اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید «تاکایف» بر حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشات منطقه‌ای

رئیس جمهور قزاقستان در نشست شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی با اشاره به درگیرهای اخیر در منطقه بر لزوم جستجوی راه‌هایی برای حل و فصل مسالمت آمیز این اختلافات تأکید کرد

تاکید «تاکایف» بر حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشات منطقه‌ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف»، رئیس جمهور قزاقستان در نشست شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی که به میزبانی ارمنستان در «ایروان» برگزار شد، بر لزوم جستجوی راه هایی برای حل و فصل مسالمت آمیز درگیری ها در منطقه تاکید کرد.

بنابر تاکید تاکایف، مسیر استراتژیک قزاقستان متمرکز به تقویت همه‌جانبه روابط دوستی، حسن همجواری و همکاری متقابل سودمند با متحدان و شرکا در منطقه بدون تغییر باقی می ماند و «آستانه» به طور قاطع متعهد به ادامه تلاش های خود در جهت حفظ سطح بالای روابط با کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در قالب های دوجانبه و چندجانبه است.

وی در ادامه  شرکت‌کنندگان این اجلاس را در مورد موضع این کشور در زمینه‌های مختلف همکاری در قالب سازمان پیمان امنیت جمعی مطلع و به ویژه خاطرنشان کرد که نشست کنونی سران این سازمان در شرایط تناقضات پیچیده ژئوپلیتیکی و چالش‌های بی سابقه برگزار می شود.

تاکایف افزود: تلاطم فزاینده در امور بین‌الملل فضای سازمان پیمان امنیت جمعی را نیز متأثر کرده است. درگیری‌ها در منطقه ما ادامه دارد و ثبات و امنیت را در سراسر فضای اوراسیا تضعیف می‌کند.

به گفته وی، در این شرایط، حفظ و توسعه یک گفت‌وگوی باز و سازنده بسیار مهم بوده و یک راه موثر و قابل قبولی برای خروج از بحران‌ها و اختلافات پیچیده است.

در این راستا، رئیس جمهور قزاقستان از اقدامات متمرکز به حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان حمایت کرد و گفت: همه ما علاقه‌مند به عادی سازی روابط «باکو»و «ایروان» هستیم و امیدواریم که تلاش‌های حفظ صلح طرف روسیه، حل مناقشه دو کشور را منحصرا از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک فراهم و طرفین را به امضا معاهده صلح می رساند.

تاکایف به صورت جداگانه به وضعیت افغانستان اشاره و جستجوی راه‌هایی برای حل و فصل اوضاع در این کشور را یکی از عوامل اساسی برای تضمین امنیت در مرزهای جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی خواند و گفت: قزاقستان متمرکز به ادامه همکاری عملی با رهبری افغانستان برای حل مشکلات حاد اجتماعی و اقتصادی این کشور است و به این کمک بشردوستانه می‌کند.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین خواستار جستجوی راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای درگیری های رخ داده در  اوکراین شد و گفت: در مورد «کی‌یف» معتقدم که زمان جستجوی جمعی فرمول صلح رسیده است. هر جنگی با مذاکرات صلح خاتمه می یابد. باید از هر فرصتی برای دستیابی به حداقل آتش بس استفاده کرد. 

بنابر سخنان وی، نباید اجازه داد که ملت‌های برادر روسیه و اوکراین  برای ده‌ها یا صد‌ها سال با نارضایتی‌های درمان‌نشده روابط دوجانبه راه خود را از هم جدا کنند.

تاکایف چنین پیشنهادی را در مورد توسعه بیشتر همکاری‌ها در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی ارائه به ویژه  توسعه پتانسیل حافظ صلح این سازمان را از اولویت های پیمان امنیت جمعی در آینده نزدیک عنوان کرد.

در این نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد انتصاب «ایمانگالی تاسمگامبیت اف»، نماینده قزاقستان به عنوان دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی برای یک مدت 3 ساله، تصمیم گیری کردند.

سازمان پیمان امنیت جمعی در 15 می سال 1992 در تاشکند از سوی سران ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان (این کشور در سال 2012 میلادی پیمان امنیت جمعی را ترک کرد) به امضا رسید.

در سال 1993 میلادی کشورهای آذربایجان و گرجستان (هر دو این کشور در سال 1999 سازمان مذکور را ترک کردند) و بلاروس به این سازمان پیوستند.

در 14 می سال 2002، شورای امنیت جمعی در جلسه‌ای در مسکو تصمیم گرفت که سازوکارها و ساختارهای همکاری بین کشورهای عضو معاهده امنیت جمعی را به یک سازمان بین المللی منطقه «سازمان پیمان امنیت جمعی» تبدیل کند و به آن وضعیت مناسب بدهد.

در 18 سپتامبر سال 2003 منشور سازمان پیمان امنیت جمعی لازم الاجرا شد. سازمان پیمان امنیت جمعی شامل کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول