اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

هشدار چین به ناتو: از حدود جغرافیایی خود تجاوز نکنید

سخنگوی وزارت خارجه چین از ائتلاف نظامی ناتو خواست که مرزهای جغرافیایی را رعایت کرده و از حدود اختیارات خود تجاوز نکند.

هشدار چین به ناتو: از حدود جغرافیایی خود تجاوز نکنید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ادعاهای بی‌اساس «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره تلاش چین برای تسلط بر زیرساخت‌های حیاتی و صنعتی غرب، با واکنش تند پکن همراه شد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) از ائتلاف نظامی ناتو خواست که مرزهای جغرافیایی را رعایت کرده و از حدود اختیارات خود تجاوز نکند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، ژائو طی نشست خبری در پکن گفت: «از پایان جنگ سرد، بازوهای گسترش ناتو عمیق‌تر و گسترده‌تر شده است. ناتو نه تنها محیط سایبری و فضای خارج از زمین را که در ابتدا قرار بود توسط سازمان ملل متحد و آژانس‌های بین‌المللی تخصصی مدیریت شود، در سیاست دفاع دسته‌جمعی کشورهای عضو گنجانده است، بلکه مداخله خود را در طیف گسترده‌ای از حوزه‌های غیرنظامی از جمله تغییرات آب‌و‌هوایی، زیرساخت‌های حیاتی، نوآوری‌های تکنولوژیکی، زنجیره‌های تامین، انرژی و مراقبت‌های بهداشتی گسترش داده است.

وی در ادامه تاکید کرد: «ناتو به عنوان یک سازمان منطقه‌ای باید به‌شدت مرزهای جغرافیایی خود را رعایت کند، سعی در ایجاد قوانین یا رویه‌های خودسرانه نداشته باشد و به‌دنبال تجاوز از اختیارات خود نیز نباشد».

این دیپلمات چینی با بیان اینکه تشکیل و توسعه زنجیره‌های تولید و عرضه جهانی نتیجه اقدامات ترکیبی قوانین بازار و انتخاب شرکت‌ها است، توضیح داد: «چین در سال‌های اخیر همکاری مثبت و برابری را در زمینه‌های مرتبط با کشورها و شرکت‌های مناطق مختلف از جمله اعضای ناتو برقرار کرده است؛ کشورهایی که منافع قابل توجهی برای مردم همه طرف‌ها به ارمغان آورده‌اند».

طبق این گزارش، ژائو اظهار داشت: «استفاده از ایدئولوژی و نظام‌های ارزشی برای ترسیم خطوط انشقاق در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی نه تنها به منافع مشترک جامعه بین‌المللی لطمه وارد می‌کند، بلکه به‌نوعی خودکشی خواهد بود».

پیش از این، استولتنبرگ ادعا کرده بود که چین تمام تلاش خود را برای تقویت کنترل و تسلط بر زیرساخت‌های حیاتی، زنجیره‌های تامین و بخش‌های صنعتی کلیدی کشورهای غربی انجام می‌دهد اما نباید به «دولت‌های مستبد» فرصت استفاده از ضعف غرب داده شود.

این در حالی است که دو ماه قبل دبیرکل ناتو در دیدار با «وانگ یی» وزیر خارجه چین گفته بود پکن با رشد اقتصادی و افزایش نفوذ خود، نقش مهمی در مسائل جهانی ایفا می‌کند. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول