اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

گزارش فارس از بازار محصولات پروتئینی/‌ رضایت مردم از کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ و دغدغه‌های مرغداران

بررسی وضعیت عرضه محصولات پروتئینی در بازار، حکایت از کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ و ثبات قیمت گوشت قرمز دارد، باوجود رضایت مردم از چنین کاهش قیمت‌هایی، تولیدکننده می‌گوید این کاهش قیمت‌ها با توجه به هزینه‌ها، به زیان آنهاست که در این‌باره دولت برای آنها برنامه حمایتی دارد.

گزارش فارس از بازار محصولات پروتئینی/‌ رضایت مردم از کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ و دغدغه‌های مرغداران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز،‌ مرغ و تخم مرغ تاثیر زیادی در امنیت غذایی مردم به ویژه سبد خانوار اقشار متوسط جامعه دارد و به این دلیل نوسانات قیمت آنها از این رو که تغذیه طیف وسیعی از افراد‌ را در بر می‌گیرد بسیار مهم است.

در ادامه به بررسی قیمت اینگونه محصولات و نوسانات قیمتی و دلایل آن می‌پردازیم.

* کاهش قیمت مرغ از نرخ مصوب/ مرغ‌ کیلویی 52 هزار تومان

گزارش میدانی خبرنگار فارس که امروز از منطقه 19 تهران انجام شد نشان می‌دهد قیمت‌ محصولات پروتئینی نسبت به هفته‌های گذشته با کاهش یا با ثبات همراه بوده است. قیمت مرغ بسیار پایین آمده و 11 هزار تومان زیر نرخ مصوب به فروش می رود، تخم‌مرغ که در روزهای گذشته افزایش قیمت یافته بود تا حدودی متعادل شده اما هنوز بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود، گوشت قرمز هم تقریبا قیمت ثابتی داشته است.کاهش قیمت مرغ خبر خوبی برای مصرف کنندگان‌ است که بتوانند مهمترین تامین کننده پروتئین سبد خانوار خود را با قیمت ارزان‌تری تهیه کنند.

گزارش خبرنگار فارس از مغازه‌های‌ پروتئینی منطقه 19 تهران نشان می‌دهد که قیمت مرغ از افزایش‌های اخیر خود عقب‌نشینی کرده و هر کیلو از این محصول 52 هزار تومان به فروش می‌رود با در نظر گرفتن قیمت مصوب مرغ که کیلویی 63 هزار تومان است، مرغ 11 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

 

مشاهدات خبرنگار فارس حاکی است ویترین مغازه‌ها پُر است، تقریبا از حدود 10 مغازه و عمده فروشی که بررسی شد همه آنها مرغ به اندازه کافی داشتند و هیچ خریداری دست خالی بر نمی گشت.

سرانه مصرف مرغ در کشور ما دو برابر میانگین جهانی است و در سال‌های گذشته هم افزایش زیادی داشته است و عدد آن از ‌25 تا 32 کیلوگرم گفته می‌شود.

* قیمت شانه تخم مرغ 88 هزار تومان

گشتی در فروشگاه‌های محصولات پروتئینی نشان می‌دهد که قیمت تخم مرغ نسبت به روزهای گذشته تقریبا کاهشی بوده و شانه‌ای 88 هزار تومان فروخته می‌شود، این قیمت نسبت به روزهای قبل که بالای 90 هزار تومان هم رفته بود کاهشی است اما نسبت به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار پس از اصلاح ارز ترجیحی حدود 10 هزار تومان قیمت افزایش دارد. با تصویب ستاد تنظیم بازار، قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی با وزن ۱.۹ کیلوگرم ۷۶ هزار تومان تعیین شده بود.

مشاهدات خبرنگار فارس حاکی است فروشنده ها بدون توجه به وزن و تنها بر اساس معیار شانه، تخم‌مرغ می‌فروشند که نا‌رضایتی برای برخی فروشندگان را ایجاد کرده است؛ آنها می‌گویند، شانه‌های تخم‌مرغ در برخی مغازه درشت تر و در برخی مغازه‌ها‌ ریزتر است اما قیمت های آنها فرقی ندارد، بعضی موقع تفاوت وزن یک شانه تا یک کیلوگرم هم می‌رسد.

* قیمت گوشت قرمز همچنان ثابت

قیمت گوشت قرمز در بازار نسبت به هفته های گذشته تغییر چندانی نداشته است، برخی کاهش تقاضا را دلیل رشد قیمت گوشت می‌دانند. برخی خبرها از افت سرانه مصرف گوشت در کشور به 6 کیلوگرم حاکی است که در این صورت کاهش 50 درصدی در سرانه مصرف این محصول پروتئینی داریم، سرانه مصرف گوشت قبلا 12 کیلوگرم بود.

بر  اساس این گزارش، گوشت خالص ران گوساله کیلویی 230 هزار تومان است، ران گوسفند هم کیلویی 210 هزار تومان به فروش می رود. صحبت با برخی خریداران نشان می‌د‌هد برخی خانوارها گوشت گوسفندی را به صورت عمده از کشتارگاه‌ها و مراکز عمده فروشی کیلویی 150 هزار تو‌مان هم خریداری می کنند، این آمار نشان می‌د‌هد تفاوت قیمت عمده فروشی‌ها تا خرده فروشی‌ها بالاتر است.

واسطه‌گری در این بخش تاثیر زیادی در رشد قیمت دارد و از تولید‌کننده تا رسیدن دام به کشتارگاه حداقل چهار بار دام دست به دست می شود و از کشتارگاه تا خرده فروشی هم دلالانی هست که قیمت را بالا می برند.

* 4 دلیل کاهش قیمت مرغ ‌

درباره قیمت مرغ، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس می‌گوید: کاهش قیمت مرغ چند دلیل عمده دارد،‌ نخست عرضه مرغ منجمد دربازار زیاد است، دوم اینکه جوجه‌ریزی یا همان تولید، بیش از نیاز است و به تولید مازاد انجامیده است، سوم اینکه برنامه صادرات و جمع آوری مرغ مازاد با سرعت بیشتری انجام نمی شود.

دلیل چهارم کاهش قیمت مرغ این است که برنامه‌های جمع‌آوری مرغ عمدتا روی مرغ‌های آرین متمرکز است و سایر نژادها که سهمشان در تولید هم به مراتب بیشتر است فراموش شده است.

 

خبر کاهش قیمت مرغ اگرچه خبر خوبی برای مصرف کنندگان است اما نارضایتی برای تولید کننده فراهم کرده است، آنها می گویند که فروش با قیمت پایین آنها را متضرر کرده و ادامه این وضع تولید را کاهش داده و دو‌باره مرغ به سمت قیمت‌های بالا می رود بنابراین ادامه این وضع صلاح نیست.

* 4 برنامه دولت برای تعادل قیمت مرغ

در این میان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی راهکاری برای تعادل عرضه و تقاضا و قیمت بهینه دارند.

حسین دماوندی‌نژاد معاون امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی در شبکه خبر صدا و سیما درباره برنامه‌های وزارت جهاد برای تعادل عرضه و قیمت مرغ در بازار گفت:‌ تلاش می‌کنیم عرضه مرغ منجمد به بازار محدود ‌شود، قیمت مرغ منجمد هم به کیلویی 50 هزار تومان افزایش می‌یابد تا تقاضا به سمت مرغ گرم پیش رود.

وی ادامه داد:‌ دوم اینکه جوجه‌ریزی در آبان ماه را به 109 میلیون قطعه کاهش داده‌ایم تا تعادل در بازار ایجاد شود. سوم اینکه‌ به دنبال جمع‌آوری و گرفتن مجوز صادرات برای سایر نژادها غیر از آرین هستیم که طی چند روز آینده این مجوز صادر می‌شود و چهارم اینکه به تولیدکنندگان و زنجیره‌های عرضه مجوز ذخیره‌سازی داده شده است.

دماوندی‌نژاد همچنین تأکید کرد که مجوز جدید واردات مرغ منجمد از سال گذشته وجود نداشته و مرغ‌هایی که به بازار عرضه می‌شود باقی‌مانده از سال گذشته است.

* سیاست‌های واردات و صادرات مهمترین عامل متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار است

بنابراین گزارش آنطور که پیداست بازار محصولات پروتئینی بسیار حساس در برابر نوسانات عرضه و تقاضا است،‌ سیاست‌های واردات و صادرات مهمترین عامل متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار است، اخیرا کویت تقاضای صادرات مرغ از ایران را دارد که فرصت بسیار مغتنمی است که تا وزارت جهاد مرغ مازاد را به این کشور صادر کند.

محمد آقامیری معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش از این در این‌باره به خبرنگار فارس گفت:‌ به دلیل عاری بودن کشور از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، کویت درخواست صادرات از ما داشته است ‌و ما هم آماده ایم به هر میزان صادر کنیم.

‌در شرایطی که کشور سالانه بیش از 2.5 میلیون تن مرغ تولید می‌کند و علاوه بر تامین نیاز داخل، امکان صادرات هم دارد، حفظ و بهبود این وضعیت، علاوه بر ارزآوری می‌تواند در ثبات قیمت سایر محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز هم تاثیر‌گذار باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول