اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

بحران انرژی قدرت صنعتی اروپا را به شدت تضعیف می‌کند

خبرگزاری رویترز طی گزارشی نوشت، مدیران، اقتصاددانان و گروه‌های صنعتی هشدار می‌دهند‌ درصورتی که هزینه‌های بالای انرژی ادامه یابد، پایگاه صنعتی اروپا ممکن است به شدت ضعیف شود.

بحران انرژی قدرت صنعتی اروپا را  به شدت تضعیف می‌کند

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، اروپا در بحبوحه افزایش هزینه‌ها و کاهش عرضه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی از سوی شرکت‌های صنعتی در این قاره نیاز دارد و این شرکت‌ها در حال تغییر وضعیت خود هستند و تقاضای آنها برای گاز طبیعی و برق در سه ماهه گذشته کاهش یافته است.

با این حال، زود است که از این کاهش تقاضا ذوق زده شویم زیرا این کاهش تنها به این دلیل نیست که شرکت‌‌های صنعتی درجه دما را کاهش داده‌اند، بلکه به علت این موضوع نیز است که کارخانه ‌هایی که تعطیل می‌شوند، ممکن است هرگز بازگشایی نشوند.

* اروپا در معرض از دست دادن جایگاه صنعتی خود

درحالی که مصرف کمتر انرژی به اروپا کمک می‌کند تا از بحران ناشی از جنگ روسیه و اوکراین عبور کند، مدیران، اقتصاددانان و گروه‌های صنعتی هشدار می‌دهند، درصورتی که هزینه‌های بالای انرژی ادامه یابد، پایگاه صنعتی اروپا ممکن است به شدت ضعیف شود.

صنایع پرمصرف (انرژی بر) نظیر آلومینیوم، کود شیمیایی و مواد شیمیایی با خطر انتقال دائم شرکت‌ها به مکان‌هایی که نظیر آمریکا که انرژی ارزان‌تری در آنجا وجود دارد، مواجه هستند.

حتی در شرایطی که ماه اکتبر به طرز غیرمعمولی گرم بود و پیش بینی‌ها از یک زمستان معتدل خبر می‌دهند و این عوامل به کاهش قیمت‌ها کمک کرده است اما قیمت گاز طبیعی در آمریکا هنوز حدود یک پنچم قیمتی است که شرکت‌ها در اروپا می‌پردازند.

پاتریک، لامرس، عضو هیئت مدیره شرکت بزرگ انرژی «E.ON»، ماه گذشته، در کنفرانس خبری در لندن گفت: «تعداد زیادی از شرکت‌ها به تازگی تولید را متوقف کرده‌اند... آنها در حقیقت خواستار توقف کامل تولید هستند.»

وی افزود: این امر می‌تواند به سرعت به صنعتی‌زدایی اروپا منجر شود. منطقه یورو در ماه جاری میلادی ضعیف‌ترین سطح رشد از ماه می 2020 را ثبت کرده است که این امر نشان از ورود به رکود دارد.

بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی، تقاضای صنایع اروپایی برای گاز در سه ماهه سوم نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است. تحلیلگران معتقدند تعطیلی‌های گسترده دلیل این کاهش بوده زیرا بهره‌وری به تنهایی، چنین کاهش مصرفی را ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: «ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از کاهش فعالیت‌های صنعتی انجام می‌دهیم.»

اقتصاددانان هشدار دادند، با سردتر شدن هوا و استفاده افزایش استفاده از وسایل گرمایشی، بخش صنعتی، نخستین بخشی خواهد بود که با کاهش و کمبود مواجه می‌شود.

* خروج صنایع اروپا از این قاره به مکان‌ های ارزان تر

به گفته تحلیلگران، صنایع اروپایی چندین دهه است که تولید خود را به مکان‌هایی با کارگران ارزان‌تر و هزینه‌های پایین تر انتقال داده‌اند اما بحران انرژی این روند خروج را سرعت داده است.

دانیال کرال، اقتصاددان «آکسفورد ایکانومیست» گفت: «اگر قیمت‌های انرژی بسیار بالا بماند، بخشی از صنعت اروپا از نظر ساختاری غیررقابتی خواهد شد؛ کارخانه‌ها تعطیل خواهند شد و به آمریکا که نفت شیل فراوان در آن وجود دارد، نقل مکان خواهند کرد.»

به نوشته رویترز، برای مثال، تولید آلومینیوم اتحادیه اروپا نصف شده و طی سال گذشته، یک میلیون تن کاهش یافته است.

آمارهای تجاری گردآوری شده توسط رویترز نشان می‌دهد، هر 9 کارخانه ذوب «روی» در این اتحادیه، تولید خود را کاهش داده یا متوقف کرده‌اند و تولیدات آنها با واردات از چین، قزاقستان، ترکیه و روسیه جایگزین شده است.

کریس هرون عضو انجمن صنعتی  یورومتائوکس گفت، بازگشایی کارخانه ذوب آلومینیوم تا 400 میلیون یورو (394 میلیون دلار) هزینه در بر خواهد داشت و با توجه به چشم انداز اقتصادی نامطمئن اروپا بعید است این اتفاق بیفتد.

وی افزود: «به توجه به سابقه تاریخی، زمانی که تعطیلی موقتی اتفاق می‌افتد، تعطیلی‌های دائمی نیز به دنبال آن رخ می‌دهد.»

تلاش‌های غرب برای تامین منابع فقط به انرژی محدود نمی‌شود بلکه برای مواد معدنی اصلی که در وسایل الکترونیکی و زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود نیز است؛ این مواد در معرض خطر قیمت‌های بالای انرژی قرار دارند.

انتظار می‌رود، بروکسل در اوایل سال آینده قانون جدیدی (به نام قانون مواد خام حیاتی) برای ایجاد ذخایر معدنی ضروری در گذار به اقتصاد سبز پیشنهاد کند؛ این مواد شامل لیتیوم، بوکسیت، نیکل و خاک‌های کمیاب است.

به نوشته این گزارش، در حال حاضر، فرسایش صنعتی خوف انگیز در اروپا در حال اتفاق افتادن است.

بنا بر اعلام کویچ (Cefic)، شورای صنعت شیمیایی اروپا، این قاره برای نخستین بار در تاریخ، در سال جاری به واردکننده خالص مواد شیمیایی تبدیل شد.

بنا بر اعلام انجمن بین‌المللی کود، بیش از نیمی از تولید آمونیاک اروپا، متوقف و با واردات جایگزین شده است. آمونیاک یک عنصر اصلی در تولید کودها به شمار می‌رود.

شرکت نروژی تولیدکننده کود به نام «یارا»، دو سوم تولید آمونیاک خود در اروپا را کاهش داده و برای افزایش دوباره تولید هیچ برنامه فوری ندارد.

اسوین هولستدر، مدیرعامل شرکت «یارا» به رویترز گفت: «ما وضعیت بازار گاز را به دقت رصد می‌کنیم و در حال برنامه ریزی اضطراری هستیم.»

* تاسیس کارخانه جدید در اروپا به صرفه است؟

گروه «باسف»، بزرگ‌ترین گروه شیمیایی جهان، ماه گذشته، این سوال را مطرح کرد که آیا کارخانه‌های جدید در اروپا صرفه تجاری دارند یا نه؟

این شرکت همچنین هشدار داد، در صورتی که تامین گاز مورد نیازش به نصف برسد، باید تولید در سایت اصلی لودویگشافن، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برق صنعتی آلمان را تعطیل کند.

برخی شرکت‌های بزرگ در اروپا نظیر شرکت آلمانی تولیدکننده فیبر ویسکوز (Kelheim Fibres) به دنبال منابع دیگر انرژی هستند. این شرکت آلمانی امسال 2 بار تولید خود را در بایرن کاهش داده است.

ولفگانگ اوت، مدیر اجرایی این شرکت در این رابطه گفت: ما می‌توانیم از ابتدای ماه ژانویه منبع انرژی خود را به نفت تغییر دهیم زیرا شرکت در تلاش است تا به دولت برای کاهش هزینه‌‌های انرژی کمک کند. حتی ما در بررسی و سنجش یک پروژه خورشیدی 2 مگاواتی هستیم.‌

صنایع آلمانی به دنبال این هستند که سریع‌‌تر مجوز تغییر سوخت از گاز به سوخت‌های با آلایندگی بیشتر را دریافت کنند و هشدار داده‌‌اند، در غیر این صورت، مجبور خواهند شد تا برای رسیدن به اهداف کاهش مصرف انرژی برلین، تولید خود را کاهش دهند.

کارخانه Selected Textiles در یونان که یک تولیدکننده کوچک نخ پنبه است به علت اینکه سفارش‌ها به ویژه از شمال اروپا کاهش یافته، تولید خود را کم کرده است.

مدیر ارشد اجرایی این شرکت برآورد کرده است که میزان تولید آن 30 درصد در سال جاری کاهش یابد.

مارتین اشکرافت، مدیر بخش اروپای این شرکت گفت: «اگر قیمت گاز برای 3 یا 4 سال بالا بماند، خطر واقعی این است که سرمایه‌گذاری صنعتی به جاهایی با قیمت انرژی پایین‌تر انتقال می‌یابد.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول