اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

میرزای جنگلی چگونه جلوی یک فاجعه انسانی را گرفت؟

عضو علمی گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان اینکه پیروان میرزا کوچک خان، رشت را از دست انگلیسی‌ها در آوردند، گفت: اگر اقدامات میرزا نبود ممکن بود مردم گیلان نیز از قحطی جان خود را از دست بدهند.

میرزای جنگلی چگونه جلوی یک فاجعه انسانی را گرفت؟

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا رمضان نرگسی پیش از ظهر امروز در کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) قم اظهار کرد: اگر نهضت جنگل نبود امروز چیزی به نام ایران و دولت جمهوری اسلامی نداشتیم چرا که دشمن به دنبال تجزیه ایران و تکه پاره کردن کشور بود.

وی با بیان اینکه برنامه تجزیه انگلستان زمانی آشکار شد که می‌خواستند خوزستان را از ایران جدا کنند، افزود: انگلیسی‌ها برنامه تجزیه ایران را داشتند اما زور آن‌ها نرسید چرا که امثال میرزا کوچک خان حضور داشتند و با تلاش خود مانع اقدام دشمن شدند.

به گفته این پژوهشگر تاریخی در سال ۱۲۹۶ جنگ جهانی به انتها می‌رسد، انلگیس پیروز، عثمانی شکست خورده و روس درگیر انقلاب می‌شود و انگلیس خود را آماده می‌کند که ایران را زمینه استعمار بزرگ خود کند چرا که هند و عراق و خلیج فارس در تصرف انگلستان است و برنامه انگلستان تجزیه ایران است.

وی با بیان اینکه پیروان میرزا کوچک خان، رشت را از دست انگلیسی‌ها در آوردند، گفت: دشمن به دنبال بمباران رشت بود اما میرزا شهر را تخلیه کرد تا مردم کشته نشوند.

رمضان نرگسی  با اشاره به ایجاد قطحی بزرگ توسط انگلستان در ایران خاطرنشان کرد: گیلان درگیر مشکل قحطی نشد و میرزا کوچک خان ماهی ۱۰ هزار دلار کمک برای قحطی زدگان ایران ارسال کرد.

عضو علمی گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه گیلانی‌ها مدیون فرهنگ مقاومت بودند، گفت: اگر این مقاومت شکل نمی‌گرفت، ممکن بود مردم گیلان هم از قحطی جان خود را از دست بدهند.

پایان پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول