اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

میزان ضریب پرستار به تخت بیمارستانی در آذربایجان‌شرقی/ فعالیت 10 هزار پرستار در استان

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضریب پرستار به تخت بیمارستانی در استان را ۰.۹ و شاخص کشوری را ۱.۸ اعلام و تصریح کرد: ضریب اشغال تخت از نظر بیمار ۶۷ تا ۷۰ درصد و با این درصد در همین لحظه به طور میانگین پنج هزار بیمار بستری داریم و پرستاران در زمان اوج بیماری‌ها حتی در راهروی بیمارستان‌ها نیز ارائه‌ خدمت می‌کنند.

میزان  ضریب پرستار به تخت بیمارستانی در آذربایجان‌شرقی/ فعالیت 10 هزار پرستار در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یوسف اشرفی ظهر چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت روز پرستار با اشاره به تقدیم ۲۰ شهید سلامت از کادر درمان و پنج شهید پرستاری استان در دوران کرونا اظهار داشت: از ۱۰ هزار کادر پرستاری آذربایجان‌شرقی در بخش‌های پرستاری، اتاق عمل و بیهوشی، ۲۷ درصد آقا و ۷۳ درصد خانم هستند که ۴۷ درصد در قالب رسمی پیمانی و ۵۳ درصد به صورت قراردادی ارائه خدمت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۳۸ درصد از کادر پرستاری استان زیر پنج سال و ۳۰ درصد بالای ۱۰ سال سابقه کاری دارند، افزود: از این نیروها ۷۴ درصد دارای مدرک کارشناسی و چهار درصد ارشد یا دکترای هستند که ۵۸ درصد به عنوان پرستار، ۱۵ درصد کمک پرستار، ۶ درصد در اتاق عمل خدمت می‌کنند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضریب پرستار به تخت بیمارستانی در استان را ۰.۹ و شاخص کشوری را ۱.۸ اعلام و تصریح کرد: ضریب اشغال تخت از نظر بیمار ۶۷ تا ۷۰ درصد و با این درصد در همین لحظه به طور میانگین پنج هزار بیمار بستری داریم و پرستاران در زمان اوج بیماری‌ها حتی در راهروی بیمارستان‌ها نیز ارائه‌ خدمت می کنند.

وی یادآور شد: در بیماری کرونا اوج این همکاری را داشتیم و با همکاری و اتحاد همه بخش‌ها موفق به مهار بیماری شدیم و سازمان‌های بیمه‌گر بابت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری واریزی‌هایی داشته‌اند و از هفته آینده پرداخت این مبالغ به پرستاران بر اساس شاخص‌های مربوطه و بر اساس عدالت انجام خواهد شد.

اشرفی گفت: این ماه حدود ۲۰۰ نفر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز جذب خواهند شد که ۱۴۰ نفر از آنها نیروی پرستاری هستند و تلاش می‌کنیم با توجه به نیاز جامعه به سمت جذب نیروهای قراردادی بیشتر حرکت کنیم، چرا که نیاز به جذب نزدیک به ۸۰۰ نیروی جدید داریم و در واقع هر نیروی پرستاری بار کاری دو نفر را به دوش می‌کشد.

وی افزود: موانعی در سازمان استخدامی داریم با این حال پیگیری‌های جدی برای تعیین تکلیف نیروهایی داریم که در دوران کرونا خود را به بهترین شکل اثبات کردند و هر چند یک بار به مدت دو سال علاوه بر دو سال دوران طرح خود و سه بار نیز به صورت ۶ ماهه با آنها تمدید همکاری شد و در این بحث باید موضوعاتی مانند بازنشستگی و نیروهای موقت را نیز در نظر بگیریم چون بسیاری از جذب های جدید در واقع با هدف جایگزینی نیروهای قبلی صورت می گیرد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، متذکر شد: نیروهای پرستاری با وجود تمام مشکلات و انتظارات رفتاری نجیبانه در التهابات اخیر داشتند و هیچ بازداشتی در جریان اغتشاشات نداشتیم و پاسخ به این رفتار باید از طریق رفع دغدغه‌های این بخش اتفاق بیافتد.

وی اضافه کرد: چرا که ۴۳ ساعت در هفته میانگین زمان حضور همکاران پرستاری و آن هم در همه ایام تعطیل و غیر تعطیل است و اگر قانون ارتقا بهره‌وری به‌طور کامل اجرا می‌شود شاهد گشایشی در موضوعاتی چون اضافه کاری خواهیم بود که همه این موارد نیازمند افزایش نیرو است.

اشرفی، انجام یکصد ساعت دوره‌های متنوع آموزشی و بازآموزی سالانه را از جمله اقدامات در زمینه توانمندسازی کادر پرستاری عنوان و در مورد مراکز مراقبت در منزل نیز بیان داشت: این مراکز از معاونت درمان مجوز می‌گیرند و اخیرا برخی بدون دریافت این مجوزها اقدام به تاسیس مرکز می‌کنند که با آنها برخورد و تعدادی را پلمب کرده‌ایم و نرخ خدمات آنها را معاونت درمان تعیین می‌کنند و بسیاری از آگهی‌ها که در محیط‌هایی مانند دیوار می بینیم غیرمجاز هستند.

پایان پیام/ ۶۰۰۳۶/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول