اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای گلستان از زبان مدیرکل راه و شهرسازی

مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی گلستان چگونگی روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای استان گلستان را تشریح کرد.

روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای گلستان از زبان مدیرکل راه و شهرسازی

خبرگزاری فارس- استان گلستان، فاطمه عبدی: مسکن یکی از نیازهای اساسی خانواده‌ها بوده و دسترسی به مسکن مناسب بر کیفیت زندگی افراد تاثیر مستقیم داشته و میزان رضایتمندی از زندگی را افزایش می‌دهد.

تامین مسکن مناسب برای همه دهک های جامعه یکی از مهمترین چالش‌ها در حوزه سیاست گذاری مسکن در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران است. مسکن یکی از مسائل پرتلاطم در ایران بوده و رشد شهرنشینی مشکل مسکن را به یک مسئله جدی تبدیل کرده است.

تهیه مسکن برای محرومان که خود نمی‌توانند اقدامی در زمینه تهیه مسکن کنند در دنیا تحت عنوان مسکن اجتماعی و در کشور ما تحت عنوان «مسکن حمایتی» نامیده می‌شود. از دیدگاه سیاست گذاران مسکن اجتماعی به واحدهایی اطلاق می شود که سطح زیربنای مفید آن تا ۵۰ مترمربع بوده و به صورت انبوه سازی احداث شود. این واحدها به صورت اجاره و یا اجاره به شرط تملیک در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.

با روی کارآمدن دولت سید ابراهیم رئیسی با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» تهیه مسکن به ویژه مسکن محرومان برای اقشار مختلف مورد توجه قرار گرفته و قرار است طی چهار سال  تعداد چهارمیلیون واحد مسکونی احداث شود که سهم استان گلستان در شهرها و روستاها جمعا حدود ۱۰۰ هزار واحد است.

خبرنگار خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با مهدی ملک مدیرکل راه و شهرسازی گلستان درباره چگونگی روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای استان گلستان انجام داده که با هم می خوانیم.

 

 

فارس: در ابتدا وضعیت اراضی مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن در گلستان تعداد ثبت نام شدگان و اقدامات انجام شده در این زمینه را توضیح دهید؟

ملک: تاکنون تعداد ۹۲ هزارو ۱۵۰ نفر به متقاضی مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در استان گلستان ثبت نام کردند.تا پایان مهرماه امسال در طرح نهضت ملی مسکن در حوزه شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر تعداد ۶۹ هزارو ۸۵۹ نفر ثبت نام کردند که از مجموع افراد ثبت نام شده در این طرح در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت که اداره کل راه و شهرسازی مسئول پالایش متقاضیان است برای چهارهزارو ۷۲۲ نفر افتتاح حساب شده و از این تعداد سه هزارو ۴۳۲ نفر نسبت به واریز وجه اولیه خود به مبلغ ۴۰ میلیون تومان اقدام کردند.

از مجموع کل ثبت نام شدگان در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت تعداد ۵۳ هزارو ۳۸۴ نفر حایز شرایط سه استعلام سبز ( فرم ج سبز) بودند.

در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر بیشترین ثبت نام شدگان با بیش از ۳۰ هزارنفر در شهرگرگان و کمترین ثبت نام شدگان با ۴ هزارو ۳۳۶ نفر در شهر بندرترکمن بودند که ۹۵ درصد متقاضیان تعیین تکلیف شده اند.

در برنامه‌ای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی برای یکسال تعداد ۱۵ هزارو ۴۷۶ واحد مسکونی در این طرح نیاز بوده و این تعداد در چهار سال ۶۱ هزارو ۹۰۲ واحد در بخش مسکن شهری و با احتساب مسکن استیجاری و روستایی به ۹۳ هزارو ۹۳۳ واحد می رسد.

در مورد زمین، براساس طرح نهضت ملی مسکن زمین موردنیاز در استان سالانه ۴۶۴ هکتار بوده که در مجموع چهار سال به یکهزارو ۸۵۸ هکتار زمین نیاز است.

طبق برنامه ابلاغی به یک هزارو ۸۰۰ هکتار زمین نیاز بوده که در استان گلستان بعلت دارابودن اراضی مرغوب کشاورزی و صعوبت توسعه افقی شهرها با توجه به حداکثر ظرفیت تراکمی تا ۸۰۰ هکتار نیز قابل تامین بوده و تاکنون ۳۲۰ هکتار زمین به طور قطعی به نام سازمان ملی زمین و مسکن انتقال سند شده و برای طراحی، نقشه و الحاق آماده شده است.

با همکاری اداره کل ثبت اسناد گلستان در شناسایی اراضی دستگاههای دولتی تاکنون ۵۰ درصد از اراضی موردنیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده و با همکاری فرمانداران اراضی مازاد دستگاه های اجرایی پس از انتقال به نام سازمان ملی زمین و مسکن سند خواهد خورد که در گلستان در مجموعا بالغ بر ۴۵۰ هکتار خواهد بود.

گرگان و گنبدکاووس جزو شهرهای بالای ۱۰۰ نفر جمعیت بوده که برای طرح های الحاق  زمین های تملک شده باید در شورای عالی معماری شهرسازی ایران به تصویب برسد.اما در شهرهای دیگر طبق تفویض اختیار وزیر راه و شهرساری شورای برنامه ریزی استان بالاترین مرجع تصویب طرح و اقدامات الحاق است.

 

 

فارس: مهمترین چالش شما در اجرای طرح نهضت ملی مسکن چیست؟

ملک: مهمترین مشکل ما در اجرای طرح نهضت ملی مسکن کمبود اراضی و استقبال پیمانکاران در ساخت است. این مشکل در استان های شمالی بسیار حاد بوده و قرار است اراضی مازاد دستگاه های دولتی در این راستا شناسایی و برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن انتقال داده شود.

در استان گلستان همکاری خوبی بین اداره کل ثبت اسناد و املاک با اداره کل راه و شهرسازی، فرمانداران بعنوان رئیس شورای مسکن شهرستانها و دیگر دستگاه های اجرایی وجود دارد و استاندار محترم نیز در این راستا به جد پیگیر بوده و تاکید فراوان به تسریع اجرای این طرح دارد.

شورای مسکن استان به ریاست استاندار و دبیری اداره کل راه و شهرسازی به صورت ماهیانه مستمرا تشکیل می‌شود. از دیگر اقدامات در استان گلستان جهت هماهنگی بیشتر بین دستگاههای اجرایی برای تامین زمین، تشکیل جلسات شورای فرعی مسکن به صورت هفتگی با دستگاههای متولی امر زمین می‌باشد.

با توجه به اینکه در طرح نهضت ملی مسکن واگذاری زمین به صورت رایگان بوده اگر الحاق زمین با سرعت و منابع مالی ساخت از سوی نظام بانکی به موقع تامین شود در نهایت مسکن ارزان و مناسب ذیل اجرای طرح نهضت ملی مسکن خواهیم داشت.

در استان گلستان تعداد ۱۶ هزار نفر شرایط اولیه آنها احراز شده که از این تعداد تنها بیش از ۳ هزار نفر وجه اولیه خود به مبلغ ۴۰ میلیون تومان را واریز کردند و یکی از مشکلات ما برای مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن واریز وجه اولیه بوده تا متقاضی موثر شناخته شده و ما بتوانیم عملیات اجرایی احداث واحد مسکونی را آغاز کنیم.

فارس: درباره پروژه های خودمالکی و روند ان در استان گلستان توضیحاتی دهید؟

ملک: یکی از موفق ترین مدل های ساخت مسکن که تجربه موفقی در کشور دارد مسکن و یا پروژه های خودمالکی است.در این پروژه افراد حقیقی و حقوقی

دارای پروانه ساختمان می توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند و برای استفاده از این تسهیلات باید در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند.

مبلغ تسهیلات بانکی در خصوص این پروژه در شهرگرگان ۳۵۰ میلیون تومان و در دیگر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۱۸ درصد است. در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت تعداد ۱۲ هزارو ۴۰۲ واحد مسکونی و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ۷۷۱ واحد مسکونی احداث می شود.

پروژه های خودمالکی در استان گلستان از رشد خوبی برخوردار بوده و بر اساس اخرین امار تا پایان مهرماه امسال یکهزارو ۳۷۱ پروژه خودمالکی در گلستان به ثبت رسیده است.این پروژه ها شامل ۱۳ هزارو ۶۷۱ واحد بوده که بیشترین آن با ۱۰ هزارو ۸۱۴ واحد در شهر گرگان است. از این تعداد ۲ هزارو و ۴۵۷ واحد قرارداد مشارکت با بانک را منعقد کردند.

با توجه به مشکل کمبود اراضی دولتی و ملی با قابلیت تولید مسکن در استان های شمالی، احداث مسکن به صورت خودمالکی تاثیر زیادی در پیشرفت اجرای طرح نهضت ملی مسکن دارد.

ضمن آنکه در دهه گذشته در طرح مسکن مهر نیز ، ۲۴ درصد پروژه های مسکن دولتی ساز و ۷۶ درصد پروژه ها بصورت خصوصی ساز یا خودمالکی بوده اند. از فواید پروژه های خودمالکی،  انتخاب مکان زندگی متناسب با سلیقه متقاضیان و کاهش هزینه ی تامین زیرساختها برای دولت است.

 

 

فارس: آخرین وضعیت پروژه های اجرای طرح نهضت ملی مسکن را به تفکیک هر شهر بیان کنید؟

ملک: وضعیت پروژه های اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان گلستان در مجموع خوب است. در شهر گرگان، ستاد اجرایی فرمان امام دو پروژه ۱۴۰ و ۸۰ واحدی را عهده دار بوده که تمامی  پروانه ساخت هر دو پروژه اخذ شده و در ۱۴۰ واحدی بیش از ۲۵ درصد و ۸۰ واحدی بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در سایت آرامش گرگان نیز ۴۸۰ واحد مسکونی  آغاز شده و بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در سایت زیتون یک ۱۸۰ واحد مسکونی با بیش از ۴۵درصد، در آسایش قطعه یک(قرارگاه امام حسن مجتبی) تعداد ۳۸۴ واحد، آسایش قطعه دو تعداد ۳۱۲ واحد، آسایش قطعه سوم تعداد ۳۱۲ واحد، آسایش قطعه چهارم تعداد ۳۳۶ واحد که همگی پروژه ها اسایش زیر نظر قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) احداث خواهد شد و در حال حاضر عملیات اجرایی آغاز شده است. در مجموع در شهر گرگان دو هزارو ۲۹۶ واحد احداث خواهد شد.

در آزادشهر ۵۶ واحد به صورت گروه ساخت با تامین زمین توسط اداره کل و تحویل آن به متقاضیان آغاز شده است که تاکنون ۴۴ نفر برای اخذ تسهیلات بانکی با بانک عامل قرارداد منعقد کرده اند.

در بندر ترکمن بیش از ۳۰۶ قطعه مسکونی برای حداقل ۱۲۰۰ واحد مسکونی ، در علی اباد کتول۲/۴ هکتار برای ساخت حداقل ۲۴۰ واحد مسکونی ، در کلاله ۵۶ واحد مسکونی بصورت گرده ساخت، در مینودشت ۳۶ واحد مسکونی بصورت گروه ساخت ، در آق قلا برای ۲۰۴ واحد مسکونی و در شهر جلین برای ۱۳۲ واحد مسکونی زمین آن تامین و آماده سازی  شده است.

در مجموع برای سه هزارو ۶۸۵ واحد مسکونی به مساحت ۱۸۸ هزارو ۸۱۰ مترمربع زمین تامین شده و عملیات اجرایی دو هزارو ۱۸۷ واحد آغاز شده است که متوسط ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

 

فارس: به عنوان آخرین سوال درباره چگونگی مرحله جدید ثبت نام در طرح ملی مسکن گلستان توضیحاتی دهید.

ملک: مرحله جدید ثبت نام ملی مسکن در گلستان آغاز شده و متقاضیان می توانند در سامانه  Saman.mrud.ir برای شهرهای گرگان، علی ابادکتول، بتدرترکمن، گمیشان،جلین و سیمین شهر ثبت نام کنند. در روزهای اینده این سامانه برای دو شهر سیجوال و کرند فعال می شود.

در گرگان هزار واحد، گمیشان ۵۰۰ واحد، بندرترکمن ۲۰۰ واحد، شهرهای سیجوال و جلین هرکدام ۵۰ واحد ظرفیت ثبت نام داشته و متقاضیان این طرح که پیش از این از خدمات دولتی در حوزه مسکن و زمین استفاده نکرده و سابقه پنج سال سکونت در شهر را دارند می توانند در این طرح ثبت نام کنند.
انتهای پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول