایش منطقه ای تامین مالی غرب کشور که به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: مباحث مربوط به بازار سرمایه بسیار پیچیده، تخصصی و گسترده و نیازمند این است که به صورت مستمر از طریق بخش‌های مختلف پیگیری شود و به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه از دو بخش کلی بازار اولیه و ثانویه تشکیل شده، افزود: بازار ثانوی فراز و نشیب‌هایی دارد که متاثر از عوامل متعددی است و براساس آن قیمت‌ها و شاخص‌ها دچار نوسان می‌شوند، اما یکی از رسالت‌های اصلی بازار سرمایه تسریع در تامین مالی سرمایه و کمک به تشکیل سرمایه است.

عشقی با بیان اینکه در کشور ما به صورت سنتی عمده بار تامین مالی بر دوش بانک‌ها بوده است، تصریح کرد: بیش از۹۰ درصد تامین مالی شهرک‌های صنعتی توسط سیستم بانکی صورت گرفته که این نقش در سال‌های اخیر قدری به بازار سرمایه منتقل شده و درحال حاضر بستگی به مبنای محاسباتی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تامین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت و اوراق مختلفی که دولت و شرکت‌ها منتشر می‌کنند، به بازار سرمایه منتقل شده است‌.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه امیدواریم با طراحی ابزارهای مناسب سیر صعودی را حفظ کنیم تا بتوانیم نقش موثرتری را در تشکیل سرمایه ایفا کنیم، گفت: از یک‌سال گذشته تاکید اصلی سازمان بورس بر تامین مالی و ابزارسازی بوده و بر همین مبنا تلاش کردیم نهادهای مالی را گسترش دهیم و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف را در حوزه‌های مختلف پیگیری کردیم و بنا به نیازهای سرمایه‌گذاری اشخاص مختلف، صندوق های درآمد ثابت و... راه‌اندازی شده‌اند که نیازهای بخش‌های مختلف را پوشش می‌دهند.

وی با بیان اینکه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه بسیار محدود و حداقلی بوده است، خاطرنشان کرد: تنها کاری که در حوزه دانش‌بنیان انجام شده بود شماری از شرکت‌هایی که مجوز دانش‌بنیان داشتند در بازار سرمایه پذیرش شدند و سهام آن‌ها خریداری می‌شد.

عشقی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش بسیار مهمتری را ایفا کنند و با پیشرفت‌های حاصل شده و اتفاقات چند سال گذشته، به این نتیجه رسیدیم شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص شرکت‌هایی که کل کسب و کارهای آن‌ها در حوزه اقتصاد مبتنی بر دیجیتال است می توانند نقش موثری در بازار سرمایه ایفا کنند.

وی با بیان اینکه ضوابط پذیرش شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال با کمک دستگاه‌های نظارتی و سایر دستگاه‌هایی که نگرانی‌هایی در این حوزه داشتند بررسی و ابلاغ شد، تأکید کرد: نخستین شرکت مبتنی بر اقتصاد دیجیتال پذیرش شد و سهام آن مورد معامله قرار گرفت هرچند که پذیرش این شرکت با موانع و مشکلات فراوانی انجام شد.

وی افزود: با توجه به ضوابط موجود، پذیرش نخستین شرکت مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در بازار سرمایه بسیار سخت بود که در گام بعدی درصدد هستیم ضوابط پذیرش را تسهیل کنیم و قواعد دست و پاگیری که در ضوابط اولیه دیده شد برطرف و شرکت‌های بیشتری پذیرش شوند.

عشقی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای تامین مالی جمعی برای شرکت‌های دانش بنیان اقداماتی انجام شد که این روش تامین مالی برای طرح‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان بسیار راهگشا است و تاکنون بالغ بر ۳۴ طرح تامین مالی شده و اکنون طرح‌های بسیاری در دست اقدام است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با تاکید بر اینکه این روش تامین مالی برای طرح‌هایی است که به کمتر از ۲۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارند، گفت: طرح‌های کوچک و متوسطی که دوره سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری مشخصی دارند و می‌توانند در یک بازه مشخصی به نتیجه برسند که البته مورد استقبال بسیار خوبی به ویژه در حوزه دانش‌بنیان قرار گرفته است و امیدواریم بتوانیم طی جلسات امروز این ابزار را به درستی معرفی کنیم و استان بتواند از این ابزار هم استفاده کند‌.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد اقتصاد ایران خدمات محور است، افزود: برهمین اساس اگر بخواهیم حرکتی در اقتصاد ایجاد کنیم با توجه به مباحث اقتصاد دیجیتال و حوزه دانش‌بنیان اعتقاد داریم حوزه خدمات می‌تواند نقش بسیار موثری ایفا کند، به همین دلیل رویکرد بازار سرمایه بر این است که در این حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و دیجیتال در بازار سرمایه و همچنین تامین مالی این  شرکت‌ها ورودی جدی داشته باشند.

عشقی ادامه داد: همچنین درصدد هستیم ضوابط موجود را در بخش تامین مالی و انتشار اوراق تسهیل کنیم در واقع اکنون نگاه بر این است که دارایی‌ها و ضمانت‌های فیزیکی پشت اوراق منتشر شده باشد تا مجوز انتشار اوراق صادر شود درحالی که این رویکرد باید عوض شود و باید اعتماد کنیم و دارایی‌های دیگر را به رسمیت بشناسیم تا بتوانیم این حوزه‌ها را هم تامین مالی کنیم.

این مسؤول با بیان اینکه اکنون تنوع صندوق‌های سرمایه گذاری تکمیل شده، گفت: علاوه بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار ثانویه، صندوق سرمایه‌گذاری سهام و اهرمی وجود دارد که ریسک بسیار بالاتری نسبت به بازار سهام دارند همچنین صندوق‌های تضمین اصل سرمایه نیز راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلاتی که از سال ۹۹ به یادگار یدک می‌کشیم، حضور گسترده مردم عادی که دانش و سواد مالی درستی نداشتند، در بازار سهام بود که به واسطه تبلیغات کانال‌های تلگرامی و اعتماد به افراد خاصی سهام را با قیمت‌های بالا خریداری می‌کردند که با توجه به این شرایط سعی کردیم ابزاری تعریف کنیم که اشخاص متقاضی ورود به بازار سرمایه که نمی‌خواهند ریسکی را قبول کنند در این صندوق‌ها مشارکت کنند.

عشقی تصریح کرد: درصندوق های تضمین اصل سرمایه، اصل سرمایه افراد کم ریسک محفوظ است و اگر سودی حاصل از افزایش قیمت سهام کسب شود از آن منتفع خواهند شد درحال حاضر این ابزار طراحی شده و اکنون در بازار موجود است، برهمین مبنا هر فردی بر مبنای مقدار ریسکی که می‌پذیرد می‌تواند به بازار سرمایه وارد شود؛ افراد پر ریسک می‌توانند ابزارهای پر ریسک داشته باشند و افراد کم ریسک در صندوق‌های تضمین اصل سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند.

رییس سازمان بورس بیان کرد: در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان هم بالغ بر ۱۰۰ صندوق جسورانه راه‌اندازی شده و منابع خوبی هم دارند، اما یکی از معضلات صندوق‌های جسورانه این است که ارتباط خوبی بین مدیران و گردانندگان این صندوق‌ها با شرکت‌های حوزه اقتصاد دانش بنیان ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: اگر مدیران این صندوق‌ها بتوانند با فضای سرمایه‌گذاری در حوزه شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های دانش‌بنیان آشنایی و تعامل بیشتری داشته باشند می‌توانند به راحتی این شرکت‌ها را تامین مالی کنند.

عشقی در پایان، گفت: اکنون منابع بسیاری در صندوق‌های جسورانه موجود است یا می‌تواند وجود داشته باشد که از آن‌ها نیز استقبال خوبی خواهد شد اما این منابع به سمت طرح‌های اقتصادی سوق داده نشده است.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول